First Reformed patrí k tým typom filmov, ktoré veľmi ľahko prehliadnete, keďže sú zo svojej podstaty nenápadné a príliš na seba nestrhávajú pozornosť.

 

V istom zmysle to dielu režisérskeho a scenáristického veterána Paula Schradera (scenár k Taxikárovi či Poslednému pokušeniu Krista) pristane, na druhej strane by som mu určite prial, aby sa o ňom hovorilo trochu viac.

 

Hlavným hrdinom je reverend Toller (Ethan Hawke), kňaz v malom historickom kostole, ktorý sa stále nevyrovnal so smrťou syna. Jedného dňa ho vyhľadá mladá Mary (Amanda Seyfried) aj s manželom Michaelom (Philip Ettinger), radikálnym ekologickým aktivistom. Ten je presvedčený, že svet sa prepadá do katastrofy a na vine sú práve ľudia.

 

To je asi všetko, čo by ste o deji mali vedieť, kým sa na samotný film vrhnete. First Reformed ma uchvátil. Ide o veľmi pomaly vyrozprávanú, dôsledne vystavanú a pochmúrnu drámu, skúmajúcu nielen krízu viery ako takej, ale aj zodpovednosť človeka voči našej planéte.

 

Scenárista Taxikára prichádza v dráme First Reformed s ťaživou štúdiou viery s apokalyptickými tónmi v pozadí (Recenzia)

 

Tá je kvôli politike a vidine peňazí drancovaná a vyberá si to na nej svoju daň. Svoj podiel na tom má aj cirkev, takže Toller sa čoskoro dostáva do konfliktu so svojimi kolegami, ale aj so samým sebou a tým, čo je podľa neho morálne správne.

 

Schrader si na First Reformed dal záležať, snímka je výborne napísaná a dialógy naozaj nútia k zamysleniu. Postava Tollera je navyše skvele prepracovaná. Veľkú úlohu v tom zohráva vynikajúci Ethan Hawke v hlavnej úlohe, ktorý dokázal vnútornú bolesť, pochybnosti, ale aj túžbu vykonať správnu vec vyjadriť s absolútnym prehľadom. 

 

Nestratia sa však ani Amanda Seyfried či Cedric the Entertainer vo vedľajších úlohách. Snímka je veľmi pôsobivo nakrútená, možno až minimalisticky, ale práve vďaka tomu chirurgicky presne. Nechýbajú dlhé zábery a dôkladná psychologizácia.

 

Asi je zbytočné dodávať, že tento film rozhodne nie je určený masám, ale skôr náročnejšiemu divákovi, ktorý chce nad snímkou aj premýšľať a dokáže doceniť jej témy.

 

Práve pred nimi možno veľa ľudí zatvára oči a odmieta si pripustiť, že sa ich vôbec týkajú. Ide tiež o mimoriadne kvalitný psychologický portrét jedného človeka so zatiaľ tlmenými, ale výraznými tónmi apokalypsy na pozadí. Nie je pri tom nutné, aby túto apokalypsu zosielal Boh či iné metafyzické sily.

 

Scenárista Taxikára prichádza v dráme First Reformed s ťaživou štúdiou viery s apokalyptickými tónmi v pozadí (Recenzia)

 

Ľudia ju na seba zošlú sami a ešte sa z toho budú radovať. V tomto zmysle je vyznenie snímky znepokojivé a pomerne depresívne, a to bez toho, aby režisér násilne tlačil do popredia ekologický apel a robil zo svojho diela lacnú agitku.

 

Schrader nám ponúka množstvo otázok na zamyslenie, pričom odpovede rozhodne nie sú jednoduché. Otázku vyslovenú v priebehu filmu: „Odpustí nám Boh?“ nemusíte nutne chápať v teologickom slova zmysle.

 

Pokojne by sa dala preformulovať na: „Odpustí nám planéta?“ Alebo časom okúsime jej skutočný hnev? Pokiaľ teda obľubujete pomalé a dôsledne vystavané drámy so silnými myšlienkami a skvelými hercami, rozhodne by ste si First Reformed nemali nechať ujsť.

 

Budete odmenení veľmi pôsobivým zážitkom. Osobne si myslím, že v mojom súkromnom rebríčku TOP filmov roku 2018 sa iste nestratí. 9/10

Aké hodnotenie by si dal ty?
0/10
Ohodnoť článok
1