Vybrali sme

10 najlepších hororov 21. storočia, ktoré ťa možno vydesia a zaujmú viac ako hollywoodske strašidelné filmy

Nudia ťa mainstreamové horory? Potom stojí za to zaloviť v nezávislých vodách.

25. november 2018, 10:31
zdroj: Entertainment One/Umbrella Entertainment
25. november 2018, 10:31

Pokiaľ už máš dosť lacných ľakačiek, afektovaných exorcizmov a posadnutých bábik, možno ťa poteší, že existujú aj horory, ktoré sa vydávajú inou a ambicióznejšou cestou. Nie nadarmo sa hovorí, že hororovému žánru sa darí najmä v nezávislých vodách.

 

Iste, máme tu aj mainstreamové kúsky, ako V zajatí démonov, Annabelle či It a rozhodne nič proti nim. Minimálne v prípade V zajatí démonov a It ide o viac než solídne odvedenú hororovú prácu, ktorá sa zaslúžene teší z úspechu a priazne divákov aj kritikov.

 

Považujeme však za potrebné upozorniť aj na možno menej známe, ale o to kvalitnejšie žánrové kúsky. Filmy z tohto rebríčka patria teda medzi tie najlepšie nezávislé či artovejšie ladené horory, ktoré sa k nám v 21. storočí dostali. Pevne veríme, že si v nich nájdeš svojho favorita.

 

10. Nech vojde ten pravý (Let the Right One In, réžia: Tomas Alfredson, 2008)

 

Spojenie upírov a romantického hororu nemusí automaticky znamenať príšernosť typu Twilight. Švédska snímka Nech vojde ten pravý rozpráva príbeh dvoch detí. 12-ročný Oskar je samotár a v škole je šikanovaný.

 

Nadviaže však priateľstvo s rovnako starým dievčaťom Eli, ktoré sa nedávno prisťahovalo. Eli sa však správa dosť zvláštne a Oskar postupne odhalí, že je v skutočnosti upírkou. Aký dopad to bude mať na ich kamarátstvo?

 

 

Snímka Tomasa Alfredsona dominuje pôsobivo chladným tónom a citlivým prístupom k príbehu. Ide vlastne o sociálnu drámu o osamelosti dvoch ľudí okorenenú hororom. Film sa vyhýba klišé žánrových snímok (či už hororov alebo romantických drám), netlačí zbytočne na pílu a práve pre to pôsobí sympaticky civilne a emocionálne.

 

Veľkým plusom sú výborné herecké výkony ústrednej detskej dvojice a postupne budovaná atmosféra, kde dôjde aj na nejakú tú krv (ale vo veľmi odmeranej dávke). Úspech snímky si všimli aj v za veľkou mlákou a v roku 2010 sme sa dočkali (prekvapivo vydareného) amerického remaku od Matta Reevesa s Kodim Smit-McPheeom a Chloë Grace Moretz v hlavných úlohách.

 

9. It Comes at Night (réžia: Trey Edward Shults, 2017)

 

It Comes at Night patrí k tej skupine filmov, na ktoré sa diváci veľmi tešili, ale väčšina z nich napokon ostala sklamaná. Do istej miery za to môžu trochu zavádzajúce trailery, ale podľa nášho názoru je snímka Treya Edward Shultsa mimoriadne silnou hororovou drámou.

 

Prenesieme sa v nej do nešpecifikovanej budúcnosti, kedy bol svet zachvátený neznámou nákazou. Paul a jeho rodina sa snažia nájsť únik na izolovanej chate v lesoch a riadia sa prísnymi bezpečnostnými pravidlami. Keď sa však do ich domu vláme zúfalý Will, ktorý hľadá jedlo pre manželku a syna, rozhodne sa ich Paul pozvať žiť do svojho domu.

 

 

Snímka je plná pohlcujúcej temnej atmosféry, výborných hercov, na čele s Joelom Edgertonom (ktorý sa podieľal aj ako producent) a dôkladne prekreslených postáv. Režisér divákovi žiadnym spôsobom nepodlieza a niektoré otázky necháva dráždivo nezodpovedané, takže budeš musieť prevetrať aj mozgové závity.

 

Shults dodal snímke na myšlienkovej podnetnosti a po jej skončení sa o nej dá dlho diskutovať. Nie je síce pre každého, ale ide o inteligentnú a svojskú žánrovku, ktorá sa právom dočkala kritického uznania.

 

8. Zabitie posvätného jeleňa (The Killing of a Sacred Deer, réžia: Yorgos Lanthimos, 2017)

 

Yorgos Lanthimos je vskutku originálny filmár a jeho filmy sú veľmi znepokojivé a desivé, ale určitým spôsobom aj vtipné a surreálne zvláštne. Patrí to aj pre jeho veľmi netradičný horor Zabitie posvätného jeleňa. Hlavným hrdinom je úspešný kardiochirurg Steven, ktorý spolu s manželkou a deťmi žije pokojný život.

 

Svoj voľný čas však Steven trávi so 16-ročným Martinom, záhadným tínedžerom, ktorý sa postupom času stáva súčasťou jeho rodiny. To však so sebou prinesie veľmi nečaané a tragické následky.

 

 

Zabitie posvätného jeleňa je pomalý, sústredený a poriadne temný zážitok. Lanthimos v ňom odkazuje ku Kubrickovi, bizarná atmosféra a čierny humor môžu prezrádzať inšpiráciu absurdným divadlom a samozrejme sa tu výdatne pracuje aj s motívmi antických tragédií.

 

Celému filmu navyše dominujú fantastickí Colin Farrell, Nicole Kidman a najmä démonický Barry Keoghan. Výsledkom je dielo, kde si budeš musieť veľa vecí interpretovať po svojom. Pokiaľ máš však rád podobne ladené surreálne snímky, tak neváhaj.


7. Neutečieš (It Follows, réžia: David Robert Mitchell, 2014)

 

Človek by si myslel, že kvalitný a originálny horor v slasherovom duchu (najlepšie nájdeš v našom rebríčku) už dnes v podstate nie je možné natočiť. V roku 2014 však prišiel David Robert Mitchell a divákom vytrel zrak peckou Neutečieš. V ňom sa záhadná smrtiaca kliatba medzi tínedžermi prenáša pohlavným stykom.

 

Presne na to doplatí aj mladá Jay. Po sexe so sympatickým mladíkom bude musieť bojovať o život. Začínajú ju totiž prenasledovať prízraky. Ako však kliatbu zlomiť? Snímka bodovala sympatickými postavami, výborným nápadom a sebavedomým prevedením.

 

 

Neutečieš sa po zásluhe stal senzáciou medzi kritikmi. Medzi divákmi to mal spočiatku náročnejšie, ale napokon si dokázal nájsť svoje obecenstvo. Navyše sa mu podarilo rozpútať na horor nevídane živé diskusie a interpretácie. Mitchellov film je totiž možné vnímať skrz striktne hororový uhol pohľadu, ale dajú sa v ňom nájsť paralely pre témy intimity, ľudskej sexuality a ich sociálne vnímanie.

 

6. Krvavý tomahavk (Bone Tomahawk, réžia: S. Craig Zahler)

 

Pomerne netradičná žánrová zmes hororu a westernu dopadla nad očakávania dobre. S. Craig Zahler sa vo svojom debute predviedol ako mimoriadne schopný tvorca. Z malého mestečka Bright Hope unesie kmeň kanibalistických divochov manželku miestneho kovboja O'Dwyera. Ten sa následne spolu so šerifom, jeho zástupcom a namysleným pištoľníkom vydáva na záchrannú akciu. Zahlerov film má síce jednoduchý príbeh, ale to vôbec nie je na škodu veci. 

 

Rozprávanie je pomalé, ale nikdy neskĺzne do nudy. Naopak, režisér nám ukazuje už samotné putovanie ako nebezpečnú, drsnú a krutú cestu. Vôbec celý film sa nesie v sympaticky naturalistickej a realistickej atmosfére.

 

 

Krvavý tomahavk je veľmi fyzický zážitok, pri ktorom budete cítiť každé zranenie a každé vnorenie šípu do tela. Snímke navyše nechýba skvelá atmosféra tajomného zla v podobe krvilačných divochov. Ich prítomnosť často len tušíme a o to pôsobivejšie celý film pôsobí. 

 

V závere sa dočkáme aj niekoľkých poriadne krvavých a brutálnych scén, avšak Zahler vie s násilím pracovať veľmi dobre a využíva ho na to, aby v divákovi dôkladne vyvolal úzkosť a nepríjemné pocity.

 

Brutálne scény nie sú lacným šokom, ale naopak výrazne pridávajú na atmosfére. Nesmieme zabudnúť na perfektné herecké výkony Kurta Russella, Patricka Wilsona, Richarda Jenkinsa a Matthewa Foxa. S. Craig Zahler svoje kvality potvrdil aj následným filmom Brawl in Cell Block 99 z roku 2017, takže na jeho ďalšie projekty budeme poriadne zvedaví. 

 

5. Session 9 (réžia: Brad Anderson, 2001)


S trochou nadhľadu by sme mohli povedať, že Session 9 mierne predbehol svoju dobu. V roku 2001 sa darilo najmä priemerným duchárčinám či hororovým remakom. Režisér Brad Anderson však prišiel s veľmi dôslednou a pomalou žánrovkou, ktorá zježila chlpy na tele nejednému divákovi.

 

Skupina robotníkov musí za týždeň opraviť bývalú psychiatrickú liečebňu. Jeden z nich objaví v budove staré záznamy sedení s pacientkou s disociatívnou poruchou osobnosti a v okolí sa začnú diať zvláštne veci. Pokiaľ od Session 9 očakávate niečo ako ďalší Grave Encounters, tak rýchlo prelaďte.

 

 

Andersonov film je totiž plnotučným psychologickým hororom určeným pre vnímavých a premýšľavých divákov. Jeho udalosti, ako aj záver si budeš musieť do istej miery interpretovať po svojom.

 

Atmosféra je brilantná a fanúšikovia tu nájdu hneď niekoľko pamätných scén, ktoré zamrazia až do špiku kostí. Škoda, že sa snímka nedostala do širšieho diváckeho povedomia. Pokiaľ však máš rád kvalitné a premyslené horory, tak neváhaj.

 

4. Uteč (Get Out, réžia: Jordan Peele, 2017)

 

Nenápadná žánrovka Uteč od komika Jordana Peeleho vyvolala v Amerike veľký poprask, hlavne tematizovaním citlivých otázok rasizmu a predsudkov. Peeleho film sprevádzali nadšené kritiky a samotná snímka to dotiahla až do oscarového súboja. Zo štyroch nominácií premenila ocenenie za najlepší pôvodný scenár. Na horor skvelé vysvedčenie, čo povieš?

 

Mladý fotograf Chris a jeho priateľka Rose sa vydajú na návštevu k Roseiným rodičom. Chris však má mierne obavy, keďže rodičia jeho priateľky netušia, že Chris je černoch. Môže to však byť v dnešnej dobe problém? Zvítanie prebehne vrelo, ale starý pár a dvaja černošskí sluhovia sa správajú veľmi zvláštne. Je táto návšteva naozaj taká bezpečná?

 

 

Peeleovi sa podarilo skĺbiť skvelú neistú a nervóznu atmosféru s poriadne čiernym humorom a satirickými prvkami, čím si získal najmä americké publikum. Mimo Spojené štáty snímka finančne až tak nebodovala, ale sme veľmi radi, že sa napokon dostala aj do našich kín. Pokiaľ si film stále nevidel, je čas napraviť to. Napätie po celú dobu stopáže je zaručené, dokonca sa párkrát aj schuti zasmeješ.

 

3. The Babadook (réžia: Jennifer Kent, 2014)

 

Babadooka od Jennifer Kent môžeme zrejme radiť k prvému výraznejšiemu zástupcovi v tejto dekáde, ktorý predznamenal súčasnú vlnu nezávislých hororov. V centre príbehu je ovdovená Amelia, ktorá sama vychováva svojho veľmi problematického syna.

 

Ten dokonca začne tvrdiť, že v ich dome žije neviditeľná obluda. Keď Amelia objaví záhadnú knihu Mister Babadook, začne v okolí ich domu dochádzať k záhadným udalostiam.

 

 

Babadookovi sa výborne podarilo skĺbiť psychologickú drámu s hororovými prvkami. Výsledkom bola poriadne temná a atmosférická jazda, v ktorej sa skúmali témy zármutku, depresie či psychických ochorení.

 

Essie Davis podala v hlavnej úlohe maximálne sústredený výkon a snímka si odniesla nadšené ohlasy kritikov, ale aj divákov. Aj Babadooka sprevádzala veľmi dobrá povesť, avšak samotný "hajp" nebol ani zďaleka tak veľký, ako v prípade iných podobných filmov. 

 

Do našich multiplexov sa film koniec-koncov ani nedostal. Našiel si tak svoj okruh spokojných festivalových divákov, ktorí dávajú prednosť pomalému a sofistikovanejšiemu strašeniu.

 

2. Prekliate dedičstvo (Hereditary, réžia: Ari Aster, 2018)

 

Prekliatym dedičstvom režisérsky debutant Ari Aster poriadne rozvíril hororové vody. Zaujal nás už famózne mrazivým trailerom a odvtedy sme snímku s nadšením očakávali. Sprevádzali ju ovácie kritikov z filmových festivalov a po pozretí sme im museli dať jednoznačne za pravdu. Dostali sme totiž nádherne mrazivý, depresívny a psychologicky prepracovaný teror.

 

Pre najlepší divácky zážitok je dobré o filme veľa nevedieť. Prezradiť môžeme snáď toľko, že v centre príbehu sa nachádza rodina Grahamovcov. Keď matka hlavnej hrdinky Annie zomrie, členovia rodiny zisťujú, že stará pani skrývala nejedno tajomstvo. Film sa mohol pochváliť mrazivou hudbou, skvelou kamerou a premysleným dôrazom na zlovestné detaily.

 

 

Toni Collette v hlavnej úlohe navyše predviedla absolútny herecký koncert, pričom jej solídne šliapal na päty mladý Alex Wolff v úlohe jej syna. Výborní boli však aj Gabriel Byrne či nádherne znepokojivá Milly Shapiro.

 

Prijatie snímky u bežných divákov bolo zmiešané. Mnohí považovali film za nudný, príliš pomalý a nezmyselný. Celkovo sa ale dá povedať, že napokon prevážili pozitívne reakcie. Ari Aster nezaháľa a na rok 2019 pre nás pripravuje ďalší horor s názvom Midsommar s Florence Pugh a Willom Poulterom.

 

1. Čarodejnica (The VVitch: A New-England Folktale, réžia: Robert Eggers, 2015)

 

Brilantný historický horor Čarodejnica od Roberta Eggersa spôsobil na festivaloch hotovú senzáciu. Tamojší kritici aj diváci ho vyzdvihovali ako jeden z najpôsobivejších hororov posledných rokov. Pochmúrna a depresívna snímka rozpráva príbeh farmára Williama a jeho rodiny, ktorá je po názorových sporoch vyhnaná z mesta.

 

Rodina si postaví farmu blízko temného lesa, ale čoskoro začnú problémy. Najmladšieho syna Samuela totiž unesie čarodejnica. Rodina sa od tohto momentu prepadáva stále hlbšie do bahna náboženského fanatizmu a vzájomnej nedôvery.

 

 

Čarodejnica oplýva fantasticky temnou atmosférou, ako aj prepracovanými historickými reáliami, ktoré sa prejavujú aj v samotných dialógoch a stavbe jednotlivých viet. Eggers pri písaní scenára vychádzal z mnohých rozprávok, folklórnych legiend, ako aj súdnych zápisov a výpovedí z čias honov na čarodejnice (inšpirovali ho napríklad aj neslávne známe procesy v Saleme).

 

Samozrejmosťou sú brilantné herecké výkony, na čele s Ralphon Inesonom, Katie Dickie či mladou Anyou Taylor-Joy, ktorú sme si okamžite zamilovali. Keď sa snímka dostala do multiplexov, popcornoví diváci si s ňou nevedeli rady a ich reakcie boli väčšinou negatívne. Pre hororových fajnšmekrov však ide o žánrovú perlu.

 

Robert Eggers sa na úspech svojej prvotiny pokúsi nadviazať už budúci rok. Chystá totiž temný fantasy horor The Lighthouse s Robertom Pattinsonom a Willemom Dafoeom.

 

 

Ktorý zo zmienených hororov je podľa teba najlepší? A na aké skvelé dielo sme podľa teba zabudli? Daj nám vedieť v komentároch

Ktorý z menovaných hororov je podľa teba najlepší?
Nech vojde ten pravý
107 hlasov
It Comes at Night
49 hlasov
Zabitie posvätného jeleňa
81 hlasov
Neutečieš
191 hlasov
Krvavý tomahavk
130 hlasov
Session 9
48 hlasov
The Babadook
136 hlasov
Prekliate dedičstvo
302 hlasov
Čarodejnica
503 hlasov
Uteč
489 hlasov
Vyjadri svoj názor na článok
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad! Menej takýchto článkov
Super! Viac takýchto článkov
Povedz nám, prečo sa ti článok nepáči:
Ďakujeme za tvoj názor!
Pomáha nám a autorom pri skvalitňovaní obsahu na stránke.