Susan Cooper (Melissa McCarthy) je profesionálne vyškolenou pracovníčkou americkej špionážnej agentúry CIA. Miesto napínavých zásahov v teréne však sedí celé dni v kancelárii, ktorá nutne potrebuje (minimálne) deratizáciu. Ako analytička a operátorka má na príjme neustále jedného z najlepších agentov Bradleyho Finea (Jude Law). Na poslednej misii sa dostanú na stopu jadernej bomby, ktorú plánuje dcéra prekupníka predať teroristom. Pri pokuse dostať ju je však Fine zabitý a identity ostatných popredných agentov vyzradené. Jediný, kto môže Raynu (Rose Byrne) a bombu zadržať, je tak nenápadná Susan Cooperová. Menší problém s tým však má agent Rick Ford (Jason Statham), a tak sa napriek odhaleniu jeho identity rozhodne konať na vlastnú päsť.

Špión, ktorý ma nemiloval alebo smrteľne vtipný ženský Bond s veľkosťou XXL (Recenzia)

Režisér Paul Feig (Dámska jazda, Drsňačky) sa po dvoch rokoch opäť vracia do kín so ženskou komediálnou variáciou na známy žáner. Tentoraz sa zameral na špionáž a filmy s Jamesom Bondom. Odkazuje k tomu už celý koncept filmu, vrátane napínavej štartovnej akcie a ikonických úvodných titulkov. Hlavná zmena spočíva v hrdinovi, ktorým nie je charizmatický mužný elegán (ktorého stelesňuje Jude Law) ani nezničiteľný stroj na zabíjanie drsný ako jeho strnisko (Jason Statham), ale tuctová a obézna frustrovaná štyridsiatnička, unavená monotónnou prácou a neschopnosťou nájsť si partnera. To ale neznamená, že by sa film akokoľvek držal pri zemi. Práve naopak - Cooperová v honbe za obchodníkmi so zbraňami precestuje polovicu sveta, navštívi niekoľko metropolí a rozdá pár riadnych rán - i guliek. Pravou akciou sa teda rozhodne nešetrí a nuda nehrozí. Osobné problémy hrdinky sú základom pre množstvo skvele vypointovaných vtipov a zároveň účinne dodávajú postave potrebnú hĺbku a pocit reálnosti.

Cooperová v príbehu vystrieda hneď niekoľko rozličných falošných identít a úloh (výrazne meniacich jej výzor i osobnosť od zakríknutej starej panny po bodyguardku s ostrým jazykom a tvrdými päsťami), ale práve vďaka jej častej nešikovnosti pod maskami cítiť stále tú istú, veľmi skutočnú ženu. Vlastne tak možno povedať, že ide o nenapodobiteľnú „one-woman show“ Melissy McCarthyovej a jej zrejme najlepšiu rolu, ktorej zdatne sekundujú hviezdne mená i známi seriáloví herci (úlisný Bobby Cannavale z Boardwalk Empire).

Veľa humorných momentov pramení z jej stretu s ostatnými postavami. Napriek tomu, že nemá dostatočný sexappeal a nie všetko sa jej podarí, dokáže analyticky uvažovať a rýchlo riešiť situácie. Preto má navrch nad Rickom Fordom a jeho hlúpym hľadaním vlastných riešení a plánov za každú cenu (čo často nedopadne dobre), len aby tým potvrdil svoje skúsenosti a nadradenosť v špionážnom odvetví. Podobne zdanlivo dokonalá, príťažlivá Rayna je oproti Susan len povrchnou kráskou bažiacou po moci. Aldo zasa predstavuje sexistického talianskeho zvodníka, ale pravda môže byť iná.

Špión je na dnešné pomery netradične inteligentným a zábavným filmom, ku ktorému sa z viacerých dôvodov možno opakovane vracať. Prídu si tu na svoje ako fanúšikovia Paula Feiga či Melissy McCarthyovej pri porovnávaní s inými ich filmami, tak znalci „bondoviek“, milovníci spojenia humoru a akcie. Špión ale len akoby mimochodom ešte navyše reflektuje skutočnú životnú situáciu mnohých žien, zábavne paroduje klišé, nad povrchnú krásu vyzdvihuje omnoho ľudskejšiu nedokonalosť a obsahuje jednu z najvtipnejších rolí Jasona Stathama vôbec. A aby toho nebolo dosť, konečne prenecháva slovo nežnejšiemu pohlaviu v žánri, ktorý doteraz takmer výhradne patril mužom. Preto ho považujem za jednu z najlepších komédií za dlhý čas. 9/10

0/10
1
Zdroj: csfd.cz