Ďalších pár rokov ubehlo, ďalší pokus na new-school Terminátora. Začalo to trojkou v roku 2005 s ženským T-už-ani -neviem-koľko, pokračovalo to s čisto post-judgement day štvorkou s Christianom Baleom a v roku 2015 sme tu zase s Emiliou Clarke z Game of Thrones, Jai Courtneym neviem odkiaľ a samotným Arniem v staršom vydaní. Otázkou však je: je Terminátor Genisys prvým new-school Terminatorom, po ktorom nás nerozbolí hlava?

Na nového Terminátora sme čakali naozaj dlho. Vývoj bol predlžovaný zo všetkých strán, až sa réžie chopil Alan Taylor, režisér Thora 2. Ten stojí okrem iného za pár dielmi Game of Thrones, Sopranovcov, Mad Men, alebo The West Wing, čize tam nejaká ta nádej bola. Nádej na oživenie značky, ktorá formovala svoj žáner s dvoma geniálnymi filmami Jamesa Camerona, avšak nádej skutočne malá vzhľadom na patetické pokusy svojich predchodcov. Tie zlyhali na tom istom - chabom scenári a slabých efektoch vzhľadom na to, ako nám padali sánky v 80. a 90. rokoch pri sledovaní nášho obľúbeného akčného hrdinu. A že by bol Genisys výnimkou?

Podarilo sa Terminátorovi zmŕtvychvstanie na tretíkrát? (Recenzia)

John Connor je kúsok od toho, aby navždy zničil po boku Kyle Reesa SkyNet. Že by ste to videli už v štvorke? Tá je irelevantná. Namiesto Christiana Balea prichádza podstatne zjazvenejší Jason Clarke a namiesto suchého Antona Yelchina prichádza nasypaný Jai Courtney. Tí tu vo dvojici bojujú proti vražedným strojom, ktoré si uvedomili, že nepotrebujú ľudstvo pre svoje prežitie, čo bola od začiatku trocha odvážna premisa už s prvým Terminátorom, avšak to je ten najmenší problém s akým sa potýkame pri tejto dlhej a náročnej jazde plnej chaosu. Cestovanie časom je samozrejme opäť prítomné, avšak jeden by sa mohol pýtať kam ešte hodláme cestovať? Hneď zo začiatku tu totižto vidíme vyslanie Kylea do roku 1984 a následne rekreáciu kultových záberov z úplneho začiatku, kedy sme videli ešte ledva po anglicky hovoriaceho Arnieho nahého pri Los Angeleskej hvezdárni pýtajúc od pankáčov šatstvo. Okamžite sa teda naskytá otázka: dostali sme remake prvého dielu? Moje pochybnosti sú okamžite vymazané intervenciou podstatne staršieho, nie-CGI-upraveného Arnolda a sniperkou Emiliou Clarke, čím si v momente uvedomujem, že oni to fakt spravili. Príbeh Terminátora Genysis je naozaj upravená jednotka s dvojkou, kedy sa menia tu a tam detaily, čím sa mení celá prítomnosť a budúcnosť, vytvárajúc tak lacný priestor na ignorovanie pôvodných filmov.

A je to veľmi jednoduché. Stačí vám filmová sága obsahujúca cestovanie časom a môžete si meniť a upravovať jednu dejovú linku, koľko sa vám chce. Neviem, či existuje lacnejší prístup, ale Alan Taylor ho vyšperkoval do dokonalosti tým, že sprznil príbeh prvých dvoch filmov ich absolútnym ignorovaním, nehovoriac o tom, že je tak komplikovaný a idiotský, že ho nemôžem rozoberať ani keby som chcel. Nepamätám si totiž nič, aj keď som bol na filme predvčerom. A herecké výkony? Nuž, Arnold je Arnold. Vidno na ňom, že je ostrielaný veterán a film z toho značne taží. Jeho hlášky sú recyklované tak ako v predošlých filmoch a bolo to očakávané, avšak postaviť na tom celý humor filmu rovnako ako v 90. rokoch, kde to bolo aspoň prirodzené, mi príde smiešne. Čo sa Emilie Clark týka, tá je rovnako nádherná ako v Game of Thrones a vie zo seba dostať súvislú vetu bez toho, aby vyzerala ako idiot, čo sa nedá povedať o jej hereckom kolegovi Jaiovi Courtneym. Menšiu rolu si tu strihol J.K. Simmons, ktorý bol jedna z mála zaujímavých postáv a je fakt škoda, že nedostal viac priestoru. O to viac, že ma Jason Clarke ako staronový John Connor neuveriteľne nudil, najmä vďaka debilnej zápletke ktorá ho dostávala nasilu na plátno.

Jeden by mohol namietať, že o príbehu Terminátor nikdy nebol, aj keď dvojka ho má podľa mňa velmi solídny, ale ok. Pozrime sa na to zo strany akcie. Tá je bohužiaľ ďalšie repete. Nič, čo by sme už milionkrát nevideli a definitívne nič, čo by nás posadilo na zadok, tak ako T2 dvadsať rokov dozadu bez ohľadu na to, či sme v IMAX-e, alebo nie. A ten je, aby sme boli fér, naozaj vynikajúci. Obraz zas tak síce nie, ale zvuk je naozaj prémiový, v kombinácii s podareným soundtrackom, ktorý diváka zasadí hlboko do sedadla. Avšak stojí film za 11 eurový lístok?

Vec sa má tak, že to s Terminátorom v treťom tisícročí skúšali už dokopy trikrát. A podľa zásady Dana Lipšica by sme sa mali aj pri tomto filme riadiť v zmysle trikrát a dosť. Trojka bola pozerateľná, štvorka ani nie, no a Genisys zasadili už posledný klinec do rakvy. Teda aspoň dúfam. Trápny happy end sme samozrejme dostali, ale producenti si nechali pootvorené zadné vrátka s bizarnou aftercredits scene, ktorej nerozumiem a úprimne ani nechcem. A to sa naozaj považujem za obrovského fanúšika prvých dvoch filmov Jamesa Camerona, z ktorých druhý je podľa mňa jeden z najlepších akčných filmov vôbec. Preto by podľa mňa mala dostať T-800 už zaslúžený pokoj a za vzorom amerických IMAXových rebootov sa radšej pozerajte za Jurským Svetom. 5/10.

0/10
0