Akčné scény máme radi. Väčšinou totiž ide vrcholné momenty konkrétnych filmov. Naháňačky, prestrelky, bitky aj epické dobývania objektov v nás dokážu rozpumpovať adrenalín.

 

Rovnako ako aj iné aspekty filmov aj tieto scény majú svoje highlighty formujúce žáner alebo jednotlivé postupy. My sme pre vás vybrali jedenásť sekvencií, ktoré v čase uvedenia spôsobili rozruch a vyvolali množstvo nasledovníkov. 

 

Bulittov prípad (Bulitt, réžia: Peter Yates, 1968)

Automobilová naháňačka

Bulittov prípad je veľmi slušná, no nie príliš ohurujúca kriminálka so Stevom McQueenom. Do histórie sa jej však podarilo zapísať asi najslávnejšou automobilovou naháňačkou všetkých čias. Ford Mustang 390 G.T. vs. Dodge Charger 440, kopcové ulice San Francisca, rýchlosť 170km/h a za volantom samotná hviezda.

 

Namiesto hudby znie rev motorov a dynamiku dodáva skvelý strih. Naháňačky vo Francúzskej spojke alebo originále Gone in 60 Seconds boli možno ešte o niečo vynaliezavejšie, no táto bola prvá a nastavila trend toho, ako majú podobné scény vyzerať. 

 

 

Hviezdne vojny (Star Wars, réžia: George Lucas, 1977)

Útok na Hviezdu smrti

V sérii Star Wars je mnoho nezabudnuteľných, originálnych a dychberúcich akčných scén (závod klzákov, súboje so sveteľnými mečmi, útok na planéte Hoth...)

 

Tou najslávnejšou však navždy ostane útok na Hviezdu smrti. Inšpirácia filmami z 2. svetovej vojny (napr. The Dam Busters) je očividná, no sci-fi look im pridáva pocit niečoho nevídaného.

 

Do toho geniálna kompozícia Johna Williamsa a najmä emočný dopad, keďže ide o finále jedného z najslávnejších počinov všetkých čias. Pri prvých testovacích projekciách bolo meradlom úspechu, či publikum začne tlieskať, keď sa zjaví Millenium Falcon.

 

Potlesk sa neozval. Nastalo totiž skandovanie a burácanie. Lucas vtedy prvýkrát začal tušiť, že má v rukách hit. 

 

 

Indiana Jones a Chrám skazy (Indiana Jones and Temple of Doom, réžia: Steven Spielberg, 1984)

Naháňačka vo vozíkoch

Beh pred obrovskou rútiacou sa skalou, podliezanie pod náklaďákom, súboj na tankoch, naháňačka s nacistami na motorkách a množstvo iného. Podobne ako Hviezdne vojny je aj séria o dobrodružstvách Indiana Jonesa výkladnou skriňou adrenalínovej akcie. 

 

Z množstva z nich sme vybrali najikonickejšiu sekvenciu z Chrámu skazy. Pôvodne sa mala objaviť už v prvej časti, no nakoniec na ňu neostal čas ani peniaze. 

 

Jej našlapanosť, hravosť a dynamika je nezabudnuteľná. Fyzikálne zákony si síce vybrali voľno, no o to viac mohla táto neskutočná jazda zarezonovať. A film zďaleka ešte nekončil. 

 

 

Komando (Commando, réžia: Mark L. Lester, 1985)

Vystrieľanie ostrova záporákov

Miera reality nulová. Index zábavnosti maximálny. Najreprezentatívnejšia ukážka toho, prečo sme milovali B-čka osemdesiatych rokov.

 

Arnold posúva hranice coolovosti už pri legendárnej a fantasticky postrihanej príprave. Keď sa však ozve koncert pre rakomet, samopal, mačetu a svaly Mr. Universe jedno oko fanúšika podobných filmov neostane suché. 

 

Dokonalé akčné inferno, v ktorom záporáci umierajú mimoriadne efektívne a Arnold vyťahuje suché hlášky ukázalo, že aj podobne trashový projekt sa môže zapísať do histórie. Podobnú scénu v rovnakom roku predviedol aj Stallone v druhom Rambovi, no väčšie sympatie patria jeho najväčšiemu konkurentovi.

 

 

Hard Boiled (réžia: John Woo, 1992)

Celé finálne zúčtovanie

John Woo bol priekopníkom akčných scén. Nadväzoval síce na poetiku Sama Peckinpaha, dávajúcu do popredia násilie, spomalené zábery a neuveriteľný strih, no dokázal ju stále nejako ozvláštniť. Jeho filmy Lepší zajtrajšok, Killer a najmä Hard Boiled znamenal revolúciu v akčnom žánri, ktorej estetiku neskôr prevzali aj hollywoodski režiséri.

 

Z množstva jeho nezabudnuteľných sekvencií vyberáme neuveriteľné, takmer 40 minútové finálne zúčtovanie z Hard Boiled. Špeciálne však jeho highlight. Niekoľkominútový, neprerušovaný záber sa už dávno zapísal do zlatého fondu.

 

V časoch jednozáberových orgií v Potomkoch ľudí, Old Boya alebo Tintina už nepôsobí tak sviežo, no v čase premiéry na neho všetci pozerali s otvorenými ústami.

 

 

 Neľútostný súboj (Heat, réžia: Michael Mann, 1995)

Pouličná prestrelka

Trojhodinový epos Michaela Manna patrí medzi najlepšie kriminálky všetkých čias. Jeho vrcholom je neuveriteľne intenzívna prestrelka v uliciach Los Angeles. Hlavní protivníci so svojimi tímami sa prvýkrát stretávajú v ozbrojenom konflikte a medzi nimi je takisto množstvo civilistov.

 

Sedem minútová ukážka toho najlepšieho možného remesla. Zvuk samopalov, áut a taktické pokyny suplujú hudbu a vznikla realistická a nezabudnuteľná sekvencia. Mnoho ďalších tvorcov sa ju odvtedy pokúsilo napodobniť, no za vyše 20 rokov sa jej kvalitám a vyzneniu nikto nepriblížil. 

 

 

Zachráňte vojaka Ryana (Saving Private Ryan, réžia: Steven Spielberg, 1998)

Vylodenie v Normandii

Jedna z najdôležitejších udalostí modernej histórie sa stala základom pre geniálny opening Spielbergovho hitu. Asi ešte nikdy predtým sa nepodarilo zachytiť hrôzy vojny takto intenzívne.

 

Dokonalá práca so zvukom, dokumentárna Kaminského kamera a všadeprítomný chaos aj brutalita opantajú zmysly. Vzbudzujú tak dojem, že ste v centre diania. 

 

Od premiéry sa podobné dokumentárne postupy používajú v akčných scénach bežne. Bohužiaľ, väčšina režisérov nemá Spielbergovu eleganciu a roztrasená kamera u nich spôsobuje chaos inak, než je žiadúci dramatický efekt. Keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté. 

 

 

Matrix (réžia: Wachowski Brothers, 1999)

prestrelka v mramorovej hale

V kultovej trilógii je nezabudnuteľných momentov viac než dosť. Súboj so stovkami agentov Smithov, epická diaľničná naháňačka, bitka o Zion alebo záverečná konfrontácia v daždi. Najväčší moment prekvapenia a úžasu však priniesol nástup na veľkolepé finále prvého dielu. 

 

Úžasná obrazová estetika, geniálne využitie spomalených záberov, klipová montáž na tóny Spybreak od The Propellerheads priniesli svojim spojením adrenalínovú a pôsobivú zmes najlepšieho možného akčného remesla. 

 

Ak niekto v kine počas prvého sledovania pochyboval, že má čo dočinenia s budúcou klasikou, tak táto scéna presvedčila aj najväčšieho bezverca. Alebo existuje niekto, komu pri nej nenarazila čeľusť o podlahu? 

 

 

Pearl Harbor (réžia: Michael Bay, 2001)

útok na Pearl Harbor

O tvorbe Michaela Baya a celom Parl Harbore si môžete myslieť čokoľvek. Musíte však uznať, že tvorca Transformerov je dokonalý žánrový tvorca a kľúčový útok nemá chybu.

 

Vo svojej dobe najdrahšia scéna histórie ohuruje veľkoleposťou aj intenzitou. Stovky lietadiel proti desiatkam križníkov. Všetko vybuchuje, rodia sa osudové rozhodnutia a Zimmerova hudba nádherne buráca. 

 

A keď sa dvom hlavným hrdinom podarí konečne dostať do vzduchu, nastupuje úžasná letecká naháňačka, strkajúca do vrecka všetky podobné pasáže. Vrátane vlaňajšiho Dunkirku. Úchvatná ukážka Hollywoodskej veľkofilmovosti, ktorá bohužiaľ predznamenala príchod nepopulárneho digibordelu. V tejto podobe je však stále strhujúca.

 

 

 
Pán prsteňov: Návrat Kráľa (Lord of the Rings: Return of the King, réžia: Peter Jackson, 2003)
Pellenorské polia

Keď sa spustila vo Dvoch vežiach bitka o Helmov žľab, mnoho divákov pozeralo s otvorenými ústami. To však ešte nevedeli, čo ich čaká najbližšie. 

 

Peter Jackson sa totiž zjavne rozhodol zahanbiť všetkých tvorcov, ktorí si mysleli, že točia veľkolepé filmy. Pretože to, čo predviedol vo finále svojej trilógie nemá obdoby.

 

Útok Sauronovych mnohotisícových vojsk proti ľudskému odboju patrí to výkladnej skrine kinematografie. Množstvo efektných momentov, dojímavé situácie a aj štipka humoru sú nefalšovaným fanúšikovským orgazmom. 

 

Každý ďalší historický epos aj fantasy dostali novú latku, no tomuto návalu emócií a adrenalínu sa už žiadny nedokázal vyrovnať. Ani samotný tvorca v prequelovom Hobbitovi. Je mi ľúto divákov, ktorý túto scénu nezažili v kine.

 

 

 

BONUS:Križník Potemkin (Bronenosec Poťomkinréžia: Sergej Ejzenštejn, 1925) 

Odeské schodisko

Vráťme sa na chvíľku ešte do éry nemého filmu. Ejzeštejnove revolučné dielo totiž obsahuje pasáž, ktorá je historicky dôležitejšia než všetky spomenuté doteraz. 

 

Masaker na Odeskom schodisku je ukážkou vrcholu vtedajšej práce so strihom aj napätím. Intelektuálna montáž vzbudzujúca asociácie, chladnokrvné jednanie vojakov a v prvom rade kočík s bezbranným dieťaťom padajúcim zo schodov sú momenty formujúce kinematografiu. 

 

Na celý film asi nebudete mať náladu, no túto úžasnú scénu by mal vidieť každý milovník pohyblivých obrázkov.

 

 

Toľko k nášmu terajšiemu výberu a ak ste tu nenašli svoju obľúbenú akčnú sekvenciu, nezúfajte. Možno totiž čoskoro zavítame s ďalším výberom, pretože studňa, z ktorej môžeme vyberať, je takmer bezodná.

 

Ktorá akčná scéna je vaša najobľúbenejšia nám môžete napísať tradične v diskusii.

Ohodnoť článok
103