Čas zhodnocovania toho najlepšieho a najhoršieho je v plnom prúde. Ešte než ti zajtra predstavíme 10 najlepších filmov za rok 2018 podľa redakcie Filmkultu, zhostili sme sa aj o čosi menej atraktívnej a dôležitejšej úlohy. Dať hlavy dokopy a vybrať 10 najhorších snímok, aké sme minulý rok videli v kinách, na streamovacích službách a podobne. Nejde teda o ultimátny výber a niektoré kúsky to nepochybne chýbajú.

 

Skutočne sme nad tým dlho nepremýšľali, keďže miesta v tomto článku si zaslúžili mnohé počiny a ono je v podstate jedno, koľko veľa priestoru dostanú. Podstatné je, že sme boli zo všetkých filmov rozoberaných či len spomínaných nižšie buďto veľmi sklamaní, alebo išlo o regulérne srač... zlé filmy.

 

Samozrejme, nie vo všetkých prípadoch išlo o kvalitatívne prepadáky (napríklad Fantastické zvery 2, ktorých redakčný priemer je kdesi pri 5/10), no veľké sklamanie sa postaralo, že si tu priestor vyslúžili. Je úplne v poriadku, ak niektorý film máte radi alebo si myslíte, že tu nemá čo hľadať. My ti to neberieme a budeme radi, ak svoju najhoršiu top 10 ukážeš v komentároch. V modrých odkazoch (v názvoch) nájdeš aj naše recenzie.

1. Siberia (r. Matthew Ross)

Keanu Reevesa síce milujeme, ale ani jeho prítomnosť nedokáže zachrániť celý film, ktorý je význačný svojím nezáživným scenárom plným klišé a nulovým napätím. Paradoxne je jedinou zaujímavou stránkou tohto kriminálneho thrilleru jeho romantická línia. Ani tá však nie je dotiahnutá do konca.

 

Dlhý čas teda divák vyčkáva aspoň na poriadnu nádielku akcie, ale čuduj sa svet, tvorcovia aj v tomto ohľade zlyhali na celej čiare, pričom nám naservírovali jednu jedinú prestrelku. Film sa dá v konečnom dôsledku odporučiť iba skalným fanúšikom hlavného hereckého predstaviteľa, ale ani tí zrejme Siberiu príliš nedocenia.

 

 

2. Extinction (r. Ben Young)

Netflix je známy tým, že vďaka vysokému počtu natočených filmov a seriálov častokrát šliapne vedľa. Extinction je bohužiaľ toho jasným príkladom. Väčšinu času nás filmári bombardujú akciou, na ktorej je ale príliš poznať nízky rozpočet. Naopak, vysvetleniu plot twistu sa snímka venuje len minimum času, a tak si z filmu nakoniec odnesieš len nudnú akciu plnú slabých efektov.

 

Do postáv sa dá vžiť len ťažko, pretože z obyčajného technika (Michael Peña) sa zo dňa na deň stáva nepremožiteľný Rambo a jeho rolu mu možno len ťažko uveriť. Z podobného žánrového súdku by mali diváci určite ochutnať skôr výborné akčné sci-fi District 9.

 

 

3. Robin Hood (r. Otto Bathurst) 

Legenda o Sherwoodskom zbojníkovi je pre filmárov lákavá téma. Mnohokrát síce šliapnu vedľa, no občas sa podarí vytvoriť nadčasový hit. Počin Otta Bathursta sa ním však nestal. A veľmi zaslúžene. Nefunkčná štylizácia, nevhodné uchopenie látky a nudné postavy sa postarali o jeden z najtragickejších prepadákov továrne na sny.

Vďaka nudnému vedeniu príbehu sa nedostavilo ani zábavné guilty pleasure. Najviac to zamrzí najmä kvôli hercom, ktorí sú v iných projektoch schopní a sympatickí. Snáď im tento prešľap nezničí kariéru a na tento nepodarok sa rýchlo zabudne. Podobné projekty zvyknú v modernej dobe končiť na Netflixe a je veľmi prekvapujúce, že to tak nedopadlo aj v tomto prípade.
 


4. The Perfect Kiss (r. Martina Adamcová)

Lucka Vondráčková s režisérkou Martinou Adamcovou (v titulkoch uvedenej ako Tina Adams) sa pobrali za more, aby všetkým predviedli, ako sa majú točiť vianočné romantické komédie. No... nepodarilo sa.

Ich výtvor je neskutočne zlou záležitosťou, kombinujúcou to najhoršie z lacných kanadských televíznych filmov a najhorších českých komédií. Chýba dramaturgia, vkusná práca s klišé a všetky postavy sú vyložene charakterovo zlé. V normálnom filme by z nich boli všetci záporáci. A nemyslím si, že išlo o rafinovaný autorský zámer.

Nekvalita tejto veci (prieči sa mi napísať filmu) sa iba ťažko popisuje. Keby som bol škodoradostný, pošlem vás presvedčiť sa na vlastné oči. Ale nerobte to. Sú veci, ktoré v živote netreba skúšať. Napríklad pchanie prstov do zástrčiek, týranie zvieratiek alebo pozeranie The Perfect Kiss.
 


5. The Nutcracker and the Four Realms, Luskáčik a štyri kráľovstvá (r.  Lasse Hallström, Joe Johnston)

Angažovanie sa Lasseho Hallströma do nákladného veľkofilmu mi prišlo už od oznámenia filmu ako dosť podivný nápad. Autor Hačika, Čokolády alebo Pravidiel muštárne nestihol dokončiť svoj najväčší film včas a prevzal ho po ňom Joe Johnston (Jumanji, jednotka Captain America). Už z tohto spojenia je jasné, že Luskáčik nie je úplne vyladený.
 
Disneymu sa projekt rozsypal pod rukami a na úspech Krásky a zvieraťa, Knihy džunglí alebo Popolušky sa nepodarilo nadviazať. Iste, má to drahý vizuál a známych hercov, no zvyšok je iba čistý kŕč. Chýba tempo, atrakcie nedokážu zaujať a finále je nechcene smiešne. Výsledkom je nuda a útrpný zážitok nielen pre dospelé obecenstvo. Luskáčik je tak zdvihnutým varovným prstom pre producentov, že aj tie najambicióznejšie projekty môžu dopadnúť príšerne.
 
 

6. Fantastic Beats: Crimes of Grindelwald (r. David Yates)

 
Odhalenie temného čarodejníka Gellerta Grindelwalda (Johnny Depp) na konci nám ale dalo nádej, že by to už v pokračovaní mohlo byť záživnejšie. Žiaľ, nestalo sa tak a dvojka je podľa nás ešte horšia. A nepomohol ani skvelý Jude Law v úlohe Dumbledora, ktorý dostal žalostne málo priestoru. Najväčšími nepriateľmi Fantastic Beasts 2 sú však scenáristka Rowlingová a režisér David Yates.
 
Zatiaľ čo prvá menovaná si tu parádne šliape po vlastnom svete a nedokáže dať dokopy ani trošičku pútavý filmový príbeh, ten druhý zasa rutinérsky servíruje jednu nestrhujúcu scénu za druhou. Rozhodne to chce zmenu s trochou života, hravosti a nápadu. 
 
 

7. Fahrenheit 451 (r. Ramin Bahrani)

Snímka Fahrenheit 451 z roku 1966, za ktorou stojí režisér François Truffaut, je dodnes právom považovaná za jeden z najlepších dystopických sci-fi počinov všetkých čias. A keďže máme túto filmovú adaptáciu slávneho románu od Raya Bradburyho v redakcii nesmierne radi, určite si vieš predstaviť, že sme pri oznámení remaku od televíznej stanice HBO dvakrát nejasali, hoci obsadenie na čele s Michaelom Shannonom, Michaelom B. Jordanom a Sofiou Boutellou vyzeralo prinajmenšom zaujímavo.
 
To sme však ešte netušili, aký balast nám tento televízny film nakoniec ponúkne. Nový Fahrenheit je totiž po všetkých stránkach iba slabým odvarom skvelého Truffautovho diela, a to od mdlej atmosféry futuristického sveta cez mizerný scenár až po fádnu vizuálnu stránku. Dokonca ani tie herecké výkony nijako extra nepotešili (možno s výnimkou Shannona). Autor predlohy sa musel obracať v hrobe.
 


8. Pacific Rim: Uprising (r. Steven S. DeKnight)

V tomto prípade sa žiadne prekvapenie nekonalo. Po odhalení hereckého ansámblu a prvých náčrtov deja nám bolo jasné, že DeKnight Del Tora asi neprekoná. Nasledoval prvý trailer a my sme vedeli, že bude zle nedobre. V kinách sa nám to aj potvrdilo, keď nás otravovali nové postavy, chýbali staré a film stratil šmrnc.

To, čo sme na jednotke mali radi, tu nebolo takmer vôbec. Zmizla atmosféra, prekvapenia, wow efekt, špičkovo natočené scény (ach, či len chýbali nočné scenérie), kvalitne napísané dialógy a podobne. Scenár celkovo za veľa nestál, no a ani jeho prevedenie na strieborné plátna sa nedá označiť za viac ako priemerné.

 

Pacific Rim 2 bolo sklamaním v každom jednom ohľade, na ktorý pri pomyslení na jednotku natrafíš. Ak ju teda máš rád, tomuto sa radšej oblúkom vyhni, séria je nakoniec aj tak viac-menej mŕtva.

 

 

9. Päťdesiat odtieňov slobody (Fifty Shades Freed, réžia: James Foley)

Vo februári sa fanúšikovia rozlúčili s erotickou trilógiou Fifty Shades o bohatom podnikateľovi Christianovi a jeho láske Anastasii. My sme si v kine rozhodne nepoplakali, skôr sme krútili hlavami nad absurdnými scénami, a preto záverečný diel nesmie chýbať v našom zozname najhorších filmov roka 2018.

Tvorcovia spravili veľkú chybu už na začiatku, pretože diváčkam neponúkli rozprávkovú svadbu a odbili ju len úvodnými minútami. Viacej priestoru venovali medovým týždňom a riešením nepodstatného konfliktu. Problém so zloduchom bol taký dôležitý, že si naňho nespomenieme, ani keby sme sa veľmi snažili.

Okrem toho nás vytáčal vzťah hlavnej dvojice, ktorý spočíval v tom, že Anastasia musí poslúchať svojho muža a ak sa mu vzoprie, tak okúsi hnev pána Greya. Snímku zabíjali otrepané erotické scény, ktoré mali dotvárať hlúpy dej, avšak neprispeli ničím originálnym. Hlavnú zápletku vypĺňali postavami, ktoré sú pre príbeh celkom nepodstatné a vyvolávajú u manželov Greyových žiarlivosť. Tretí diel je plný podobných nezmyslov, ktoré sa postarali o jeden z najhorších počinov minulého roka.
 

 
10. Cloverfield Paradox (r. Julies Onah)

Sľubne rozbehnuté univerzum Cloverfieldu narazilo svojím tretím príspevkom s názvom The Cloverfield Paradox na tvrdú stenu. Toho sme sa pôvodne mali dočkať na strieborných plátnach, ale producenti zrejme vedeli, že v kinách by film veľa vody nenamútil. Rýchlo a prekvapivo ho teda predali Netflixu, aby minimalizovali škody. To sa im zrejme podarilo, keďže ľudia si film zo zvedavosti okamžite pozreli, ale reakcie neboli príliš nadšené.
 
Kritici film odstrelili a hoci boli diváci miernejší, tak stále ostáva faktom, že The Cloverfield Paradox je pomerne nudné sci-fi s nezaujímavými postavami, hlúpym príbehom a nijakou atmosférou. Potenciál bol pritom vysoký a je škoda, že tvorcovia nedokázali využiť ani kvalitný kasting. Nie je to vyslovene odpad, ale ani nič, čo by sme potrebovali vidieť viac než raz.
 
 
Dishonorable mentions: A Wrinkle in Time, Escape Plan 2, Mute, Gringo, The Darkest Minds, The First Purge a mnoho, mnoho ďalších, ktoré by si ani vlastne nemal vidieť, takže ti ich existenciu nebudeme pripomínať.
Ohodnoť článok
40