Prvá polovica piatej série úspešného Fear The Walking Dead je za nami a po ôsmich epizódach môžeme len potvrdiť slová tvorcov, že to s posunom latky vyššie skutočne mysleli vážne. Úvodná epizóda priniesla sľúbené padajúce lietadlo, hordu zombíkov a dostatok akcie pre divácke potešenie. Finále už tradične spôsobilo vážnejšie obavy o postavy a otvorilo dvierka do druhej polovice série.

 

Počas nášho výletu do Texasu sme mali možnosť vyspovedať hercov ohľadom piatej série a dozvedeli sme sa množstvo zaujímavostí spoza kamery. Na pľaci počas našej prítomnosti štáb usilovne pracoval na scénach doplnených o špeciálne efekty a nechýbali ani výbuchy, množstvo krvi a zombíci.  Ako sa však realita líšila od finálnej verzie deviatej epizódy?

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ako sa natáčali krvavé výbuchy s troskami mŕtvych tiel
  • Z čoho pozostávajú umelé končatiny zombíkov
  • Ako funguje práca s pyrotechnikou
  • Že tvorenie vlastného  seriálového počasia si vyžaduje veľa kreativity 
  • Ako vyzerajú zombie masky a čo robia komparzisti medzi klapkami
  • Prečo je seriál prirovnávaný ku Game of Thrones

 

Na pľac prichádzame po poľnej ceste obkolesenej nízkymi zelenými kríkmi, za zákrutou nás čaká oplotený areál ponorený v umelej rannej hmle a prašnú cestu blokujú traja zombíci. Medzi klapkami sa presúvame popri centre diania a následne sledujeme natáčanie pasáže s autom a streľbou na vzdialených zombíkov v podaní Luciany a Johna Dorieho.

 

Keďže je epizóda nakrúcaná na kameru bežne uchopenú rukou, tvorcovia postupne skúšali viacero metód, kam presne umiestniť náboje. Tie Luciana vyberá z podlažia auta, aby sa ušetrili sekundy stopáže. John mieri viac než presne a telá zombíkov sú explóziou mín vyhodené do vzduchu.

 

Časti masiek a tiel, krv, vlastne všetko, čo v takýchto prípadoch používame, je zložené z jedla. Nevýhodou je, že jedlo sa rýchlo kazí...

 

Najskôr sa však natáča záber, v ktorom nemŕtvi len zastanú na značke a prestanú sa hýbať. Niektorí z nich sú upevnení na lanách a doslova bezpečne vyhodení do vzduchu, tí strnulí sú v post-produkcii obohatení o poriadne krvavé vizuálne efekty.

 

V druhom type záberu je na rovnakom mieste v zemi zahrabaná nálož a vrecká s umelou krvou, samozrejme už s absenciou zombie komparzistov. Nechýbajú ani pripravené a autenticky vyzerajúce kusy tiel, ktoré ležia tesne vedľa. Na odpočet nastane tlmený výbuch a všade navôkol padajú kusy tiel, pričom niektoré letia poriadne ďaleko. 

 

Boli sme na natáčaní Walking Dead. Čím sa maskujú zombíci, ako sa pracuje na špeciálnych efektoch a aké náročné je natáčanie?

 

My sme boli zvedaví, čo sa skrýva za natáčaním takejto scény a mali sme to šťastie naraziť na šéfa špeciálnych efektov, Franka Iudicu, ktorý nás zasvätil do svojej práce. 

Aký je váš postup pri natáčaní?

Frank: „Robíme to vo vrstvách. Míny okolo domu sme mali dopredu rozmiestnené a označené a jednotlivé zábery spájame v post-produkcii. Každá mína je špeciálne navrhnutá. Okrem výbušného materiálu jedna jej časť obsahuje pripravené trosky, ktoré len musia vyletieť do vzduchu, druhá zas veľké množstvo krvi.“

Z čoho pozostávajú telá zombíkov? Ide hlavne o penu?

Frank: „Áno. Pena, silikón, umelá krv. Pri niektorých prípadoch na nich nanesieme napríklad motorový olej, [...] taktiež sa môžete rozpomenúť na scénu v kanáli. Časti masiek a tiel, krv, vlastne všetko, čo v takýchto prípadoch používame, je zložené z jedla. V prípade, že sa to komparzistom dostane do tváre a podobne. Nevýhodou je, že jedlo sa rýchlo kazí, a tak ho musím vždy pred začiatkom nakrúcania objednať a dúfať, že sa náš rozvrh nezmení.“

Koľkokrát sa teda stretávate s problémom, že daná scéna funguje na papieri, ale na pľaci sú odlišné podmienky?

Frank: „Pomerne často. Sme v kreatívnom prostredí, vždy na inej lokácii, takže veci sa menia. Všetko testujeme najskôr v našom štúdiu, aby sme sa naučili, ako jednotlivé veci fungujú vzhľadom na určité podmienky, a tým si ušetrili čas na mieste. Ak sa rozvrh zmení, čo sa stáva pomerne často, sme pripravení a vieme k tomu adekvátne pristupovať.“

 

Boli sme na natáčaní Walking Dead. Čím sa maskujú zombíci, ako sa pracuje na špeciálnych efektoch a aké náročné je natáčanie?

 

Vedeli by ste nám dať jeden príklad z FTWD?

Frank: „Môže to byť prakticky hocičo. Aj veľmi na prvý pohľad jednoduchá záležitosť. Napríklad krv tečúca po tvári a potom na kostým. Režisér niekedy chce, aby sa ňou napustilo oblečenie, inokedy nie. V tom prípade do krvi pridáme špeciálnu látku, ktorá naruší povrchové trenie akejkoľvek kvapaliny a nasiakne do prakticky každého materiálu. Napríklad aj do vode odolného.

 

 

Často meníme aj súčasti pyrotechniky. Režisér nám dá dopredu vedieť, čo konkrétne očakáva a chce vidieť na kamere. Predstava je v mojej mysli trochu odlišná a niekedy mu viem vnuknúť lepší nápad. V podstate o tom ale diskutujeme. Keď sme pracovali na Abigail, nebola to loď, ale len čiastočná konštrukcia pre potreby kamery. Výzvou bolo prinútiť ju hýbať sa, akoby plávala na vode.“

A vaša najväčšia výzva za tie štyri roky spolupráce?

Frank: „Ťažko povedať, ale pyrotechnika je vždy veľkým orieškom, pretože chcú mať hercov čo najbližšie k výbuchu. Takisto momenty, kedy máme len jediný pokus a na opakovanie nie je buď čas alebo finančné prostriedky.  Z technického hľadiska je pre mňa náročné pracovať mimo krajiny.“

 

ftwd | part.3

 

Napríklad také Mexiko v druhej sérii?

Frank: „V Mexiku je veľa pušného prachu domácky vyrobeného a je viditeľne slabší, čo je náročnejšie na predpoklad. Uvediem ale príklad. 0.08 kg výbušnín tam nám takmer nič nevyhodilo do vzduchu, zato rovnaká miera tu u nás má na svedomí celkom značnú explóziu.

 

Robíme veľa kalkulácií, aby všetko išlo podľa plánu. Pri týchto mínach by veľké množstvo pušného prachu nevytvorilo taký vizuálny efekt striekajúcej krvi a odtrhnutých končatín, čiže menej je niekedy viac.“

V samotom seriáli ale prechádza veľa času a zombíci sa postupne rozkladajú. Je to taktiež veľká výzva? 

Frank: „Áno, je to pre nás viac roboty. Ale treba si uvedomiť, kde sa nachádzajú. Či takto vonku na lúke, v aute, v kanáli, niekde zatvorení... na každého vplýva čas inak a musíme to brať do úvahy.“

V štvrtej sérii sme videli lietajúcich zombies vplyvom búrky.  Ako sa natáča niečo podobné?

Frank: „Máme televízny rozpočet. A keď chcú hurikán... Vždy musíme prísť na spôsob, ako to spraviť najefektívnejšie. Použiť veterné turbíny zblízka, mať kolegov zo štábu v pozadí s lanami uviazanými o konáre stromov a hýbať s nimi. Niekedy napríklad poviem režisérovi: „Hej, pozrime sa na to z okna.“ Vieme zúžiť priestor oveľa viac a sústrediť sa len naň, čo je lepšie a efektívnejšie.“

Na akú scénu ste doposiaľ najviac hrdí?

Frank: „S05E01. Odlišná lokácia. Chceli sme ísť vo veľkom, do toho nám skočilo suché chránené územie. V štúdiu si ale navrhneme všetko od náčrtu, nastolíme si vlastné „počasie“, no natáčanie v štýle road-movie za neustáleho pohybu je oveľa náročnejšie, pretože je prítomných veľa prírodných elementov, ktoré treba brať do úvahy. Vzhľadom na 8 dní na epizódu musíte jednať rýchlo a dôkladne. Pri prvej epizóde to je ale inak. Pripravovali sme sa šesť týždňov.“

 

ftwd | part.3

 

Následne sme mali možnosť vidieť Morgana s Johnom a ich fyzický útok na hŕstku zombíkov. Dbalo sa aj na malé detaily, ako napríklad dve rozličné značky, pri ktorých si režisér žiadal, aby v daný okamih kamera počas behu snímala zem. Ak to nevyšlo, vyžiadal sa ďalší pokus. 

 

Samotní zombíci majú dva typy masiek. Gumenú protézu navlečenú na hlavu, v ktorej je obrovské teplo alebo komplikovanejšiu alternatívu v podobe make-upu od kľúčnych kostí vyššie. Samotná protéza má pripevnené umelé vlasy a zuby, ktorých výzor neskôr vylepšuje čierna tekutina. Cez prestávky ich bolo zábavné sledovať, pretože si navzájom robili masáže, pili kávu či sa hrali hry na svojich mobiloch.

 

Veľkým prekvapením bol aj návrat postavy Daniela Salazara (Rubén Blades), ktorý sa vo štvrtej sérii neobjavil a jeho osud ostával záhadou. Herca sme pri tejto príležitosti chceli vyspovedať a zistiť, aký má vzťah k seriálu a čo preňho znamenalo opäť sa postaviť pred kameru a čeliť armáde nemŕtvych.

 

Boli sme na natáčaní Walking Dead. Čím sa maskujú zombíci, ako sa pracuje na špeciálnych efektoch a aké náročné je natáčanie? 

Rubén: „Tak odkiaľ si?“

Slovensko.

Rubén: „Super! Odtiaľ pochádzajú rodičia mojej manželky, takže jej po rozhovore zavoláš cez FaceTime. Osobne som bol len v Tatrách. Sú krásne. Vieš, že ti vlastne nemôžem povedať veľa o Salazarovi. Týrajú tu za to ľudí (smiech).“

Aká bola vaša úvodná reakcia, keď ste sa dozvedeli, že sa vaša postava vracia naspäť?

Rubén: „Uľavilo sa mi. Nemohol som nikomu povedať, že sa opäť objavím v seriáli, dokonca ani svojim blízkym. Ale tešil som sa, že budem môcť viac spoznávať Salazara, pretože je podľa mňa jedna z tých najzaujímavejších postáv celého univerza.“

Veľa hrdinov z pôvodného hereckého osadenstva je už preč. 

Rubén: „Vieš, je bežné, že hlavní protagonisti ostávajú v príbehu a fungujú ako jeho opora. Vo Fear The Walking Dead to nie je a zdá sa, že seriál akoby nasleduje trend nastolený Game of Thrones. Preto ma to značne prekvapilo, že moja postava naďalej žije.“

Ako sa zmenila postava Salazara zatiaľ čo bol preč?

Rubén: „Bol ovplyvnený... scenáristi nám nedávajú o postavách veľa podrobných informácii. Ja som pre Salazara vytvoril svoj vlastný príbeh. Viem tak lepšie usmerniť jeho správanie a vysvetliť si, prečo odišiel, prečo sa v prvom rade chcel stať holičom, a podobne. Ale vyvíja sa. V traileri prvej polovice 5. série si videl, že Stranda hneď nezastrelí.

 

Do konca série ostáva ešte sedem epizód. Hrdinovia sa vrátia na televízne obrazovky už 19. augusta (srpen) 2019 na stanici AMC. 

 

Ohodnoť článok
8
Foto: AMC