V Hollywoodskej továrni na sny boli filmy stále viac producentským projektom než autorskou výpoveďou režiséra. V mnohých prípadoch sa aj výrazné osobnosti museli vzdať svojej vízie. Ich diela končili v lepšom prípade opäť v strižni (niekedy kvôli finálnemu vzhľadu, ale väčšinou kvôli dĺžke) a v tom horšom sa menili a pretáčali veľké časti filmu (z poslednej doby napr. World War Z, kde sa nepoužila napr. veľkolepá posledná tretina a zmizli niektoré výrazné zápletky, prípadne nešťastná Fantastická štvorka). Mnohokrát, aj keď nie vždy, tak výsledné dielo utrpelo po kvalitatívnej stránke.

 

V niektorých prípadoch je však tvorcovi s odstupom času umožnené vrátiť sa do strižne a predviesť svoju víziu bez producentských zásahov. Veľmi často tak vznikajú z týchto alternatívnych zostrihov nové majstrovské diela, ale občas návrat do strižne filmu neprospeje (napr. Spielbergove Blízke stretnutia tretieho druhu takto prišli v závere o tajomstvo). V súčasnosti však nie je každá alternatívna verzia režisérskym zostrihom, ale veľmi často iba predĺženou alebo špeciálnou podobou diela. Sám Ridley Scott priznáva, že jeho verziu Gladiátora sme videli už v kine a tá dlhšia, ktorú poznáme z DVD, je alternatívou pre fanúšikov. Väčšina podobných pokusov o rozširovanie alebo vylepšovanie nedopadá najlepšie. Spomeňme si na neustále prerábanie Hviezdnych vojen, zbrane zamenené za vysielačky v E.T. Mimozemšťanovi, Emmerichove tituly Hviezdna brána alebo Deň nezávislosti, kde nové scény zbytočne brzdia celý film (a navyše nie sú v zodpovedajúcej technickej kvalite a z filmu vytŕčajú). Týchto prípadov je mnoho. My sme však radšej, keď nová verzia pôvodný film v mnohom vylepší. Medzi ďalšie podarené kúsky, na ktoré neostalo miesto, sa radia napr. Ja legenda, Trója, Alexander Veľký a dokonca aj ten nešťastný Daredevil je v režisérskom zostrihu slušnou komiksovkou.  Pozrime sa však na tie najslávnejšie a najviac podarené. Poradie nie je určované kvalitou filmu, ale podľa toho, ako veľmi zmienený zostrih odporúčame.

 

10. Heaven´s Gate  - Director's cut (réžia: Michael Cimino)

Strašiak všetkých producentov sa vo svojej pôvodnej verzii v kinách dlho neohrial. Po katastrofálnych reakciách bol stiahnutý, prestrihaný a opäť uvedený. O vyše hodinu skrátený westernový epos Michaela Cimina sa stal najlegendárnejším prepadákom histórie továrne na sny. Štúdio United Artists sa kvôli nemu dostalo na pokraj bankrotu a táto snímka takisto zmenila mnoho vecí v rámci slobody režisérov pri nakrúcaní. Uvedenie rozšírenej, 219 minútovej verzie, po rokoch vrátilo svojmu autorovi aspoň trochu uznania. Mnoho ľudí považuje s odstupom času Nebeskú bránu za jeden z najlepších westernov všetkých čias. Kontroverzia ohľadom kvality samotného diela aj napriek brilantnej filmárčine, ktorú predvádza, však ostala.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

9. Watchmen - Ultimate Cut  (réžia: Zack Snyder)

Strážci sú pomerne doslovnou adaptáciou kultového komiksu Alana Moora z vydavateľstva DC. Zack Snyder sa spolu s trojicou scenáristov držal predlohy skutočne verne a jedinou veľkou zmenou bol mierne pozmenený koniec adaptovaný na modernejšie časy. Keďže však boli Watchmen ako komiks (paradoxne) rozsiahlym a komplexným dielom, nie všetko sa do bežnej kino-verzie filmu dostalo. To napravil najprv Director's Cut, ktorý natiahol stopáž na 186 minút a dal tak väčší priestor väčšine hlavných postáv. Pre všetkých predlohy-znalých fanúšikov však odporúčame Ultimate Cut, ktorý zahrňuje aj „side-story" Tales Of The Black Freighter, čo je príbeh stroskotaného piráta, ktorý je v komiksovej predlohe pretkaný s hlavným príbehom a slúži ako akási paralela so životom hrdinov. V Ultimate Cute je síce táto časť plne animovaná (vyšla aj samostatne na DVD), podarilo sa ju však vložiť do udalostí filmu naozaj obratne a bez akýchkoľvek viditeľných stôp. Celková stopáž tak činí vyčerpávajúcich 215 minút. 

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

8. Superman II - The Richard Donner Cut (réžia: Richard Donner)

Prvé dve časti legendárneho Supermana s Christopherom Reevom boli natáčané súčasne. Už od začiatku produkcie však prebiehali tvorivé nezhody. Producenti chceli pokračovanie poňať viac komediálne a nepresvedčil ich ani obrovský úspech prvého filmu, ktorý mal premiéru ešte počas výroby dvojky. Pred koncom natáčania Richarda Donnera vyhodili a bol najatý komediálny režisér Richard Lester (beatlesovky Ťažký deň a Help!). Ten veľkú časť filmu pretočil nanovo podľa predstáv producentov. Donnerovo meno bolo vyškrtnuté z titulkov a Lester sa podieľal  aj na ďalšom čisto komediálnom (a otrasnom) treťom diele. Po 26 rokoch dostal autor Smrtonosných zbraní a Mavericka možnosť sa k svojmu filmu vrátiť. Zreštauroval všetok natočený materiál, dorobil chýbajúce zábery a čo sa dotočiť nedalo, použilo sa zo skúšok. Celá práca náhradníka išla do koša a svet konečne dostal pravé pokračovanie milovanej klasiky. Vznikol úplne iný a lepší film. Nová verzia sa vrátila k duchu jednotky. Superman je opäť ikonou a hlavne konečne zaujímavou postavou. Jeho vnútorný boj či má ostať hrdinom, alebo sa stane človekom, je hlavným motorom snímky. Všetky postavy dostali poriadne motivácie, dovtedy nevidené scény sú výborné, vrátil sa Marlon Brando a celé to šľape podstatne lepšie. Niektorých Lesterovich scén ako napr. akčného úvodu na Eiffelovke je síce škoda, no všetky nahrádza dojem z toho, že legenda dostala konečne dôstojného nasledovateľa. 

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

7. Apocalypse Now - Redux (réžia: Francis Ford Coppola)

Apokalypsa bola už vo svojej kinoverzii legendou a jedným z najlepších a najcitovanejších filmov všetkých čias. 22 rokov od svojej premiéry sa rozhodol jeden z najväčších velikánov a takisto najväčších hazardérov svetovej kinematografie ukázať svetu kompletnú verziu svojho majstrovského diela. Takmer 50 minút pridanej stopáže k už tak dva a pol hodinovému eposu pridalo na intenzite a myšlienkovej komplexnosti klasiky. Najvýraznejšou zmenou je pridanie celej dlhej pasáže, keď hlavní hrdinovia upustia od svojej úlohy a prežijú pár normálnych chvíľ v spoločnosti francúzskych osadníkov. Táto dejová odbočka je však aj najkontroverznejšou časťou nového zostrihu. Odporcovia (vrátane mňa) tvrdia, že tesne pred dosiahnutím cieľa sa hlavný dej zastaví a divákovi opäť chvíľu trvá, než sa dostane do správnej depresívnej atmosféry, v ktorej je táto snímka nenapodobiteľná. Podľa zástancov ide o posledný nádych a zobrazenie nádeje na lepší svet pred nástupom na najťažšiu skúšku. To však nič nemení na tom, že tejto verzii treba dať takisto šancu. Keď už kvôli ničomu inému, tak divák dostane takmer hodinu tej najlepšej možnej filmárčiny navyše. Toto nie je film o vojne - to je vojna. 

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

6. Payback - Straight up (réžia: Brian Helgeland)

Režisérska verzia Odplaty predstavuje v tomto rebríčku asi najväčší rozdiel medzi pôvodnou a novou verziou. Producenti neboli s výsledkom, resp. jeho komerčným potenciálom ani vyznením pôvodného zámeru spokojní a takmer tretina filmu sa pretáčala nanovo. K ich cti slúži, že film nezničili, ale vznikla plnohodnotná a medzi mnohými kultová pecka a jeden z najlepších filmov Mela Gibsona. Trvalo sedem rokov, než svetlo sveta uzrela aj Helgelandova pôvodná verzia. A napriek rovnakému základu a niektorým scénam ide dejovo aj atmosférou o úplne odlišné filmy. Z filmu sa stal drsný, špinavý a politicky úplne nekorektný film noir (aj napriek absencii vnútorného monológu), ktorý dáva ešte viac najavo, že ide o nepriznaný remake trileru z konca 60. rokov - Point Blank. Okrem vnútorného monológu zmizol z filmu aj modrý filter, množstvo scén aj postáv (vrátane hlavného záporáka Krisa Kristoffersona) a hlavne celé záverečné dejstvo je úplne iné a vedené menej tradičnými uličkami. Reakcie sú rôzne. Niekto preferuje pôvodnú verziu, niekto režisérsku. Oba tábory sa však výnimočne zhodnú, že obe Odplaty majú čo ponúknuť.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

5. Alien Quadrilogy (réžia: Ridley Scott, James Cameron, David Fincher, Jean - Pierre Jeunet)

Legendárna séria ponúka štyri rozdielne režijné prístupy nielen v samostatných filmoch, ale aj v ich špeciálnych vydaniach. Jednotka Ridleyho Scotta je alternatívnym zostrihom filmu. Je kratšia než kinoverzia, niekoľko scén chýba, niekoľko je pridaných. Samotný režisér dáva prednosť originálu. Tento kúsok je skôr kuriozita, pretože jedna konkrétna pridaná scéna mení filmový vesmír, ktorý v pokračovaní rozšíril James Cameron. Jeho príspevok je skutočným režisérskym zostrihom. 17 pridaných minút dodáva filmu emočnú (Ripleyovej dcéra), príbehovú (kolónia pred útokom votrelcov), aj atmosferickú hĺbku (film pôsobí omnoho epickejším dojmom). Táto verzia Votrelcov sa radí medzi najslávnejšie rozšírené počiny. Divácky najzaujímavejšia je však Fincherova trojka. Film vznikajúci v obrovských pôrodných bolestiach nebol prijatý aj napriek svojim kvalitám príliš priaznivo a množstvo producentských zásahov bolo až príliš cítiť. Nová, o vyše polhodinu dlhšia verzia, však stále nie je Režisérskym zostrihom. Už len z toho dôvodu, že sa na nej nepodieľal samotný Fincher. Podľa jeho pôvodných poznámok nanovo postavený film je však omnoho lepší. Pridané nové dejové linky prehlbujú atmosféru, charaktrizáciu postáv a aj napätie (v jednej scéne sa dokonca väzňom podarí xenomorfa chytiť), pričom alternatívne scény sú fanúšikovsky zaujímavé. V ich očiach sa tak oneskorene stáva aj táto snímka plnohodnotnou súčasťou série. To sa stále nedá povedať o poslednom príspevku. Bizarné Jeunetove Vzkriesenie neohúri ani napriek svojmu alternatívnemu epilógu a novým úvodným titulkom.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

4. Blade Runner - Director's Cut (réžia: Ridley Scott)

Toto kultové sci-fi má viacero zostrihov. Najslávnejší je ten z roku 1991. Komerčný neúspech v kinách bol v tom čase už zabudnutý a snímka už bola dávno klasikou svojho žánru. Ridley Scott dostal možnosť film upraviť podľa svojich predstáv a šiel na to radikálne. Na prvý pohľad zmien nie je veľa, ale sú o to zásadnejšie, že menia aj napriek rovnakému deju celkový význam filmu. Odstránil sa popisný vnútorný monológ, bola skrátená záverečná akčná scéna, pridaný kultový sen s jednorožcom. V novej verzii takisto chýba na silu dorobený happy end, v ktorom sme mohli vidieť nepoužité zábery pre Kubrickov Shining, ale hlavne bolo pridaných viac náznakov, že samotný Deckard je replikant. Blade Runner sa tak konečne stal tým atmosferickým a nejednoznačným majstrovským dielom, s ktorým autor Gladiátora od začiatku počítal. V roku 2007 sa aj napriek tomu k jednému zo svojich vrcholných filmov vrátil a vznikol Final Cut, ktorý ešte viac podporuje teóriu o pôvode hlavnej postavy. 

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

3. Lord of the Rings Trilogy - Special Edition (réžia: Peter Jackson)

Najslávnejšie dielo J. R. R. Tolkiena malo dlho nálepku nesfilmovateľného diela. A to hlavne kvôli svojmu rozsahu. Tri hodiny boli k zachyteniu správnej atmosféry a veľkoleposti príbehu stále málo. Rozšírené verzie sú v tomto prípade preto logickým krokom. Do každej časti boli pridané nové zápletky a s každým dielom čím ďalej, tým viac rástla stopáž. Vznikol tak vyše jedenásťhodinový epos, ktorý nemá v dejinách filmu obdoby. Najlepšia trilógia nového tisícročia (sorry, Batman) fungovala takmer dokonale už vo svojich kinoverziách, ale až s pridaním nového materiálu získavala ten správny rytmus a postavy uveritelnejšie motivácie a zázemie. Špeciálne edície k nie tak jednoznačne kladne prijatému prequelovému Hobbitovi takisto dokázali odstrániť mnoho záporov, ale k Jacksonovmu opusu magnum sa im nepodarilo priblížiť. Pán prsteňov je totiž iba jeden a v jeho predĺžených verziách môžeme stráviť v Stredozemi takmer o tri hodiny navyše. A stále je to málo, šeredne málo.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

2. Kingdom of Heaven - Director´s cut (réžia: Ridley Scott)

Najlepší príklad toho, prečo majú režisérske verzie zmysel. Z nadpriemerného spektáklu sa okamžite po úprave stalo majstrovské dielo a suverénne najlepší novodobý historický film. Ridley Scott po testovacích projekciách (ne)pochopiteľne zazmätkoval a skrátil pôvodnú verziu takmer o 50 minút. Kráľovstvo nebeské v amerických kinách obrovsky prepadlo, kritiky takisto neboli najpriaznivejšie a tržby musel zachraňovať zvyšok sveta. Po veľmi úspešnom uvedení na DVD padlo rozhodnutie vystrihnutý materiál do filmu vrátiť. A bol to správny ťah. Paradoxom je, že aj napriek dlhšej stopáži film pôsobí kratšie. Koktavé rozprávanie plné nelogickostí vystriedalo sústredené tempo dávajúce viac priestoru postavám aj atmosfére. Dejové zákruty a jednatie hrdinov vyplýva z príbehu a nie z náhody. Navyše celá nová línia s mladým nástupcom trónu patrí k tomu najemotívnejšiemu, čo Scott vo svojej filmografii ponúkol. A čo je najdôležitejšie, po úpravách je film ako celok uzavretejší, pôsobivejší a diváckejší. Povinnosť pre každého fanúšika kinematografie a jedna z najlepších prác tohto vizuálneho mága.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

1. The Abyss -  Director's cut (réžia: James Cameron)

Už pri dokončovaní svojho komerčne najmenej úspešného filmu mal Cameron pri strihu voľnú ruku. Pod jedinou podmienkou - musí dodržať stanovenú dĺžku.  Za obeť krátenia tak veľmi prekvapivo padla hlavná myšlienka a pointa jeho vysnívaného projektu. Z dnešného pohľadu nepochopiteľne nepríliš priaznivo prijaté sci-fi však „železnému Jimovi" nedalo spať a v roku 1993 bola uvedená jeho pôvodne zamýšľaná podoba. Po navrátení vyše pol hodiny materiálu sa vyznenie filmu kompletne zmenilo. Nebudem spoilerovať, pretože mnoho z vás tento skvost v tejto podobe nepozná, takže napíšem iba, že  vďaka novému koncu získal film na naliehavosti a zmysluplnosti. Rozpracovanie vzťahu dvoch hlavných hrdinov zase pomohlo pri diváckom sympatizovaní s postavami. Priepasť sa tak okamžite v očiach diváckej aj kritickej obce rehabilitovala a kinoverziu bez problémov prekonala. Cameron sa po tomto úspechu rozhodol aj pre rozšírenú verziu svojho druhého Terminátora. Zmeny v ňom však nie sú tak zásadné a rozšírenie občas zbytočne brzdí tempo rozprávania. Za pozornosť ale takisto stojí. Rovnako ako režisérska verzia Avatara.

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

               

                                Bonus: Once Upon a Time in America  - Director´s Cut (réžia: Sergio Leone) 

Posledný film autora legiend Vtedy na Západe a Dobrý, zlý a škaredý bol pri uvedení drasticky zmenený. Na festivale v Cannes, kde mal premiéru, bola síce premietaná originálna 229-minútová verzia, pre normálnu distribúciu sa však producenti rozhodli film prestrihať.  O vyše hodinu skrátená a chronologicky rozprávaná verzia sa vôbec nepodobala pôvodnej Leonovej predstave. Diváci film v tejto v mnohom zmätočnej podobe neprijali a z kritickej obce, ktorá mala možnosť zhliadnuť originálny počin, sa strhla vlna nevôle. Hovorilo sa o zničenom majstrovskom diele. S odstupom času sa však aj vďaka Martinovi Scorsesemu podarilo film zreštaurovať do zamýšľanej podoby. Štvorhodinový gangsterský epos s retrospektívnou výstavbou sa stal okamžite po uvedení  jednou z najlepších a najvýznamnejších kinematografických periel. 

 

Vybrali sme najlepšie a najslávnejšie režisérske zostrihy, ktoré pridali filmom na kvalite

 

Poznáte nejaké ďalšie vydarené alternatívne zostrihy, ktoré stoja za pozornosť? A koľko z nich ste videli?

                                                                               Pochváľte sa v diskusii.

Ohodnoť článok
7