Keby som približne rok a pol späť s istotou vedel, že väčšina správ týkajúcich sa príbehu Jurassic World bude pravdivá, asi by mi nič nevyvrátilo tušák, že toto nemôže dopadnúť dobre. Opak je však pravdou. Premiéra prvého blockbusteru Colina Trevorrowa je za nami, ostrovom Isla Nublar sa opäť prehnala spúšť a nenechala kameň na kameni. Dokonca, pár ľudí prišlo k úrazu, lebo tak sa to od roku 1993, kedy Steven Spielberg natočil prvý Jurassic Park, robí. Nie, nebudem tieto dva filmy porovnávať. Bolo by to nefér voči tomu novšiemu a zbytočné oberanie sa o dobrú zábavu, ktorú vám môže poskytnúť a zrejme aj poskytne. Obavy teda neboli na mieste, no extrémne chválospevy nečakajte. Poďme však pekne poporiadku...

Jurassic World nesklamal, no k dokonalosti má ďaleko (Recenzia)

Základnú premisu celého príbehu určite dôverne poznáte. Kto sledoval novinky a množstvo ukážok, vie, že na tom istom ostrove pri Kostarike (v skutočnosti ide o jeden z Havajských ostrovov), na ktorom sa kedysi snažil vybudovať filantropický miliardár John Hammond park, vznikla megalomanská prehistorická zoo, ktorú má pod palcom racionálna kariéristka Claire (Bryce Dallas Howard). Aby ukľudnila obavy investorov, predstavuje im novú atrakciu, ktorá by mala opäť zvýšiť návštevnosť na požadované hodnoty. Divákom sa "bežné" dinosaury mália, a tak šikovní genetici pod vedením Henryho Wu, ktorý sa objavil v prvom filme a ktorý tu dostane podstatne viac priestoru, vyvinú nového tvora. Nejde však o skutočného dinosaura, ale skôr o hybrid toho najnebezpečnejšieho zo súčasnej a pravekej živočíšnej ríše. Aby toho nebolo málo, park navštívia jej dvaja synovci Gray a Zach, ktorým by sa mala venovať. No čo čert a ani krotiteľ divej zvery Owen (Chris Pratt) nechceli, všetko sa pokašle a genetický guláš, Indominus Rex, sa rozhodne prejsť sa po parku bez návštevníckeho náramku.

Viete si predstaviť, ako to môže dopadnúť, keď máte na ostrove dvadsať tisíc ľudí a zrazu sa začne všetko búrať ako domček z karát? Nerád by som niečo prezrádzal dopredu, no žiaľ, ak čakáte katastrofický masaker, kedy sa park zmení na obrovskú kantínu pre mäsožravé jaštery, musím vás sklamať. Toto sa odbije jednou scénou, hoci šikovne a efektne natočenou. Pozornému a filmovo vzdelanému divákovi dopne, kde sa Trevorrow inšpiroval a vôbec to nie je na škodu. Odkazov je tu celkovo viac, logicky samozrejme hlavne na prvý Jurassic Park. Sú to reminiscencie citlivé, pekne zapadajú do celkovej štruktúry snímky a pamätníkom, ktorí si ho užili v kine pred mnohými rokmi, spôsobia nostalgické zimomriavky. Svoje robí aj pôvodná zvučka z pera skladateľa Johna Williamsa. Pri otvorení brány do Jurassic World budete rovnako nedočkaví a dychtiť po dobrodružstve podobne ako mladší zo synovcov Claire. Práve prostredníctvom nich nám tvorcovia predstavia park a zároveň bojové pole, na ktoré sa zmení pod vplyvom nasledujúcich udalostí.

Trevorrow buduje napätie a akcii pridáva na obrátkach postupne a plynulo. Dej má dobrý spád a všetko prebieha bez väčších logických či rozprávačských lapsusov. Malý zádrhel však vidím v miernej nekonzistentnosti celkového vyznenia filmu. Kým prvá polovica pripravuje úrodnú pôdu pre drsný triler s výraznými hororovými prvkami a občas nadľahčí humorom, tá druhá spadne do akčného „béčka" a príjemné chvenie z napätia občas vystrieda úškrn a nechcené pobavenie. Podobne, ako vo filmovom parku dinosaury ako také prestali byť hlavnou atrakciou, tvorcovia pozornosť presúvajú na Indomimus Rexa, ktorý má byť hlavným spúšťačom nosných udalostí v snímke. Tento plán samozrejme funguje, len je mierne degradovaný v závere. Obavy z krotkých raptorov mať zo začiatku nemusíte. Desia ako vždy doteraz a každá zmienka o nich vzbudzuje rešpekt. Len potom..., veď uvidíte sami. Hoci je logické, že sa tvorcovia s „klasickými" dinosaurami príliš nepárajú a užijete si ich iba pár sekúnd, je to trošku škoda, pretože o nich to vždy bolo. Priestoru mohli dostať rozhodne viac. Keď som na začiatku písal, že so Spielbergovým Jurassic Park nebudem porovnávať, teraz si  to dovolím aspoň raz. Ak ste sa pri ukážkach obávali, že Trevorrowe jaštery vyzerajú príliš počítačovo a že aj pred tými 22 rokmi to bolo o čosi lepšie, mali ste pravdu. CGI vyslovene bije do očí a pri scénach, kde nevidieť živých hercov, ale iba zvieratá, ľahko nadobudnete pociť, že nesledujete film, ale intro z nejakej počítačovej hry. Som si vedomý, že používať animatronické modely je asi časovo a finančne náročnejšie, no aspoň pri niektorých scénach na dennom svetle mohli tvorcovia zvoliť tento postup. V noci našťastie dinovia vyzerajú lepšie a uveriteľnejšie, aj keď sú iba digitálni.

Napriek drobnejším nedostatkom ide stále o pomerne kvalitnú oddychovku, ktorej tempo vás strhne a dve hodiny ubehnú rýchlejšie, ako by ste čakali. Herci hrajú svoje party dobre, postavy sú uveriteľné a sympatické. Chris Pratt bol nakoniec dobrou voľbou a hoci je jeho Owen možno až príliš schématickým archetypom dobráckeho dobrodruha, dojem to nekazí a rýchlo si získa vaše sympatie. Potešia aj vedľajšie postavičky na čele s Omarom Sy, ktoré pekne dopĺňajú celú ľudskú posádku parku. Hudba mohla byť výraznejšia a okrem známych motívov z predošlých filmov, nič, čo by sa nám zapísalo v pamäti, počuť nebudeme. Nuž, Michael Giacchino nie je John Williams. Ak sa teda túžite v týchto horúcich dňoch ochladiť klímou  v kinosále a máte chuť na niečo nenáročné, rýchle a zábavné, túto voľbu by ste nemuseli oľutovať. Filmu sa v číslach zatiaľ darí dobre a máme tu otvorené dvierka aj pre prípadné pokračovanie, takže je možné, že sa dočkáme novej trilógie, čo by mohlo potešiť nejedného fanúšika tejto značky. Finálny verdikt 7.5/10.

0/10
3