Na mojich príbehoch milujem, že sú viacvrstvové a môžem k nim pristupovať z rôznych uhlov. Skutočnú emocionálnu motiváciu filmu tak pochopíte až na samom konci.

 

M. Night Shyamalan si vždy išiel svojou vlastnou cestou a počas kariérneho vrcholu bol často označovaný za majstra napätia, druhého Stevena Spielberga a jedného z najuznávanejších filmových tvorcov. Sprevádzali ho však aj viaceré kvalitatívne výkyvy, a tak sme sa pri príležitosti nedávnej premiéry jeho novinky Glass (naša recenzia tu) rozhodli, že sa jeho kariére pozrieme na zúbok o čosi detailnejšie.

 

Tento režisér, scenárista, producent a herec sa narodil ako Manoj Nelliyattu Shyamalan v malom indickom mestečku Mahé 6. augusta (srpen) 1970. Jeho rodičia boli uznávanými doktormi (otec Nelliate bol neurológ a matka Jayalakshmi pôrodníčka aj gynekologička) a keď mal Manoj iba 6 týždňov, presťahovali sa do Spojených štátov, konkrétne do Penn Valley, bohatého predmestia štátu Pensylvánia.

 

M. Night Shyamalan a Bruce Willis na natáčaní Šiesteho zmyslu

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Vo veku osem rokov dostal svoju prvú videokameru a už odvtedy prejavoval túžbu stať sa filmárom. Jeho otec bol síce proti a chcel, aby Manoj pokračoval v rodinnej tradícii a študoval medicínu, matka ho však podporovala a pomáhala mu v naplnení svojho sna, čo nakoniec prinieslo vytúžené ovocie. Shyamalan (už vtedy bol veľkým fanúšikom Spielberga) mal totiž ako 17-ročný natočených až 45 vlastných filmov.

 

Zaujímavosťou je, že každé DVD vydanie jeho neskorších filmov (počnúc snímkou The Sixth Sense a s výnimkou Lady in the Water) obsahovalo scénu z jedného z týchto detských filmov. Podľa Shyamalana to má reprezentovať jeho prvé pokusy na rovnakom druhu filmu. No neštítil sa ani štúdia. Po niekoľkých súkromných školách v Pensylvánii viedli jeho kroky do rušného New Yorku, kde sa v roku 1992 stal absolventom na University Tisch School of the Arts.

 

Navyše, bolo to práve počas newyorského štúdia, kedy prijal svoje stredné meno „Night“, ktoré je pre neho typické dodnes. V roku 1992 zároveň predstavil svoj prvý celovečerný film Praying with Anger. Túto semi-autobiografickú drámu si sám napísal, produkoval a aj si v nej zahral, pričom sa vo svojich ďalších filmoch často objavoval v menších roličkách. Peniaze na Praying with Anger si požičal od rodiny a priateľov. Preraziť sa pokúšal aj v roku 1998, keď mala premiéru Jeho rodinná komediálna dráma Wide Awake.

 

Joseph Cross vo filme Wide Awake (1998)

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Shyamalana napísal scenár ešte v roku 1991 a film bol hotový už o 4 roky neskôr, no vydania sa dočkal až v roku 1998. Snímka finančne a kvalitatívne príliš neohúrila, no vytúžený úspech na seba nenechal dlho čakať. Pecku Šiesty zmysel z roku 1999 totiž určite netreba nikomu predstavovať. A zároveň je nemožné hovoriť o Shyamalanovej kariére bez zmienky práve o diele, ktoré mu otvorilo cestu k sláve.

 

Mysteriózny thriller kombinoval realistický prístup so strašidelnou atmosférou, Haley Joel Osment spolu s Brucom Willisom predviedli famózne herecké výkony a čerešničkou na torte bolo 6 oscarových nominácií (vrátane dvoch pre Shyamalana za réžiu a scenár). Keď sa ale spomenie Šiesty zmysel, pravdepodobne každého ihneď napadne záverečný twist, ktorý v dobe premiéry neuveriteľne šokoval. A boli to práve nečakané dejové zvraty a pomalé tempo rozprávania, ktoré sa neskôr stali režisérovými rozpoznávacími znakmi.

 

Shyamalan svoj talent potvrdil už o rok neskôr, keď opäť spojil svoje sily so štúdiom Disney, ktoré si po úspechu Šiesteho zmyslu (po Star Wars: Episode I to bol druhý najúspešnejší film roku) zakúpilo práva na na jeho ďalší film za 5 miliónov a dalo mu ďalších 5 za réžiu, čo z neho urobilo najlepšie plateného scenáristu Hollywoodu). Znova povolal do svojich služieb Bruca Willisa a priniesol do kín majstrovské dielo s názvom Vyvolený.

 

Samuel L. Jackson a Bruce Willis vo filme Vyvolený (2000)

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

To v čase premiéry nemalo jednoznačne kladné ohlasy a stalo sa kultovým až časom, no režisér opäť dokázal, že zvláda originálne príbehy a v dobe, kedy boli komiksovky ešte len v plienkach, predstavil jeho vlastnú verziu superhrdinského príbehu. Aj tentokrát išlo o pomaly prerozprávané, neuveriteľne atmosferické a realisticky podané dielo, ktoré je ale po príbehovej stránke od Šiesteho zmyslu výrazne odlišné. Talentovaný Ind tak všetkým ukázal, že má svoje postupy a dokáže ich aplikovať na rôzne žánre.

 

Samozrejme ani vo Vyvolenom si neodpustil záverečný twist. Tento však nemal za cieľ šokovať, ale výborne doplniť príbehové témy aj ústredné črty niektorých postáv. Aj keď je pravdou, že vo svojej dobe tento twist divákov rozdeľoval. Meno režiséra bolo dokonca spomínané aj v súvislosti so snímkou Harry Potter a Kameň mudrcov, no v tom čase sa ešte venoval Vyvolenému. Neskôr však prezradil, že by rád zrežíroval jeden z posledných dvoch filmov zo sveta Harryho Pottera.

 

Ako už ale vieme, nakoniec nenatočil ani jeden z nich. Na radu prišli Znamenia a príbeh o mužovi (Mel Gibson), ktorého smrť ženy a udalosti spojené s tajomnými kruhmi v obilí donútia opäť prehodnotiť vzťah k Bohu. Znamenia boli navyše finančným aj kritickým úspechom a majster napätia bol považovaný za jednu z najuznávanejších filmových osobností. Nevyhol sa ale viacerým kontroverziám.

 

M. Night Shyamalan vo filme Znamenia (2002)

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Shyamalan totiž napríklad v roku 2003 čelil žalobe zo strany scenáristu Roberta McIlhinneyho z Pensylvánie, ktorému vadilo, že jeho nepublikovaný scenár Lord of the Barrens: The Jersey Devil sa nápadne podobá na film Znamenia. Štúdio Disney a Shyamalanova produkčná spoločnosť Blinding Edge však vydali vyhlásenie, označujúce McIlhinneyho tvrdenia za bezvýznamné.

 

Po Znameniach ale prišlo jeho prvé výraznejšie zakopnutie. O skutočnosti, že kedysi úžasný rozprávač príbehov začal strácať paru, sa síce hovorilo už v čase jeho predchádzajúceho diela, no s príchodom snímky The Village (Osada) v tom mali mnohí fanúšikovia jasno. Zhodli sa, že Shyamalan už nepoužíva twisty pre potreby svojich príbehov, ale naschvál, aby zakryl nedokonalosti v ich priebehu. Dokonca bola na svete ďalšia žaloba, a to tentokrát od autorky Margaret Peterson Haddix.

 

Tá tvrdila, že The Village zdieľa hneď niekoľko podobností s jej young adult románom Running Out of Time. No podobne ako v prípade McIlhinneyho, aj tento prípad bol súdom zamietnutý. Žaloba však nebola jediným problémom, s ktorým sa snímka potýkala. Štúdio totiž Osadu promovalo ako čistý horor, pretože presne to ľudia od Shyamalan chceli. Mnoho divákov tak zavádzajúca reklama nahnevala, čo sa podpísalo aj na zlých reakciách a hlavne prepadoch v rámci tržieb.

 

M. Night Shyamalan a Bryce Dallas Howard na natáčaní The Village

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Medzi ľuďmi taktiež začali kolovať pochybnosti o tom, či Shyamalan ešte vôbec dokáže vymýšľať originálne príbehy. Nanešťastie, jeho filmy z nadchádzajúcej dekády iba potvrdili skutočnosť, že kedysi oslavovaný režisér už nie je tým, čím býval. Potvrdzuje to aj komplikovaný vznik jeho fantasy Lady in the Water. Snímku malo ako v predchádzajúcich 4 prípadoch znova zastrešiť štúdio Disney, problém ale nastal v momente, keď Nina Jacobson a predseda Dick Cook vyjadrili pochybnosti o príbehu a chceli Shyamalan, aby ho prepísal.

 

To však režiséra natoľko rozzúrilo, že sa na Disney vykašľal a odišiel do Warner Bros., kde mu projekt zafinancovali v takom stave, v akom bol. Shyamalan dokonca vyhlásil, že v Disney si už necenia individualizmus, čo len odzrkadľovalo príliš veľké ego režiséra, ktorý sám seba často považoval za génia. A aby toho nebolo málo, tieto udalosti nakoniec viedli autora Michaela Bambergera k napísaniu knihy The Man Who Heard Voices: Or, How M. Night Shyamalan Risked His Career on a Fairy Tale.

 

Bola to práve snímka Lady in the Water, kvôli ktorej režisér definitívne spadol na dno. A hoci si Osada a Dáma vo vode ešte svojich fanúšikov ako-tak našli, čomu určite dopomohla aj famózna hudba režisérovho častého spolupracovníka Jamesa Newtona Howarda, jeho ďalšie tragické počiny, ako The Happening, The Last Airbender a After Earth už nenávideli azda všetci.

 

Zooey Deschanel a Mark Wahlberg vo filme The Happening (2008)

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Obrovským paradoxom ale je, že aj keď snímky The Happening a The Last Airbender drtilo obrovské množstvo negatívnych recenzií, obe snímky dokázali zarobiť pomerne slušné peniaze. Problémy sa im ale nevyhli, zvlášť pri prvom menovanom. Shyamalan totiž po Lady in the Water napísal scenár pre projekt The Green Effect, ktorý následné ponúkal rôznym štúdiám. Príbeh sa točil okolo vzbury fauny a flóry proti ľuďom, pričom to celé malo súvisieť s mimozemskou inváziou.

 

Až na 20th Century Fox ale žiadne zo štúdií neprejavilo záujem. Háčik bol v tom, že Shyamalan musel príbeh značne prepisovať, a tak nakoniec vzniklo The Happening. Pred príchodom sci-fi After Earth bola na tom režisérova povesť dokonca až tak zle, že štúdio Sony na začiatku reklamnej kampane ani neuvádzalo jeho meno. Shyamalan sa však nevzdal a v roku 2015 sa konečne dočkal mierneho návratu na výslnie, keď tajne natočil podarený nízkorozpočtový horor The Visit.

 

Tu kombinoval prvky found footage s ľudskou drámou a z príbehu bolo cítiť jeho staršiu tvorbu. Pridal dokonca aj twist, ktorý tomu celému dával zmysel. The Visit by sa dalo považovať za pomerne dobrý kritický aj finančný úspech, no ten pravý comeback ešte nebol tak celkom dokonaný. Dočkali sme sa ho až s premiérou thrilleru Rozpoltený v roku 2017, kedy všetkým fanúšikom v kinách padali sánky. Ako už určite vieš, v záverečných sekundách filmu bolo odhalené, že Shyamalan po vyše 16 rokoch natočil pokračovanie Vyvoleného, čo absolútne nikto nečakal.

 

M. Night Shyamalan a James McAvoy na natáčaní Rozpolteného

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Nielenže že záverečný twist spätne dodal celému príbehu Rozpolteného skvelé pozadie a o čosi hlbší význam, ale režisér si navyše splnil, to, čo plánoval už roky dozadu, a teda vytvorenie rozšíreného univerza okolo Vyvoleného. Keď už teda ubehol nejaký čas po premiére Rozpolteného a každý vedel, ktorá vlastne bije, Shyamalan začal prezrádzať viacero informácií o pozadí Vyvoleného a neuskutočnených plánoch s ním.

 

Na Indovi bolo vidieť, že tento svet realisticky zobrazených superhrdinov a superzločincov miluje, a tak sa očakávalo, že po Rozpoltenom príde ešte niečo ďalšie. A tým sa dostávame do súčasnosti, k mimoriadne očakávanej snímke s názvom Glass, ktorú si už niekoľko dní môžeš vychutnávať aj v našich kinách. V tomto prípade sa ale návrat ku koreňom nekonal, pričom zo snímky sa stalo prvé veľké sklamanie roka 2019 a ďalší pád zviechajúceho sa tvorcu.

 

Jeho novinke je najčastejšie vyčítaný nudný príbeh, nezaujímavá technická stránka, častá absencia logiky aj napätia, nezmyselné twisty či motanie sa okolo superhrdinských tém, ktoré už nestrhnú tak, ako tomu bolo v prípade dnes už kultového Vyvoleného. Zdá sa však, že po snímkach, ako The Happening či The Last Airbender opäť pôjde o prípad, kedy Shyamalanov film dokáže zarobiť aj napriek negatívnym recenziám.

 

 Samuel L. Jackson, James McAvoy a Bruce Willis vo filme Glass (2019)

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

Je jasné, že indický režisér má stále svojich verných fanúšikov (osobne sa k nim radím tiež, aj keď nie som jeden z tých, ktorí by ho slepo obhajovali za každých okolností), no aj tí si už musia uvedomovať jeho kvalitatívnu nekonzistentnosť. Prečo ale jeho kariéra vyzerá ako jazda na bláznivej horskej dráhe? Byť dlhodobo spoľahlivým režisérom a rozprávačom príbehov je bezpochyby nesmierne náročné, a to o to viac, keď má tvorca nad svojim dielom totálnu kreatívnu kontrolu.

 

Shyamalan si totiž všetky svoje filmy sám napísal, zrežíroval a v drvivej väčšina aj produkoval, čo môže byť skutočným dôvodom jeho kvalitatívnych výkyvov. Stále vie vytvoriť skvelú atmosféru, tvoriť originálne príbehy a dodať prvotriednu réžiu, možno je však problém v tom, že sa často spolieha sám na seba a nenechá si napísať scenár niekým iným. Jednoducho pri ňom nie je nikto, kto by mu do toho „kecal“. Niekto, kto by ho raz za čas usmernil a poradil mu.

 

Strmé pády a rozdiely v kvalitách filmov však môžeme pokojne pripisovať aj jeho veľkému egu, na ktorom sa dozaista podpísali aj skoré kariérne úspechy. Sláva mu stúpla do hlavy, začal pre seba vo filmoch písať stále významnejšie úlohy a stal sa príliš sebavedomý na to, aby dokázal uznať svoje zlyhanie. A hoci nad ním po Glass už mnohí definitívne zlomili palicu, ja si ho budem kvôli jeho starším dielam ceniť aj naďalej a určite budem zvedavý na tie nadchádzajúce. Hoci kvalitám svojich najslávnejších počinov sa už pravdepodobne nepriblíži.

 

Bruce Willis a M. Night Shyamalan na natáčaní Glass

M. Night Shyamalan: Majster napätia s veľkým egom, ktorého kariéra by sa dala prirovnať k jazde na horskej dráhe

 

No keď sa už na vrchol raz vrátiť dokázal, prečo by to nemohol zopakovať znova? M. Night Shyamalan si vzal za ženu Bhavnu Vaswani, študentku New York University Tisch School of the Art, s ktorou vychovávajú 3 dcéry. Vedie produkčnú spoločnosť Blinding Edge Pictures s Ashwinom Rajanom a v priebehu svojej kariéry dozaista prispel k tomu, že si filmový svet začal viac všímať niektoré nové talenty. Spomeňme napríklad hercov, ako Haley Joel OsmentAbigail BreslinBryce Dallas Howard či Anya Taylor-Joy.

 

M. Night momentálne pracuje na doposiaľ nepomenovanom, psychologickom seriálovom thrilleri pre Apple a potom by sa mal vrhnúť na mysterióznu drámu s názvom Labor of Love, ku ktorej napísal scenár roky dozadu. Snáď mu teda oba projekty vyjdú na jednotku a my si budeme môcť opäť raz s nadšením povedať, že Shyamalan je späť.

 

Čo si myslíš o Shyamalanovej kariére ty? A berieš jeho novinku Glass ako ďalší kariérny prepad? Určite sa s nami podeľ o tvoj názor v komentároch.

Ohodnoť článok
11
Zdroj: moviemezzanine.com, joblo.com, csfd.cz, wikipedia.org, weirdworm.com, boxofficemojo.com, the-artifice.com