Málo, pramálo je slovenských filmov, čo sa však nedá povedať o seriálovej tvorbe. V neľahkých časoch sa o rozšírenie tvorby pokúsila režisérka Mariana Čengelová-Solčanská a jej Láska na vlásku, rodinná rozprávka zasadená do 15. storočia, inšpirovaná románom Marka Twaina - Princ a bedár

Kráľovský syn Matej (Samuel Spišák) sa na hrade cíti ako vo väzení a pod hrozbou vojny prichádzajúcej z východu sa ho otec rozhodne oženiť s neapolskou princeznou Beatrix (Celeste Buckingham), aby tak získal silného spojenca a zachránil kráľovstvo. Medzi poddanými žije Matejov dvojník Tomáš (opäť Samuel Spišák), ktorý je ako syn kováča nespokojný s podmienkami, v akých žijú a takisto túži po zmene. Po náhodnom stretnutí sa chlapci dohodnú, že si vymenia na jednu noc úlohy. Ráno je však Matej v prestrojení za dedinčana uväznený a Tomáš je nútený zostať na hrade o čosi dlhšie. Dospievanie a nútenú lásku si mládenci spríjemnili naozaj netradične a ako v každej správnej rozprávke, aj tu si láska nájde cestu na všetkých frontoch a dočkáme sa šťastného konca.

Kapitola 1: Celeste Buckingham

Musím začať takto a hneď aj vysvetlím prečo. Keď k nám dorazí film zo zahraničia, na propagačných plagátoch obyčajne vidíme hlavného hrdinu, respektíve filmovú hviezdu, je tak? S Láskou na vlásku je to však o trošku iné. No dobre, je to totálne iné. Reklama na rozprávku bola postavená vyslovene na mladej speváčke - plagáty, video pútače, titulná pieseň k filmu - nebola jediná sféra, kde by táto pohľadná deva nechýbala. A filmová realita? Zopár pekných úsmevov, nejaká tá slza, nepekné príčesky a menší počet filmových replík, ako mala Maggie vo všetkých 22 sériách Simpsonovcov dokopy! Jeden by čakal, že neapolská princeznička dostane na pľaci viac priestoru, no jazyková bariéra bola asi priveľké sústo. Možno keby mohla počas filmu svoje texty spievať, vyzeralo by to lepšie. Slovenský trh je však malý a treba siahnuť po všetkých dostupných (aj keď v tomto prípade dosť zavádzajúcich) marketingových ťahoch.

O tom, ako Láska na vlásku zhasla skôr, než sa stihla vôbec rozžiariť (Recenzia)

Kapitola 2: Herecké výkony

Nebyť v hlavných úlohách Samuela Spišáka, asi by to dopadlo ešte horšie. Ten sa z plátna prakticky nestratil a jeho dve postavy sú uveriteľné. Veľmi mi ale chýbalo odlíšenie jedného od druhého, niečo, čoho by som sa ako divák chytil a mohol si vychutnať odlišnosti. Nerátam sem oblečenie, ale charakterové črty, vyjadrovanie a pod. Jedna dievka už v predošlej kapitole dostala samotnú kapitolu, tá druhá, Hana (Judit Bárdos), bola zlatá a nevadilo by, keby dostala viac priestoru. Ostatné postavy pôsobili nemastne-neslane a boli viac než nepútavé.

Kapitola 3: Plynulosť deja

Rozprávka si plynie podľa šablóny, kde diváka nemá ako prekvapiť a nadväznosť scén pôsobí akosi kostrbato. Do pozadia upadajú aj motívy postáv. Na začiatku sa síce dozvieme, že kráľovstvu hrozí vyplienenie Turkami, no do konca filmu o tom viac nepočujeme, a tak aj plánovaná svadba vyznieva do prázdna. Až príliš veľké množstvo "nič nehovoriacich" dialógov uberalo na dynamickosti, ktorej by rozhodne nezaškodilo aj viac. K postavám sa hlbšie do ich vnútra nedostaneme a filmu to rozhodne uberá.

Kapitola 4: Prostredie, kostýmy a kamera

Slovenská príroda je krásna, o tom niet žiadnych pochýb a bolo ju tu aj patrične vidieť. Dobových kostýmov máme v krajine (zdá sa) požehnane a s dobrou prácou s kamerou sa dajú robiť naozaj pekné zábery. Niektoré z nich boli naozaj vydarené a hodné zapamätania, takže rozhodne plus.

Kapitola 5: Akcia, humor a romantická línia

Paradoxom je, že tieto prvky vôbec nehrajú kľúčové úlohy a sú zatlačené do pozadia. Akcie je málo a scény by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky. Humorná stránka absentuje na plnej čiare a tých pár vtipných scén (aspoň si o nich myslím, že tento účel mali spĺňať) vyznelo všelijako, len nie vtipne. A romantika? Počas celého filmu prakticky neexistuje a keď uvidíme bozky, práve tu nastupuje na scénu humorná časť, súdiac podľa publika.

Kapitola 6: Keď nezáživnosť víťazí

Nedostatky filmu na seba upozorňovali od úvodných minút a ani ja som nezostal celých 97 minút plne sústredený. "Prečo sa skupina cirkusantov pohybovala po hrade, ako by im to tam patrilo?". "Keby som videl svojho dvojníka ja, zachoval by som absolútny pokoj ako hlavní hrdinovia?". "Dal sa už dostať v 15. storočí na území Slovenska červený melón rozkrájaný na stole?" - veľa sa toho honí hlavou, keď sa minú pukance.

Kapitola 7: Záver

Dlho som rozmýšľal, pre koho je film určený primárne. Pôvodne som si myslel, že pôjde o mladšie ročníky a rodiny s deťmi. Keď sa však skupinka nežnejšieho pohlavia začala v polovici filmu rozprávať a neprestala až do záverečných titulkov a deťúrence sediace predo mnou mali väčšiu záľubu v pravidelnom navštevovaní verejných záchodov, ako v sledovaní príbehu o netradičnej zmene identít, uvedomil som si, že žánrovo je film strašne chaotický, akoby nevedel, čo chce predať a o pár mesiacov skončí prilepený na skle v stánkoch za akciovú cenu. 3,5/10

3