Guillermo del Toro patrí v súčasnosti jednoznačne k najzaujímavejším svetovým režisérom. Osobitý mexický tvorca na seba prvýkrát upozornil ešte v roku 1993 oceňovaným mysterióznym hororom Cronos, po ktorom nasledoval prvý hollywoodsky pokus s názvom Mimic. Film o zmutovanom hmyze v newyorskej kanalizácii však veľmi nezaujal, a tak sa del Toro vrátil domov a natočil cenenú hororovú drámu Diablova chrbtica (El espinazo del diablo). V roku 2002 nasledovala ďalšia hollywoodska skúsenosť v podobe druhého Bladea s Wesley Snipesom, kde už si dokázal vydupať od štúdia väčšiu slobodu a do pokračovania slávnej upíriny vniesť naplno svoj nezameniteľný rukopis. O dva roky neskôr si splnil sen podarenou adaptáciou komiksového Hellboya, po ktorom priniesol svetu jeden z najlepších filmov vôbec - skvelý Faunov labyrint (El laberinto del fauno). Precízne natočená kombinácia fantasy, hororu, drámy, rozprávky a historického vojnového eposu, sa ukázala ako absolútna trefa do čierneho a doteraz je právom považovaná za najlepšiu del Torovu snímku (oscarová nominácia za najlepší cudzojazyčný film). A nič na tom nezmenila ani výborná dvojka Hellboya či naposledy ambiciózne megalomanské sci-fi Pacific Rim, ktoré však môžeme radi do vôd priemeru.

Ako dopadol očakávaný gotický horor Crimson Peak od tvorcu komiksového Hellboya? (Recenzia)

Ak si to celé zhrnieme, slávny Mexičan v podstate nikdy nenatočil vyslovene zlý film. Aj preto sú očakávania pri každom jeho projekte dosť vysoké. Inak tomu samozrejme nebolo ani v prípade gotického hororu s názvom Crimson Peak, ktorý už od začiatku vzbudzoval tak trochu zmiešané reakcie. Zápletka snímku znie predsa len dosť klasicky a ošúchane. Aj vzhľadom na del Torovu filmografiu sa možno čakalo na výber originálnejšej látky.

Hlavnou hrdinkou príbehu je mladá Edith Cushingová (Mia Wasikowska). Emancipovaná žena so spisovateľskými ambíciami, ktorá sa krátko po tragickej smrti otca (Jim Beaver) nasťahuje na panstvo Crimson Peak (Purpurový vrch) k svojmu novému manželovi Thomasovi Sharpeovi (Tom Hiddleston) a jeho sestre Lucille (Jessica Chastain). Ako to už v takýchto prípadoch býva, Edith čoskoro pochopí, že starý viktoriánsky dom v sebe skrýva poriadne temnú minulosť, ktorá úzko súvisí s jej novou tajomnou rodinkou...

Neoriginálne znejúci námet z pera samotného del Tora a Matthewa Robbinsa (Don't Be Afraid of the Dark) by možno v rukách obyčajného rutinéra skončil ako priemerný horor, na ktorý by ste si na druhý deň ani nespomenuli. Uznávaný tvorca našťastie zostal pri režisérskom kormidle a zo scenára dokázal vyťažiť maximum. Ak máte napozerané horory o strašidelných domoch, hrozí vám síce mierna predvídateľnosť deja a v niektorých momentoch aj „chytanie sa za hlavu“ pri (ne)logických rozhodnutiach postáv (najmä Edith), to však zážitok z filmu rozhodne neskazí. Režisér si dal totiž ako vždy maximálne záležať na forme a prevarenú duchársku tému zabalil do neskutočného vizuálu s podmanivou hudobnou zložkou, čím ako obvykle nechal konkurenciu ďaleko za sebou. Tým samozrejme nechcem povedať, že forma nejako výrazne prebíja obsah. Oba prvky sa spoľahlivo dopĺňajú, príbeh však neprináša nič nové, len sa vezie po už vyšliapaných scenáristických chodníčkoch.

Na druhej strane, v prípade Crimson Peak nejde úplne o typický duchársky horor, akých Hollywood produkuje každoročne niekoľko desiatok. Už len kvôli tomu, že del Toro sa nesnaží diváka za každú cenu vydesiť a počas celej doby nám servíruje len minimum výrazne mrazivých momentov. Skôr sa spolieha na pomalé budovanie atmosféry, predstavenie postáv a postupné rozvinutie zápletky, pričom duchov uvidíte v úvode možno tak dvakrát. Na ich ďalšiu návštevu si následne budete musieť počkať až po presune postáv do starého ošarpaného domu, kam sa dej uchýli približne v druhej tretine snímku. Napriek tomu nuda počas dvojhodinovej stopáže nehrozí, k čomu prispeli aj výborní herci. Každý z nich bez problémov zapadol do svojej postavy. Či už to je tajomný manžel v podaní Toma „Lokiho“ Hiddlestona (Thor) alebo sympatická Mia Wasikowska (Stoker) v úlohe Edith. Charlie Hunnam (Pacific Rim) ako mladý doktor Alan McMichael toľko priestoru síce nedostal, svoje si však bez problémov uhral. Z hereckého pohľadu najvďačnejšiu úlohu nafasovala krásna Jessica Chastain (Interstellar), ktorá si odmeranú Lucille dokonale vychutnala a svoje herecké umenie naplno rozbalila najmä v poslednej tretine filmu.

Práve v záverečnej časti sa už príbeh nesie v podobnom duchu klasických hororov. Tajomstvá sú odhalené, nastáva záverečné (krvavé?) vyrovnávanie účtov a dej sa zrozumiteľne uzatvára. Žiadna prekvapujúca pointa, ktorá by nás posadila na zadok, sa v tomto prípade nekoná. Ako celok však Crimson Peak po celú dobu šľape ako dobre namazaný stroj bez výrazne hluchého miesta. Báť sa pri ňom síce nebudete, ale o to v podstate režisérovi ani nešlo.

Del Toro za tie roky nazbieral nespočetné množstvo skúseností a poznatkov, vycibril si svoj „filmársky štýl“ a v roku 2015 si natočil podľa seba (a pre seba) pôsobivý gotický horor/thriller, ktorému dominujú prvotriedni herci, skvelá hudobná zložka, precízna výprava a maximálne vyšperkovaný vizuál. Výsledný dojem možno trocha kazí predvídateľný scenár a niekomu môže chýbať viac desivejších momentov. V rámci daného subžánru však stále ide o nadpriemerné dielo. S návštevou kina by som preto neváhal. Crimson Peak rozhodne stojí za vašu pozornosť. Len sa musíte pripraviť na to, že je malinko odlišný od všetkých tých moderných duchárskych filmov, ktoré dnes vídame v našich kinách. A to je len dobre. 7,5/10

0/10
0