Mike Howell (Jesse Eisenberg) si žije so svojou priateľkou Phoebe (Kristen Stewart) a množstvom marihuany svoj flákačský život v malom americkom zapadákove. Všetko sa zmení, keď sa u neho v práci objaví tajomná žena a vysloví niekoľko nesúvisiacich viet a z hlavného hrdinu sa stane stroj na zabíjanie. K deju by toľko stačilo a odporúčam nesledovať trailer, pretože opäť vyzrádza až príliš. A aj keď nejde o žiadne spoilery, pár prekvapení naznačí.

Ofajč (American Ultra) sa na základe opisu deja, slovenskému distribučnému názvu aj traileru javí ako ďalšia blbá komédia pre zhúlených teenagerov. Dobrá správa je, že to nie je pravda. Zlá správa je, že nový film režiséra hitu Projekt X nevie, pre koho chce byť. Ale začneme kladne. Veľmi ma potešilo, že žánrovo je American Ultra akčným filmom s komediálnymi prvkami, ktorý príbehovo pôsobí dojmom, akoby k nám prišiel strojom času z 90. rokov. Najväčšími prekvapeniami sú nielen veľká dávka brutality a krvi, ale hlavne veľmi dobrý žánrový scenár. V žiadnom prípade síce nejde o megadielo, avšak svoju formulku napĺňa spoľahlivo a občas dokáže aj prekvapiť. Dejovo to neustále šlape, postavy a vzťahy medzi nimi sú vymyslené dobre a aj napriek trojitému koncu a nie príliš jasnej motivácii hlavného záporáka je všetko na mieste. A aj keď je to celé strašná blbosť, film má príjemnú nadsázku. Max Landis (Kronika, pripravovaný Frankenstein) sa navyše nebojí kombinovať šialené akčné nápady s vážne mienenou (a funkčnou) romantikou. Veľmi mu v tom pomáha ústredné herecké duo Jesse Eisenberg (Social Network) a Kristen Stewart (prosím vás, zabudnite už všetci konečne na Twillight, kde by z Belly nedokázala spraviť zaujímavú postavu ani Meryl Streep).

Ako dopadol útek Jesseho Eisenberga a Kristen Stewart pred zabijakmi zo CIA? (Recenzia)

Obaja už neraz dokázali, že sú schopnými hercami. To, že majú výbornú vzájomnú chémiu bolo vidieť už v ich predchádzajucom spoločnom filme Adventureland a v každej spoločnej scéne im nie je problém ich zamilovaný pár uveriť. Problém bol však občas uveriť Jesse Eisenbergovi bojové scény, pretože neraz je až príliš jasné, že mu pomohol milosrdný strih. Navyše som sa po zvrate v príbehu nevedel zbaviť dojmu, že sú obaja na svoje roly príliš mladí. Ale to sú skutočne len kozmetické vady. Z vedľajších postáv najviac zaujme Walton Goggins (Predátori, očakávaná tarantinovka Hateful Eight) ako nekompromisný zabijak. V ďalších úlohách potešia herci ako John Leguizamo (Moulin Rouge) alebo Bill Pullman (Deň nezávislosti) predvádzajúci svoj štandard, ktorý od nich môžeme očakávať. Najslabším článkom obsadenia je tak bývalá hviezda seriálu Tie roky sedemdesiate - Topher Grace. Je síce slušným hercom, ale ako hlavný záporák si nevie so svojou rolou rady a vôbec mu nesedí.

Hlavným problémom je však nevýrazná réžia. Nima Nourizadeh veľmi slušne zvláda komediálne aj romantické scény, bohužiaľ však zlyháva v akcii a nedokáže dať filmu pevný tvar, konzistentnú atmosféru a jasnú víziu. Takto absurdný námet by si zaslúžil kreatívnejšie a dravejšie prevedenie v štýle Kingsman alebo Pain and Gain. Oba spomínané filmy pracovali s podobne prepáleným dejom a situáciami a dokázali byť strhujúce, vtipné a hlavne cool. Aj napriek tomu som dlho uvažoval nad vyšším hodnotením, než aké na konci nájdete. Je to zábavné, svižné, občas dojímavé a pokojne si to pozriem na DVD alebo Blu-ray aj po druhýkrát. Avšak, celý čas som mal pri pozeraní pachuť nad zabitou príležitosťou a hlavne absenciou jasného cieľa.

American Ultra je všelijaký, ale v konečnom dôsledku nijaký. Pôsobí dojmom, akoby režisér nepochopil koncept a pokúšal sa natočil obyčajne vyzerajúcu komédiu pre teenagerov a nenapadlo mu, že točí divoký akčňák pre fanúšikov. A je to strašná škoda. Veľký potenciál ostal nevyužitý a v konečnom dôsledku nie je film pre nikoho. Na milovníkov kómedii je príliš brutálny a staromilský a pre fanúšikov akcie je málo strhujúci a vizuálne nápaditý. A pritom to na papieri muselo vyzerať perfektne. 6/10

0/10
0