Príbehy zo Stredozeme na istý čas ukončili svoju filmovú púť. Už pri prvom videní Pána prsteňov som mal samozrejme ústa otvorené dokorán. Nebolo to len kvôli kráse filmu, ale aj kvôli efektom. Netušil som, ako to, že Hobiti sú takí malí. Taktiež som nechápal, ako spravili Gluma či dostali na pľac tisícky ohyzdov. Nuž, na tieto aj mnohé iné odpovede vám odpoviem v tomto článku. Najprv si ale ujasníme jeden dosť dôležitý rozdiel. Pojmy ako vizuálne či špeciálne efekty a CGI (Comupter generated imagery, čiže počítačom vytvorený obraz). Najľahšie vám to vysvetlím asi na Star Wars. Pôvodná trilógia bola plná špeciálnych a praktických efektov, ale neobsahovala CGI zábery. Praktické efekty, o ktorých sa budeme rozprávať pri Hobitovi a Pánovi Prsteňov sú najmä perspektíva, masky a stroje. Špeciálne (vizuálne) efekty sú zase niektoré zábery Hobitieho prístrešia, ktorým k dokonalosti pomohli počítate. Je rozdiel, keď počítač vytvorí celý záber sám a keď pridá k hercom nejaké efekty. Poďme teda na to.

Ako sa docielilo, že Hobiti sú takí malí? Myslím, že táto otázka trápila mnohých z vás. Odpoveďou je perspektíva, uhol pohľadu. Môže sa vám zdať, že Elijah Wood a spol. jednoducho stratili polmetra výšky, ale nič také sa nestalo. Jednoducho, ich postavy sa zobrali z iného uhľa pohľadu. Príklad: návšteva Grófstva Gandalfom. Na zábere nižšie vidíte, že Frodo jednoducho na Gandalfa výškovo nemá. V skutočnosti ale Elihaj Wood iba sedí meter za Ianom McKellenom a vytvára tak dojem, že je menší. Je to niečo podobné, ako keď sa niekto opiera o Šikmú vežu v Pise.

 

Ako sa natáčal Pán prsteňov a Hobit, alebo náročnosť praktických a špeciálnych efektov


Záber, kedy naši štyria milí Hobiti dorazia do krčmy bol zase vytvorený pomocou skonštruovania obrovského barového pultu a veľkých nôh, v ktorých sa komparz učil chodiť. Všetko nájdete v obraze v priloženom videu nižšie. Ako sa ale napríklad natáčali scény, kde je spoločenstvo prsteňa pokope? Na dvakrát. Predstavte si, že predstaviteľ Gimliho, John Rhys-Davies je len o niečo vyšší, než Elijah Wood a zvyšok Hobbitov. Ak sa nemýlim, v knihách je výška rás daná takto: HobitiViggo Mortensen (Aragorn), Ian McKellen (Gandalf) či Orlando Bloom (Legolas). Ako štáb docielil, aby vyzeral spoločne s Hobitmi o dosť nižší? Jednoducho. Daná scéna sa točila dvakrát. Raz s Gimlim a Hobitmi, ktorý sa potom počítačovo pridali do scény s Aragornom a spol. Rovnako tak to fungovalo aj v prípade, keď sa stretli Bilbo s Gandalfovom v hobitiom prístreší. Prípadne sa opäť použila perspektíva. Jedným z hlavných trikov bolo to, že sa postavili dva identické domy Bilba. V jednom (malom) natáčal Gandalf, v tom druhom, veľkosťou normálnom zase Bilbo. V spojení týchto dvoch záberov to vyzeralo, akoby bol Gandalf jednoducho na domček privysoký, zatiaľ čo Bilbovi je tak akurát. Nakoniec sa ale samozrejme využívali aj dvojníci zameraní len na výšku. Svoje spravili aj miniatúry, bez ktorých by neexistovali ako Helm’s Deep, tak ani Minas Tirith. Aby ste ale môj opis skutočne pochopili, obetujte 15 minút vášho času a pozrite si video nižšie.

 

Ako sa natáčal Pán prsteňov a Hobit, alebo náročnosť praktických a špeciálnych efektov


Ako napríklad vytvorili tisícky Ohyzdov? Celkom „jednoducho“. Pán prsteňov sa pýši tým, že využíval kulisy a masky v enormnom množstve, ale logicky, ani tu sa nedalo vytvoriť scénu s tisíckami Ohyzdov a ich dokonalou synchronizáciou bez použitia počítačov. S riešením sa stretávame v každom vojnovom či nevojnovom filme, kedy sa na plátne objavia tisíce až desaťtisíce postáv. Jednoducho sa na pľace stretne pár desiatok hercov v maskách, ktorí nahrajú základné pohyby a zvyšok sa dorobí v počítači. Skenovanie, vytváranie a samotné vloženie týchto postáv do reálnych scén však už také ľahké nie je. Niektoré scény však samozrejme boli vytvorené len pomocou CGI. Je dôležité uvedomiť si aj to, aké náročné muselo byť pripraviť také množstvo Ohyzdov. Maskéri museli dostať pekné bonusy. Pán prsteňov sa maskami, make-upom a inými úpravami tváre, kulisami či kostýmami môže pýšiť. Nakoniec, vyhrali za ne, celkom zaslúžene, aj Oscara.

Ako sa natáčal Pán prsteňov a Hobit, alebo náročnosť praktických a špeciálnych efektov

Ďalšou zaujímavou vecou je Gollum/Glum/Smeagle. Ako ho, dopekla, spravili? Čitatelia Filmkultu, ale aj fanúšikovia motion capture to vedia. Odpoveďou je Andy Serkis, génius a priekopník v používaní tejto technológie. Jacksonov King-Kong, Caesar z Planéty opíc a Glum majú spoločné jedno - Andyho Serkisa. On ich totižto všetkých stvoril aj nahovoril. O technike motion capture, alebo skrátene mo-cap sa dozviete viac tu, nemá význam písať to dvakrát. Serkis jednoducho navliekol oblek, natrénoval si špeciálny hlas, chrčanie a prízvuk a jednoducho sa stal Glumom. Je skutočne obdivuhodné, ako ho dokázal stvárniť, najmä v Hobitovi, kedy sa po viac než 10 rokoch musel do kože aj hlasiviek tejto čarovnej postavy vrátiť znova. Podobne boli spravení aj trolovia v Neočakávanej ceste. Ak ste si mysleli, že taký drak Smaug je len CGI, mýlil ste sa. Za jeho hlas a pohyby môže Benedict Cumberbatch. Nakoniec, video nižšie vám to predstaví lepšie. 

 

 


Čo sa týka Hobbita, tím zo Stredozeme mal už dostatok skúseností na to, aby vytvoril tieto úžasné scenérie opäť. Nejak sa ale rozhodlo, že CGI dostane oveľa viac priestoru a odrazu boli úžasne a hlavne prepracovane vytvorení Ohyzdi či škriatkovia odporní, rovnako ako Legolas, ktorý mal byť asi akousi reinkarnáciu Edwarda Cullena z Twilightu. 

 

Ako sa to vlastne robia a ako vyzerajú tie CGI efekty? Video nižšie vám to snáď dokonale objasní.


Ak chcete plne pochopiť všetky vizuálne, praktické a CGI efekty, odporúčam pozrieť všetky videá, na ktoré som v článku odkazoval a ktoré sa tu aj nachádzajú. Ak by ste mali záujem, pripravil by som pre vás aj fotky z natáčania týchto už teraz kultových trilógií. Vyjadrite sa v komentároch.

 

 

Ako sa natáčal Pán prsteňov a Hobit, alebo náročnosť praktických a špeciálnych efektov

Ohodnoť článok
15
Zdroj: wikipedia, youtube.com
Foto: Google.com