Je to příběh, který zná celý svět. Je to příběh o člověku, který, ač nevědomky, dokázal ovlivnit nejednu generaci. Ovšem především to je zpověď o obrovském strachu, lásce, nenávisti a sebezničení. Dokument Kurt Cobain: Montage of Heck sliboval, že přijde s něčím novým a překvapujícím. Přišel s nezveřejněnými záběry z období, kdy Kurt vyrůstal, můžeme ho tak vidět jako malého caparta, jak pobíhá po pokoji s kytarou. Díky Courtney Love tak sledujeme záznamy z jejich obyčejného" manželství, vidíme, jak se Kurt holí ve sprše, zatímco se jeho žena vesele předvádí před kamerou. Otázka je, jestli tohle je opravdu to „nové a překvapující" a vůbec hlavním otazníkem tedy zůstává, je Montage of Heck dobrým dokumentem, který stojí za vaši diváckou pozornost? Ano, je! Je to dokument, který je tak otevřeně melancholický, neskutečně pasivní a svým způsobem zoufalý, že právě díky tomuto všemu nám dává možnost nahlédnout do tak složité umělecké duše. Působí tak jako psychologický celek či studie člověka, který nezvládl svůj vlastní život.

Brett Morgen je už zavedeným dokumentárním režisérem, který má ve své filmografii velmi zajímavá díla. Kupříkladu hned jeho debut Ten kluk bude točit (2002), který sleduje život velkého producenta a pozdějšího šéfa studia Paramount Roberta Evanse nebo snímek Crossfire Hurricane (2012), který popisuje vývoj skupiny Rolling Stones. V případě našeho Montage of Heck se režisér pouští klasickou cestou. Začíná pěkně popořádku, od Kurtova dětství. Ačkoliv se tato část zdá nejméně přitažlivá, protože každý čeká na moment, až bude mít peníze, slávu a všechny ty zbytečnosti. Tak právě dětství je v tomhle příběhu klíčovou částí a vlastně i pojítkem k tomu, co se pak všechno stane. Promlouvají zde rodiče Kurta a dokonce i jeho nevlastní matka a právě ona je asi jediná, která si uvědomuje, jak velké chyby se ve výchově dopustili. Sama totiž říká, že Kurt chtěl mít klidnou a šťastnou rodinu, to je velmi důležitá věta pro následující vývoj. Dospívání je doprovázeno vydařenými animacemi, které popisují, jak se Kurt cítil, co zažíval, proč vlastně odešel od rodiny a proč začal brát drogy. Všechno tohle je ještě podpořeno záběry z prvních koncertů a hlavně je dokonale využit potenciál Kurtových zápisků, které se stávají jakýmsi návodem na jeho složitý charakter

Muzikant, který byl příliš citlivý na to, aby se stal slavným. To je Kurt Cobain: Montage of Heck (Recenze)

V půlce filmu se tak dostáváme do takové zvláštní roviny, překlenuli jsme totiž dětství a dospívání a směřujeme do fáze, kdy Nirvana pracuje na svém přelomovém albu Nevermind, kdy matka Kurta Cobaina vypráví příběh o tom, jak jí syn pustil master desky ona mu řekla, že na to, co přijde, není připravený. Ovšem tenhle přelom ve vyprávění filmu není tak důležitý z hlediska, kdo o čem mluví a jestli to je, nebo není pravda, ale tvůrcům se zde povedl naprosto bravurní psychologický twist a my se stáváme nejen divákem (tedy nezaujatým člověk), ale i aktérem samotného vyprávění. Stane s z nás psycholog, který je určen k tomu, aby poslouchal všechna ta trápení a strasti, které Cobain pociťuje. Film ačkoliv působí klasicky, tak je svým způsobem velmi alternativní. Nic nevysvětluje, nikoho nemoralizuje, nic nekvalifikuje a neškatulkuje. Nesnaží se vytvářet rychlé soudy, ukazovat na někoho a odůvodňovat některé události. Klasické filmařské pravidlo říká, že dobrý film poznáte podle toho, jestli ho dokážete přesně specifikovat jednou krátkou větou. S ohledem na to, jak komplikovaný měl Kurt život a osobnost, bude tohle tvrzení poněkud dehonestující, ale snad mi to bude v rámci kvalitnější specifikace odpuštěno.

Hlavní pointou celého tohoto dokumentu není ukázat to, proč bral Kurt heroin nebo proč trpěl depresemi a nebo proč vlastně měla Nirvana takový úspěch. Během celého dokumentu se s Kurtem spojuje jedna charakteristika, a to, že byl citlivý a v určitém hledisku až přecitlivělý. Jak sám řekl, že nechce dělat rozhovory, protože chce, aby muzika mluvila za něj. Právě jeho muzika z něho udělala hvězdu, celebritu, říkejte tomu, jak chcete, ale on nikdy nechtěl být super star, Byl to obyčejný kluk, který prostě jen chtěl hrát svoje písničky, média, fanoušci, závist, sláva a drogy v neposlední řadě jsou ty aspekty, které se podepsaly na jeho psychice. Jak jsem psal už výše, tak toužil po klidné a obyčejné rodině. Jenomže jeho vztah a dítě bylo ve své době hlavním soustem bulvárních časopisů a to Kurt nezvládal. V průběhu filmu jsou citovány titulní stránky novin a v jedněch je nazván jako mluvčím svojí generace, což mimo jiné soustavně odmítal. Právě ta generace, která z něho vytvořila idola a nadčlověka dost možná stála za jeho psychickým kolapsem

Dokument Kurt Cobain: Montage of Heck není ničím přelomovým a obsahově zdrcujícím, je to prostě obraz obyčejného kluka, který nezvládl tíhu světa. Je to pohled na život člověka, který měl co říct, ale nenašel na to sílu a odhodlání. Film, který shrnuje to podstatné a nebojí se jít do hloubky. Díky archivním záběrům a deníkům se tak dostáváme doslova pod kůži jedinečného muzikanta a člověka. Montage of Heck není jen prostým dokumentem naučených „mluvících hlav", ale je to dílo s výrazným potenciálem a širokým dramatickým obloukem, ke konci se totiž opět vrací do dětství. Jde o velmi sugestivní divácký zážitek.

0/10
3