Osobnosti - Rozhovory

Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)

Pôvodný Blade Runner patrí medzi jeho obľúbené filmy, a tak ho tešilo, že sa zúčastnil prác na výbornom pokračovaní Blade Runner 2049.

11. november 2018, 2:42
zdroj: Sony Pictures Releasing a Warner Bros. Pictures
11. november 2018, 2:42

Radomír Markovič sa 9 rokov živil ako grafický dizajnér a neskôr sa dostal k práci pre štúdio Universal Production Partners, kde sa zúčastnil prác na filmových projektoch, ako Wonder Woman, Blade Runner 2049, The Great Wall, Star Trek Beyond či Allied s Bradom Pittom.

 

Okrem toho ale v rámci štúdia One Pixel Brush pracuje na hernej pecke The Last of Us 2. V čom presne jeho práca spočíva, ako sa k nej dostal a koľkí Slováci pracujú v podobnom odbore, nám prezradil v nasledujúcom rozhovore.

 

 

Ahoj, ja som Rado, teší ma.

 

Ahoj Rado, ja sa volám Jakub. Ak začneme úplne od úvodu, mohol by si sa našim čitateľom najprv predstaviť? Kde si sa narodil, kde v súčasnosti žiješ a v akom odbore pracuješ?

 

Volám sa Radomír Markovič. Narodil som sa v Poprade, vyrastal som vo Vrútkach a študoval v Banskej Štiavnici reštaurovanie papiera a kníh. Momentálne žijem v Prahe a pracujem ako concept artist a mattepainter.

 

Mohol by si presnejšie objasniť, v čom spočíva tvoja práca?

 

Ako concept artist navrhujem prostredia, postavy, prípadne predmety. Je to pomerne dizajnérska profesia. V podstate čokoľvek, čo sa nachádza v hrách alebo filme, musí niekto vymyslieť. A to je práve úloha concept artu. Tomu sa momentálne venujem.

 

Mattepainting je pomerne odlišný. Narozdiel od concept artu, mattepaint vzniká až v záverečnej fáze projektu a je to primárne filmová záležitosť v rámci vizuálnych efektov. Tam ide predovšetkým o tzv. „dokreslovačky pozadia“, prípadne o maľovanie na 3D scény. Myslím, že každý aspoň raz videl filmový záber so zeleným alebo modrým plátnom. A úlohou vfx (vizuálnych efektov) je nahradiť to tak, aby divák nepoznal rozdiel.

 

Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)

 

Hovoríme o tvojom prvom zamestnaní? Alebo si skúšal aj niečo odlišné?

 

Nebolo to moje prvé zamestnanie. Po škole som zhruba 9 rokov pracoval ako grafický dizajnér. Spočiatku pre rôzne reklamné agentúry a neskôr pár rokov na voľnej nohe. Vtedy som sa venoval hlavne tvorbe vizuálnych identít.

 

A ako si sa k súčasnej práci vlastne dostal? Dopočul som sa správne, že si si zaplatil akési online kurzy? Čo všetko si sa v nich naučil?

 

K mojej súčasnej práci viedla dlhá cesta. V momente, kedy som sa začal zaujímať o concept art, som vedel, že grafický dizajn mi už nestačí, a tak som sa začal učiť všetky základy. Nejakú dobu som sa učil sám za pomoci internetu, no v jeden moment to chcelo názor niekoho skúseného, a tak som si zaplatil niekoľko kurzov na CGMA.

 

Učil som sa tam základy dizajnu, kompozície, prácu so svetlom a farbami a množstvo ďalšieho. Pár rokov som sa po nociach venoval tomuto štúdiu, až som raz poslal práce pár firmám, a tak to začalo. Vtedy som zmenil profesiu.

 

Vravíš, že si pracoval aj po nociach. Mohol by si povedať, že išlo o tvoju cielenú snahu presadiť sa inde? Alebo si to bral viac-menej ako koníček?

 

Presne tak, snažil som sa niečo naučiť, aby som mal šancu sa k tej práci vôbec dostať. Zmeniť profesiu po takej dobe nie je nikdy ľahké. A kedže som cez deň pracoval, tak som musel obetovať spánok.

 

Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)

 

Podľa IMDb.com si spolupracoval aj s filmovými štúdiami. Ako si sa k tejto práci dostal a aký bol popis tvojej práce?

 

Pracoval som len s jedným filmovým štúdiom. Konkrétne UPP (Universal Production Partners) v Prahe. Vlastne vďaka tomu som sa k filmom dostal. Jeden z kurzov na CGMA, ktorý som absolvoval, bol práve mattepainting. Krátko na to som sa dočítal o spoločnosti UPP v jednom rozhovore, tak som sa im ozval.

 

Po splnení vstupných testov som tam začal pracovať ako mattepainter. Náplň mojej práce bolo „dokresľovanie“ pozadí do scén, prípadne maľovanie na 3D scény, alebo tvorba celých scén v prípade, že boli statické. Občas sme robili aj concepty v rámci postprodukcie.

 

Ak mám správne informácie, pracoval si na filmových projektoch, ako Wonder Woman, Blade Runner 2049, The Great Wall, Star Trek Beyond či Allied s Bradom Pittom. Taktiež si ale robil na seriáloch Genius, Tyrant a Outlander. Ako tieto spolupráce hodnotíš a ktorú by si označil za najnáročnejšiu?

 

Myslím, že každý projekt má svoje náročnejšie chvíľky. Asi by som nevedel vybrať jeden, nakoľko každý film bola iná výzva. Osobne mi občas prišlo, že seriály sú náročnejšie. Menej času a viac opakujúcich sa zadaní.

 

 

Máš medzi projektami, na ktorých si pracoval, aj svoj obľúbený film či seriál?

 

Určite. Som veľký fanúšik pôvodného Blade Runnera, takže bolo skvelé, že som mal možnosť spolupracovať na pokračovaní vďaka UPP.

 

Mal si možnosť nahliadnuť do zákulisia výrobného procesu? Teda, ak samozrejme nerátame tvoju prácu.

 

No bol som jeho súčasťou, takže áno, ale len v rámci VFX záberov, na ktorých sa pracovalo v UPP. Je to veľmi tímová práca, takže človek sa musí zaujímať aj o to, čo sa deje na iných oddeleniach.

 

Zatiaľ sme sa rozprávali o zahraničnej produkcii, máš ale nejaký vzťah aj k slovenskej? Dostal si už ponuku na prácu týkajúcu sa slovenského filmu či seriálu?

 

Priznám sa, že na slovenskom filme som nepracoval a na slovenské seriály naozaj odborník nie som, no nemyslím si, že využívajú akékoľvek vizuálne efekty. Nie je to lacná záležitosť a pri filmoch to bude asi podobné, aj keď tam sa tomu občas vyhnúť nedá.

 

Predsa len, tie zahraničné projekty mávajú väčšiu produkciu, a tým pádom majú aj väčšie možnosti. VFX na jednom filme je práca stoviek ľudí a tých musí niekto zaplatiť. Na slovenskom filme som teda nepracoval, ale mal som možnosť spolupracovať v UPP na českom filme Po strništi bos od Jana Svěráka. Aj keď ja osobne len na pár záberoch.

 

Okrem toho si ale pracoval aj na hrách, ako Blackhole či The Last of Us 2. Ak porovnáš prácu na hrách a filmoch/seriáloch, v čom vidíš najväčšie rozdiely?

 

Ťažko to porovnať, nakoľko na filmoch som pracoval v postprodukcii, avšak na hrách v predprodukcii a produkcii. Predprodukcia je isto v mnohom kreatívnejšia, pretože treba všetko vymyslieť. Na postprodukcii je zase fajn, že to, čo vyrobíte, potom na 90 % vo filme aj zostane skoro tak isto, ako ste to vyrobili.

 

Pri concept arte zase nie je vždy isté, či vami vyrobený concept aj použijú, pretože počas vývoja sa projekt (či už film alebo hra) stále upravuje. Sú to ale v podstate dve odlišné profesie (mattepainting a concept art), ktoré sa občas pretínajú.

 

Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)

 

Čo konkrétne ste ty a tvoji kolegovia na The Last of Us 2 už vytvorili?

 

Nemôžem spomenúť nič konkrétne, nakoľko sa na hre stále pracuje. Vo všeobecnosti sa ale One Pixel Brush zameriava na enviroment concept art.

 

Ako dlho na hre pracuješ?

 

Ja osobne na nej pracujem zhruba rok a pol, ale tím na hre spolupracuje dlhšie, keďže ja som naskočil už na rozbehnutý vlak.

 

Koľko ďalších firiem pracovalo či pracuje na dizajnovej podobe The Last of Us 2?

 

Nemôžem žiaľ odpovedať, na to nie som ten kompetentný.

 

Hovorí sa, že hra môže ísť von počas roku 2019. Vieš nám k tomu povedať viac?

 

Nemám žiadne info o vydaní hry. Tiež som zvedavý.

 

Dostávate od Naughty Dog priame zadania? Alebo vytvárate originálne nápady/predmety/scény a štúdio si už vyberie?

 

Nejaké konkrétne zadania máme vždy, no niekedy je viac a niekedy menej konkrétne. Concept art sa vždy tvorí na základe konkrétneho zadania, pretože je potreba riešiť otázky ohľadom dizajnu pre konkrétne miesta v rámci gameplayu. Čo ale neznamená, že je to kvôli tomu menej kreatívne.

 

Komunikoval si s niekym s Naughty Dog?

 

V rámci práce som nekomunikoval. O to sa stará náš art director Shaddy Safadi. No stretol som ich concept artistov, keď malo One Pixel Brush workshop v LA v marci tohto roku.

 

Viete ako dizajnéri zo štúdia niečo o príbehu? Alebo sa k vám dostanú len práce, ktoré vám žiadnym spôsobom nespoilerujú príbeh?

 

Žiaľ, úplne bez spoilerov to nejde. No väčšinou sú to základné informácie o tom, čo sa v danej scéne ma stať. Čiže niečo vieme a niečo nie, ale myslím, že celú zápletku z nás pozná asi málokto, nakoľko sme všetci fanúšikovia a radi sa necháme tiež prekvapiť.

 

Keď sa opäť vrátime k filmom, vedel by si nám dať konkrétny príklad, na akých scénach si presne pracoval? Skúsme sa venovať tým známejším, a teda Wonder Woman či Blade Runner 2049.

 

Pre Wonder Woman som spolupracoval napríklad na concepte pre letecký pohľad na historický Londýn (k zhliadnutiu vo videu nižšie). Ten vznikal pomerne dlho. Potom pár záberov na okolie hradu, kde bola vo filme tuším nemecká základňa. Prípadne zábery zo záverečnej časti na letisku.

 

Bolo toho celkom dosť a priznám sa, že na niektoré už aj zabúdam, alebo sa mi to pletie s iným filmom. Pre Blade Runner som spolupracoval na príprave niektorých conceptov a mattepaintov v rámci interiérov Wallace Headquarters (vyššie priložené video). Prípadne jeden z pohľadov na nočné LA.

 

 

Na akom hernom, filmovom či seriálovom projekte v aktuálnej dobe pracuješ?

 

Momentálne mám pauzu od filmov. Robím stále na spomínanom The Last of Us 2 v rámci štúdia One Pixel Brush, pre ktoré pracujem ako freelancer (práca na "voľnej nohe"/z domu). Plus sa venujem jednému českému projektu pre spoločnosť Fiolasoft. Ten ešte nesmiem menovať a sem tam pár ďalších zahraničných, ktoré sú žiaľ taktiež zatiaľ utajené, nakoľko ich produkcia ešte ani nezačala.
 
Dokázal by si sa označiť aj za herného fanúšika? Patrí The Last of Us 1 medzi tvoje obľúbené hry? Alebo inklinuješ k úplne iným žánrom?
 
Myslím, že som herný fanúšik, no nehrávam ich často, nakoľko na to nie je veľa času. The Last of Us 1 je rozhodne moja najobľúbenejšia hra. A vlastne čokoľvek, čo vyrobí Naughty Dog, je pre mňa záruka kvality.
 
Dalo by sa teda povedať, že minimálne filmy a z časti aj hry patria medzi tvoje voľnočasové aktivity. Máš aj nejaké ďalšie hobby?
 
Moja práca je aj moje hobby. Viem, že to nie je ideálna kombinácia, no myslím, že väčšina ľudí, ktorých poznám a živia sa tým istým, to majú rovnako.
 
Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)
 
Skús nám teda popísať svoj pracovný deň. Vravel si, že pracuješ v tíme ako concept artist a mattepainter, ale zároveň si spomínal aj prácu z domu ako freelancer. Máš presne zadanú prácu, ktorú musíš do určitého deadlinu urobiť? Alebo pracuješ na štýl pondelok až piatok v presne stanovený čas?
 
Pracujem v tíme ale zároveň ako freelancer. Celý tím One Pixel Brush je zložený z ľudí z celého sveta a každý z nás robí odkiaľ mu to vyhovuje. Vždy to funguje tak, že mám zadanú prácu a deadline. Niekedy sa dá pracovať len v stanovený čas od rána do večera, no väčšinou ak je deadline náročnejší, tak sa na čas nehľadí a deadline sa musí stihnúť.
 
 
Keď vravíš, že v rámci One Pixel Brush ide o ľudí z celého sveta, nájde sa medzi vami aj veľa Slovákov a Čechov? Alebo ide skôr o raritu?
 
Momentálne som tam jediný Slovák. No nenazýval by som to raritou, pretože je množstvo šikovných Slovákov a Čechov, ktorí pracujú v tomto odvetví, ale pre iné spoločnosti. Napríklad v UPP je väčšina ľudí z Čiech a Slovenska.
 
Máš vo svojom odbore či mimo neho nejaké osobné alebo kariérne plány na najbližšie roky?
 
Myslím, že zatiaľ nič konkrétne neplánujem. Chcel by som ďalej pracovať na nových projektoch a zlepšovať sa, možno časom skúsiť aj vlastný projekt. No uvidím, ako sa budú veci vyvíjať.
 
Radomír pracoval na Blade Runnerovi, Wonder Woman či The Last of Us 2. Čo nám prezradil o tajnom vývoji blockbusterov? (Rozhovor)
 
Mohol by si na záver čitateľom, ktorých tvoja pracovná náplň zaujala, odovzdať nejaké osobné rady a skúsenosti?
 
Ak by mal niekto záujem o túto profesiu, mal by vedieť, že je to práca, pre ktorú treba isté nadšenie a vášeň, pretože sa treba neustále zlepšovať a učiť nové veci. Preto to môže byť občas frustrujúce, keď všetko nejde tak, ako sme si to predstavovali.
 
Je dobré vedieť, aké konkrétne zameranie a štýl človeka zaujíma. Veľa ľudí sa snaží nájsť svoj vlastný hneď na začiatku. To ale moc nefunguje a mnohé spoločnosti vyžadujú svoj špecifický štýl práce.
 
A najdôležitejšia rada je nepodceňovať tzv. výtvarné základy, ako sú anatómia, perspektíva, kompozícia, farby, svetlo a tak ďalej. Aj keď dnes máme hromadu programov, ktoré nám s tým vedia čiastočne pomôcť, tak znalosť týchto vecí je nevyhnutná.
 
V prípade mattepaintingu to platí dvojnásobne, pretože to je po technickej stránke pokročilejšia technika. Existujú rôzne online kurzy a školy, ktoré sa tým zaoberajú, napríklad CGMA alebo Learnsquared. Stojí to nemalé peniaze, no ak to človek myslí vážne, tak sa to oplatí a časom sa peniaze vrátia.
 
Za rozhovor Radovi ďakujeme a želáme mu veľa ďalších kariérnych a životných úspechov!
Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.
návrat hore Zdroj: imdb.com, imdb.comFoto: Archív – Radomír Markovič , Naughty Dog, Warner Bros. Pictures