Nedávno sme sa na našej stránke venovali jedenástim režisérom, ktorí natočili tesne po sebe dva úplne rozdielne filmy. Vzhľadom na to, že ich je mnoho, sľúbili sme vám pokračovanie. Opäť nejde o žiadny rebríček, ale iba výber dvojíc, ktoré stoja za pozornosť. 

  

William Wyler

Ben Hur/Detská hodinka

 

William Wyler dokázal natočiť skvelý film bez ohľadu na žáner. Z jeho mimoriadne pestrej filmografie sa však pozrieme na nasledovnú dvojicu. 

 

Ben Hur bol veľkolepým eposom, ktorý dodnes dokáže ohúriť príbehom, kulisami, množstvom komparzistov a najmä slávnou scénou konských záprahov. Bolo z toho 11 Oscarov a takisto nezanedbateľný komerčný profit. 

 

Po tejto skúsenosti trochu ubral a za svoj nasledujúci projekt si vybral komornú drámu o spoločenských dopadoch možnej homosexuality. Viac než na vizuál sa sústredil na myšlienku a prácu s hercami. Vyplatilo sa a hviezdny kasting na čele so Shirley MacClane a Audrey Hepburn podal skvelé výkony.  

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Stanley Kubrick

Dr. Divnoláska.../2001: Vesmírna Odysea

 

Dr. Strangelove je brilantnou satirou. Mrazivou, vtipnou a svižnou. Ťažko uveriť tomu, že tento námet bol vymyslený pôvodne pre vážny film. Kubrickovi však idea o šialenom generálovi prišla natoľko vtipná, že sa ho rozhodol natočiť ako komédiu. Čo bol pre neho veľmi netypický žáner. 

 

Po tejto "oddychovke" sa vrhol na Vesmírnu odyseu. A aj keď obe tieto diela môžeme označiť za sci-fi, ťažko by ste našli odlišnejšie projekty. Adaptácia románu Arthura C. Clarka je pomalá, hĺbavá, vizuálne progresívna a divácky takmer úplne neprívetivá. Kubrick si ňou postavil pomník, ktorý inšpiruje tvorcov doteraz.

 

To, že oba tieto projekty sú (úplne inak) vynikajúce, svedčí o majstrovstve tejto legendy. Jeho ďalšie diela sa takisto vyznačovali žánrovou rozmanitosťou, no pri tejto dvojici je posun najevidentnejší.

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

George Lucas

Americké Graffiti/Hviezdne vojny

 

Málokto vie, že ešte predtým, než sa vydal do dávnych čias vo vzdialenej galaxii, bol George Lucas ambicióznym a všestranným filmárom. Jeho debut THX 1138 je klasickým počinom pre menšinové publikum a podľa toho dopadli aj jeho komerčné výsledky. 

 

Americkými Graffitmi chcel dokázať, že vie točiť aj divácke filmy. Nostalgická tínedžerská komédia mala sympatický kasting (vrátane Rona Howarda, o ktorom bude ešte reč), hitový soundtrack a sršala z nej dobrá nálada. A diváci sa hrnuli.

 

Po tomto úspechu nadišiel čas na jeho vysnívaný projekt. Boli ním Hviezdne vojny a myslím, že je na prvý pohľad jasné v čom sa táto legenda odlišuje od komédie o dospievaní. Zrodil sa míľnik a zvyšok je história.

 

Ak Lucasovu tvorbu pred Star Wars nepoznáte, odporúčam si ju doplniť. Budete veľmi prekvapení, že majster dokázal čarovať aj mimo vesmírnych bitiek a osudových príbehov. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Peter Jackson

Braindead – Živí mŕtvi/Nebeské stvorenia

 

Režisér Pána prsteňov sa preslávil ako tvorca ultradrsných a zároveň vtipných hororov. Vrcholom tohto jeho obdobia je Braindead. Krvavá, nechutná a mimoriadne zábavná záležitosť, ktorá sa už dávno stala kultom. 

 

Jackson sa však potreboval ukázať aj ako seriózny filmár a dokázať, že zvláda točiť aj náročnejšie látky. Voľba padla na skutočný príbeh dvoch lesbických kamarátok, ktoré zavraždia otca jednej z nich. 

 

Svoj rukopis nezmenil tak razantne ako Raimi pri Jednoduchom pláne (o ktorom sme písali v predchádzajúcej časti), no vďaka téme sa upokojil a viac než divokému krviprelievaniu sa venoval príbehu a hercom (Kate Winslet a Melanie Linskey – Charlieho stíhačka z Dva a pol chlapa). 

 

Vytúžené renomé sa mu získať podarilo (nominácia na Oscara za scenár) a o pár rokov tak po medzizastávke s prepadákom Prízraky mohol oživiť Stredozem. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Mel Gibson

Muž bez tváre/Statočné srdce

 

Muž bez tváre bol debut ako lusk. Komorný, citlivý a chápavý voči ľudskej inakosti. Čo je pre herca Mela Gibsona, nechválne známeho kvôli svojim názorom a povahe, netypické. Za umelca však majú hovoriť jeho diela a Gibson sa prejavil ako veľmi zručný režisér. Naplno sa však realizoval až vo svojom ďalšom filme.

 

Trojhodinový epos o škótskom národnom hrdinovi bol veľkoprodukciou a ambície boli tiež na vyššej úrovni, než pri jeho prvotine. Výsledok určite všetci poznáte. Statočné srdce patrí k najobľúbenejším kúskom svojej doby.

 

Komerčný úspech síce nebol v čase premiéry nijako ohromujúci, no do sŕdc fanúšikov sa zapísal natrvalo. O piatich Oscaroch (z toho dva pre samotného Gibsona) nehovoriac. Škoda, že kariéru tohto búrlivého Austrálčana zbrzdili škandály.

 

Vyzerá to však tak, že staré hriechy sú odpustené a my sa môžeme tešiť na jeho ďalšie filmy. Ukázal totiž, že v intímnych drámach je rovnako doma ako medzi stovkami štatistov. Jeho nasledujúce počiny ako Apocalypto, Umučenie Krista alebo Hacksaw Ridge ale ukazujú, kde sa cíti najlepšie. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

David Lynch

Lost Highway/Príbeh Alvina Straighta

 

David Lynch je blázon. Jeho tvorba spočíva v kombinácii žánrového filmu a surrealistických prvkov. Jeho počiny sú aj kvôli tomu interpretačne otvorené, náročné na sledovanie a žánrovo nevyhranené. 

 

Nikto však nebol pripravený na to, čo svetu priniesol s Lost Highway. Divoká jazda všetky aspekty jeho tvorby ešte viac posilnila štýlom, ktorý bol pre radového diváka absolútne neuchopiteľný. Kritická obec sa paralelne k tomu predbiehala v písaní rozborov, interpretáciách a hľadaní skrytých významov. 

 

Lynch v reakcii na to urobil to, čo mu ide najlepšie. Šokoval. Tentoraz však trochu inak. Alvin Straight bolo v jeho filmografii unikátnym dielom. Pomalým, (zdanlivo) priamočiarym, dojímavým a prívetivým. To však neznamená, že nie je plný metafor a škodoradostných momentov. Akurát sa dá vychutnať aj v prvom pláne. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Gore Verbinski 

Kruh/Piráti z Karibiku: Prekliatie Čiernej perly

 

Ring bol vo svojej dobe zjavenie. Remake ázijského hororu mnohých milo prekvapil. Mimo iného aj tým, že ho natočil autor odľahčených záležitostí, ako Hon na myš a Mexičan. V napínavej (teraz už) klasike však predviedol, že skutočne doma je v inom žánri. 

 

Možno aj preto bolo podivným rozhodnutím venovať sa dobrodružnej fantasy na motívy atrakcie z Disneylandu. Po mimoriadne temnom titule sa však tento návrat k odľahčenejším látkam podaril na výbornú. Na svete bol fenomén a zároveň mimoriadny hit.  

 

Obe snímky sa tak zaradili do zlatého fondu svojej doby (história ukáže, či aj mimo nej). V dôsledku toho sa z Verbinskeho vykľul komerčne aj tvorivo mimoriadne zaujímavý a žánrovo flexibilný tvorca. Veľká škoda, že túto svoju povesť prešustroval ďalšími projektmi, ktoré sklamali buď finančne alebo kvalitatívne.

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Ron Howard

Grinch/Čistá duša

 

Ďalší režírujúci herec. Na rozdiel od Gibsona je však omnoho úspešnejší za kamerou ako pred ňou. So samozrejmosťou korčuľuje medzi žánrami, vizuálnymi riešeniami aj štýlmi rozprávania. Chýba mu síce charakteristický rukopis, no tým pádom vie byť mimoriadne tvárny. 

 

Z množstva jeho rozdielnych po sebe nasledujúcich projektov sa práve tieto dva vyznačujú najväčšou vizuálnou aj významovou priepasťou. Grinch je preštylizovanou rozprávkou, vychádzajúcou z poetiky Tima Burtona. Vyosené zábery, divoké farby, šialené kostýmy a medzi tým maniakálny Jim Carrey. 

 

Oproti tomu je oscarová Čistá duša komorným životopisom s prvkami mysteriózneho thrilleru. Stavia na klasickejších základoch a aj keď sú tu využívané netradičné výrazové prostriedky, ide predsa len o "čistejšie" dielo. 

 

Podobné zmeny sú pre Howarda bežné a málokto by povedal, že Rivali, Oheň, Rodičovstvo, Willow, Duel Frost/Nixon, Apollo 13 alebo nedávny Solo sú prácou toho istého režiséra. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Alfonso Cuarón

Mexická jazda/Harry Potter a väzeň z Azkabanu

 

Mexický tvorca patrí medzi najvýraznejších tvorcov svojej generácie. A my sa už nevieme dočkať jeho drámy Roma. Tá je po Gravitácii návratom ku komorným koreňom. Keďže jeho nový film sme ešte nevideli, pripomenieme si dvojicu jeho starších rozdielnych projektov. 

 

Mexická jazda je živelná festivalovka plná "nezávislého looku". Hrá sa tu na čo najväčšiu možnú mieru autenticity, vrátane otvorených sexuálnych scén, z ruky snímaných záberov a viac atmosferického, než dejového rozprávania. 

 

Oproti tomu je jeho príspevok do potterovskej série tradičným hollywoodskym veľkofilmom. Výrazne štylizovaným, bezpečným a zrozumiteľne podaným. Aj napriek tomu išlo v tejto franchise o obrovskú zmenu. 

 

Výrazne temnejšie podanie, než v prípade prvých dvoch filmov ho síce stálo divákov, no úžasná formálna stránka plná nápadov (vrátane autorského žmurknutia s ručnou kamerou v úvode) si získala rešpekt aj u ľudí, ktorým táto séria dovtedy príliš nesedela. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

James Wan

Rýchlo a zbesilo 7/V zajatí démonov 2

 

James Wan je súčasný hororový guru. Jeho série Saw, Insidious a Conjuring nakopli žáner do prekvapivých komerčných výšin. Väčšina obecenstva si ho tak vďaka tomu spája najmä so strašidelnými príbehmi. Preto vyzeralo jeho angažovanie k sérii Rýchlo a zbesilo ako producentské šialenstvo. 

 

Horor ho však čakal pri natáčaní. Smrť Paula Walkera výrobu filmu značne skomplikovala. Wan to však ustál s gráciou absolútneho profesionála. Sedmička síce nie je vrcholom tejto ságy, ale svoju prácu režisér odviedol viac než dostačujúco. A vyše miliardové tržby boli neuveriteľné. 

 

Po odľahčenej akčnej zábave sa však vrátil tam, kde mu je najlepšie. Dvojka V zajatí démonov bodovala na všetkých frontoch. Jeho autíčkárske intermezzo tak bolo najmä o tom, aby ukázal, že zvláda aj takto odlišné výzvy. 

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

Bonus:

Sam Mendes

 

Americká krása, Road to Perdition, Mariňák, Núdzový východ, Away We Go alebo Skyfall. Čo majú tieto už na prvý pohľad úplne rozdielne filmy spoločné? Meno režiséra.

 

Sam Mendes strieda náladu, uchopenie aj žáner svojich projektov s neuveriteľnou flexibilitou. Každý jeho film je úplne iný, než ten predchádzajúci. Spoločné majú najmä svoju mimoriadne vysokú kvalitu. 

 

Keď sa so Spectre pokúsil vkročiť druhýkrát do tej istej rieky, nedopadlo to úplne ideálne. Mendesovi sedia nové výzvy, a preto ho máme tak radi. Nikdy totiž nevieme, čo od neho čakať.

 

Kruh aj Pirátov Karibiku natočil ten istý režisér hneď po sebe. Ktorí ďalší režiséri úplne zmenili žáner?

 

To je od nás tentoraz všetko. Ak máte záujem o zavŕšenie tejto našej trilógie, dajte nám vedieť. Tvorcov s podobnými rozdielnymi zárezmi je totiž omnoho viac. Od Billyho Wildera cez Francisa Forda Coppolu až po Roberta Zemeckisa. 

Ohodnoť článok
20