S týmto tipom na film som sa trochu oneskoril, aj keď to má svoj pádny dôvod. Nechcel som ho hodnotiť skôr, ako by som prečítal knihu, podľa ktorej bol natočený. No a keďže som pár dní dozadu konečne vrátil tento severský bestseller na svoje miesto na poličke, môžem vám predostrieť svoje dojmy jednak z knihy, ale hlavne z oceňovanej filmovej adaptácie. Ako na mňa teda zapôsobil Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol?

 

Severská kinematografia a tiež literatúra sa na Slovensku teší v poslednej dobe mimoriadnej obľube. Sám som fanúšikom Nesba, Refna, Vinterberga, Larssona, Mikkelsena, či Triera a zrejme sa k nim pridá aj Allan Karlsson, storočný starček, ktorý radšej pije pálenku, ako rozmýšľa, rád vyhadzuje veci do vzduchu a nerieši hejterov. O tom, že sa kniha stala krátko po vydaní bestsellerom po celom svete, snáď ani nemusím hovoriť, o niečo menej známa je možno filmová adaptácia režiséra Felixa Herngrena z minulého roku, ktorá sa nedávno premietala aj v niektorých klubových kinách na Slovensku. A očividne sa vydarila!

 

Storočný starček funguje aj na filmovom plátne (Tip na film)

 

Kto čítal knihu, alebo je prinajmenšom oboznámený s neuveriteľným (aj keď stále fiktívnym) príbehom starčeka, ktorý utiekol z domova dôchodcov, získal tajomný kufor plný peňazí a počas svojho úteku stretol tých najrozmanitejších ľudí, vie, že sfilmovať podobnú látku si vyžadovalo dávku odvahy. Hlavne kvôli nespočetným reminiscenciám starčeka na svoj život, počas ktorého stretol velikánov/diktátorov doby ako Einsteina, Stalina, Trumana, Franca, Mao Ce Tunga, Kim Čong Ila, Oppenheimera a iných. Filmári sa však do toho pustili po hlave a v prvom rade zabezpečili na severské pomery rozsiahly rozpočet, vďaka ktorému sa jednak stal starček najdrahším filmom švédskej kinematografie, jednak však aj jedným z najpestrejších a najlepšie vyzerajúcich filmov. Drvivá väčšina scén z knihy sa preniesla aj do filmu a tak sa s Allanom Karlssonom pozrieme nielen do jeho domovského Švédska, ale aj Španielska, Ameriky, Ruska, Francúzska, či na Bali. Na kulisách sa nešetrilo, rovnako ako ani na hereckom ansámbli, keďže sa vo filme rozpráva minimálne piatimi jazykmi a z hercov sa v ňom okrem Roberta Gustaffsona, ktorý si zahral storočného starčeka, objavuje napríklad aj legenda anglickej gangsterky Alan Ford, ktorý si opäť šťavnato zanadáva.

 

Storočný starček funguje aj na filmovom plátne (Tip na film)

 

Ak by tvorcovia nezvládli náročnú výpravnú stránku filmu, určite by nemal taký úspech, ako mal. K tomu však dopomohol hlavne zručný režisér a scenárista, ktorí spolu s autorom knižnej predlohy Jonasom Jonassonom upravili niektoré scény (ako aj kompletný záver), aby viac vyhovovali filmovému spracovaniu. Okrem týchto zmien sa však držia knižnej predlohy naozaj verne, hlavne z hľadiska obsahu. Našťastie sa do filmu preniesol aj sarkastický, ironický a čierny humor, ako aj severská nevulgárna vulgarita a vizuálna expresívnosť. V preklade - postavy nadávajú a kde sú výbuchy, tam je krv. Dokonca sa vo filme mihne aj niekoľko pohlavných orgánov. Stále si ho však môžete pozrieť so svojimi ortodoxnými rodičmi (aspoň dúfam).

 

Aj keď sa samozrejme z 300-stranovej knihy do filmu nezmestilo všetko, väčšina scén je autentických. Rovnako ako aj postavy, ktoré predstavujú snáď kompletnú škálu ľudských charakterov. Máme tu mladého, staršieho a veľmi starého Allana Karlssona v niekoľkých etapách jeho života. Máme tu o niečo menej starého zlodeja, mladého študovaného šoféra, motorkársky gang a mafiána z Bali, dedinčanku s jazykom ako britva, policajného komisára a slona. Môže z tejto zmesky vzniknúť niečo zlé? Ako pre koho.

 

Storočný starček funguje aj na filmovom plátne (Tip na film)

 

Filmový starček je dobrým filmom hlavne z niekoľkých dôvodov. Je pestrý, vtipný, akčný, kvalitne remeselne spracovaný, slušne zahraný a hlavne rovnako bláznivý ako jeho knižná predloha. Hovorí sa, že filmy podľa kníh (alebo hier) nebývajú nikdy také dobré a aj tu to pravidlo samozrejme platí. Mne osobne pri porovnávaní knihy s filmom chýbali niektoré kľúčové scény a naopak vadili niektoré pridané, rovnako mi ani kasting hercov v niektorých prípadoch neprišiel najšťastnejší, to sú však všetko len subjektívne pocity, ktoré bude mať každý iné. Musím však uznať, že som sa pri filme zabavil a napriek tomu, že som už poznal celý príbeh, nenudil som sa. Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol je dynamický film s povestným severským rukopisom, ľahkosťou, humorom a vizuálnou stránkou, pri ktorom vám jeho dve hodiny prídu ako príjemná polhodinová poobedná prechádzka. Len oveľa viac vtipná.

 

Storočný starček funguje aj na filmovom plátne (Tip na film)

Ohodnoť článok
0