Dlho som rozmýšľal nad tým, ako začať tento diel filmového seriálu, pretože som mal z Coppolovej Apokalypsy už dlhú dobu zmiešané pocity. Možno preto aj tento diel meškal trochu viac ako som predpokladal, ale čo už. Môžeme v tom sledovať istú symboliku vzhľadom na to, že od doby kedy bola napísaná pôvodná verzia scenáru až do doby kým si film odbil svoju premiéru prešlo neuveriteľných 10 rokov. Dosť ale nezmyselného filozofovania, poďme radšej zažiť jednu poriadnu Apokalypsu podľa Francisca Forda Coppolu.

 

  

 Film otvára legendárna skladba The End od ešte legendárnejších The Doors, zatiaľ čo sa opitý kapitán Willard (Martin Sheen) nesvojsky prehadzuje na svojej posteli v hotelovej izbe v preľudnenom Saigone. Do toho máme prestrihávané zábery napalmového útoku, ktorých si vietnamská krajina zažila za roky zničujúcej vojny viac než dosť. A práve v tejto úvodnej scéne zachytávame náladu, ktorá nás bude sprevádzať celým filmom. Aj keď pozerajúc sa spätne, nejedná sa iba o náladu, ale skôr ideu, ktorá je až do konca zabalená rúškom tajomstva a je otvorená voľnej interpretácii. Dalo by sa povedať, že ide o psychadelickú cestu ďzunglou plnou šialenstva, smrti, strachu, ale aj sebapoznania.

 

Aby som však nezachádzal moc hlboko, tak sa vráťme k samotnému Willardovi. Potom, ako opitého kapitána odvlečú zo špinavej hotelovej izby jeho armádny kolegovia sa dozvedáme od plukovníka Lucasa (Harrison Ford), že nás ďalšia Willardova misia (ktorá bude podľa jeho vlastných slov aj jeho poslednou) zavedie do Kambodže, kde operuje kedysi uznávaný plukovník Kurtz (Marlon Brando), ktorý sa ale údajne zbláznil a zavraždil štyroch spojeneckých agentov z radov juhovietnamskej armády.

 

Shit... charging a man with murder in this place was like handing out speeding tickets in the Indy 500.

 

 

 

Napriek kapitánovým vnútorným protestom sa však vydávame na cestu do pekla, pretože rozkazy sú rozkazy. A na tejto ceste dostávajú priestor známe hrôzy vietnamskej vojny. S prvým zverstvom sa stretávame u plukovníka Kilgora, stvárneného samotným Robertom Duvallom (poznáme ho tiež ako Toma Hagena z ďalšej Coppolovej klasiky Krstný Otec). Jeho brilantný herecký výkon a celkový charakter jeho šialenej postavy podpisuje legendárna hláška, ktorá sa zapísala do mnohých prestížnych zoznamov ako jedna z najlepších viet v dejinách kinematografie.

 

I love the smell of the napalm in the morning.

 

Ale nie je to iba jedna hláška, vďaka ktorej si plukovníka Kilgora pamätáme. Ó nie, plukovníka si pamätáme najmä kvôli dokonalej bojovej scéne, kde za sprievodu Wagnerovej Valkýri masakruje Kilgorova čata v amerických Apachoch celú dedinu, len aby si mohla zasurfovať na priľahlej pláži. Avšak napriek tomu, že sa jedná o jednu z najlepšie zorchestrovaných bojových scén v dejinách Holywoodu je to jeden z veľmi mála akčných momentov filmu. Tento snímok je síce z veľkej miery o hrôzach vojny, ale spomínané horory viac cítime, ako vidíme. Coppola tu stavil na našu predstavivosť keď sa rozhodol, že väčšinu času bude zmätená Willardova posádka strielať do prázdna a takisto keď nám ukázal, ako šialenejší sa stávali vojaci, čím viac boli bližšie k plukovníkovi Kurtzovi.

 


Isto ste si všimli, že som často použil slovo šialený, ale to len preto, lebo šialenstvo je práve to slovo, ktoré z Apocalypse Now kričí najviac. A najväčšmi to cítiť zo záveru filmu, kde sa dostáva na scénu Dennis Hopper,  čoby (opäť) šialený fotoreportér a konečne aj Marlon Brando, ktorý svojim výkonom ohromuje diváka. Práve vzťah a dialóg Sheenovej postavy s tou Brandovou podčiarkuje antivojnového ducha filmu.Ak ale čakáte finále epických rozmerov, tak ste na zlej adrese (toto dúfam nie je spoiler) pretože Coppola necháva, ako som už spomínal, koniec otvorený k uvažovaniu o klasickej otázke. Čo tým chcel básnik (v našom prípade režisér) povedať? To zostáva záhadou, ktorú si musí každý divák rozlúštiť po svojom.

  

Apocalypse Now je geniálny film, ktorého kultúrny odkaz je nesmrteľný napriek jeho nejasnosti. A aj keď nie je na konci filmu myšlienka úplne viditeľná, môžeme pri všetkej objektivite povedať, že tento snímok je skvelý. Pretože aj keď jeho rozšírená verzia (ktorú vam odporúčam) trvá neuveriteľných 202 minút, jedná sa o jazdu, na ktorej konci nebudete ľutovať, pretože si uvedomíte, že tento film je klasika s hlbokým odkazom. A ak vás nenavnadil ani tento seriál, pretože filmy náročné na pozeranie nie sú vaša parketa tak vedzte, že štáb to mal oveľa náročnejšie. Predsa len je to film, pri ktorom sa Francis Ford Coppola vyhrážal niekoľkokrát samovraždou, schudol 45 kilogramov a prežil ľúbostnú aféru. Hlavný protagonista Martin Sheen sa zase rozviedol so svojou manželkou a prežil infarkt, zatiaľ čo si večne opitý Marlon Brando nevedel zapamätať svoj text. Do toho ešte väčšina štábu fetovala takým tempom, že by sa za nich nehanbil ani Sheenov najznámejší syn, čo dokonale podčiarkuje záver tohto dielu filmového seriálu, pretože to dokazuje, že to naozaj bola Apokalypsa.

Ohodnoť článok
0