Oscary sú za rohom, nominácie už poznáte, a tak sme si povedali, že miesto nudného predvídania toho, kto čo vyhrá, si radšej povieme niečo o tom, aká bola sezóna 2015/2016 a vlastne celý rok 2015 úžasný. V redakcii sme sa horko-ťažko zhodli na tom, kto by vyhrať mal ako z objektívneho, tak zo subjektívneho hľadiska. Aby ste to lepšie pochopili, väčšina z nás si myslí, že najlepší herecký výkon podal Michael Fassbender v Steveovi Jobsovi, no zároveň toho Oscara prajeme viac Leovi, keďže už aj na Revenantovi bolo cítiť, že po ňom túži a začína to trochu negatívne vplývať na jeho výkony a spôsob, akým postavy začína premietať na plátno. Taktiež sme všetci vo vytržení z Mad Maxa, no objektívne musíme prisúdiť titul najlepšieho filmu roka inému filmu. Okrem toho sme ale pridali pár kategórií, ktorými článok odľahčíme. Pozrieme sa na najlepšie akčné scény, najlepšie dialógy či na najlepšie filmy v rámci žánrov ako takých. 


Pri väčšine kategórii teda nájdete na prvom mieste náš objektívny názor, pričom hneď za tým zistíte, komu fandíme najviac, respektíve, komu by sme dané ocenenie dožičili najradšej. Vedzte, že nejde o celkom jednotný hlas redakcie Filmkultu, jednoducho sme vybrali filmy a hercov/tvorcov, pri ktorých menách sme sa zhodli v najväčšom počte. Ako sme už avizovali, článok je rozdelený na dve časti. Prvou sú najvýznamnejšie a najatraktívnejšie oscarové kategórie a ich výhercovia podľa redakcie Filmkultu, tou druhou zase pár odľahčených kategórii. Pri oscarových kategóriách sme sa nepozerali na nominácie podľa Akadémie, volili sme medzi všetkými možnými filmami, takže sa nestane, že také Sicario u nás nebude mať šancu nič vyhrať. Zároveň ale budeme vyberať len z filmov, ktoré sme videli v oscarovej sezóne 2015/2016, takže také Whiplash z hry vypadáva. V druhej polovici článku sa však už budeme venovať roku 2015 ako takému, takže v nej nájdete aj svojich obľúbencov ešte z minulej zimy. A aby sme nezabudli, oprieme sa aj do seriálov, takže to tu budete mať všetko pokope. V odkazoch (preklikoch) sa premiestnite na naše recenzie k daným dielam.

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?
Najlepší film

Star Wars milujeme, Mad Maxa si pozrieme aj päťkrát (čo sa už dávno stalo), no Oscara by sme asi mali dať Villeneuvovi za Sicario, pretože natočil nesmierne tiesnivý a napínavý film, ktorý v sebe skrýva oveľa viac, než by sa na prvý pohľad zdalo. Najlepší thriller roka oplýva množstvom dychberúcich momentov a celých sekvencií, nemá prepálenú stopáž, naopak, drží si veľmi slušné tempo a nebyť Millerovho Mad Maxa, hovorili by sme o jednoznačne najistejšej réžii. Herecké výkony boli už len čerešničkou na torte. Najväčším súperom by bolo asi Hateful Eight a Steve Jobs.

To je náš objektívny pohľad, no ak by sme sa mali ulakomiť a splniť si detské sny, toho Oscara by sme najradšej videli v rukách George Millera za Mad Max: Fury Road, ktoré v redakcii jednoducho zbožňujeme. 10 nominácií na Oscarov nečakal nik, premeniť tú najhlavnejšiu je prakticky nemožné, no v našich mysliach by to bolo veľmi príjemné. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Najlepšia réžia 
Rovnako ako najobjektívnejšie, asi aj najzaslúženejšie by výherca tejto kategórie mal byť austrálčan George Miller, ktorý minulý rok vstal z popola a razom sa stal najžiadanejším režisérom akčných filmov Hollywoodu. Zároveň na ne ale nemá čas, má svoj vek, chce si od nich aspoň na rok odpočinúť a má v pláne ešte nejakého toho jedného-dvoch Mad Maxov natočiť. Ak by sa tak ale nestalo, navždy ho budeme uctievať, pretože to, čo dokázal s Fury Road v máji minulého roka, sa bude definovať ako vrchol akčného žánru ešte dlhú dobu. Réžii tu skutočne nie je čo vytknúť, Miller si natočil film presne tak, ako to vždy chcel a tak, aby to fungovalo... aby akcia bola nositeľom príbehu.

 Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Najlepší scenár 

Kategória, pri ktorej by sme mohli dumať celé hodiny, no aj tak by sme to zaslúžené prvé miesto nevydumali. Najkvalitnejší sa nám videl ale Steve Jobs, ktorého scenár pripravil talentovaný Aaron Sorkin. Jeho práca je pravidelne odmeňovaná mnohými nomináciami a oceneniami v tých najprestížnejších súťažiach, no a inak tomu nie je ani tento rok. Scenár, ktorý predčil réžiu veľkého Dannyho Boyla, to je už niečo. Takmer nepriestrelne napísaný príbeh o Jobsovi (nie o Apple ľudia, nie o Apple!) by mal zvíťaziť. Na druhej strane prechovávame veľké sympatie k Tarantinovi, a hoci to viacerí z vás nebudú môcť stráviť, Hateful Eight sa nám nesmierne páčilo a bolo podľa nás úžasne napísané, nehovoriac o dokonalých dialógoch (teda ak ste tarantinofil, inak pre vás mohla byť táto westernovka miernym sklamaním, najmä jej nekonečný úvod). Tarantinovi by sme to jednoducho dopriali, aj keď vieme, že Sorkin bol oveľa precíznejší. Zabúdať by sme ale nemali ani na Straight Outta Compton.                                                     


Najlepší adaptovaný scenár 

Nikdy by sme neverili, že ako víťaza podobnej kategórie budeme zvažovať Adama McKaya (The Big Short), je to ale tak. Oveľa radšej by sme ale ako víťaza tejto kategórie vybrali Scottovu adaptáciu Goddardovho scenáru - Marťana, pri ktorom sme sa bavili oveľa viac... a aj sme ho pochopili.


Najlepšie adaptovaná predloha (knižná alebo komiks) - Daredevil!!!

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Najlepší herec 

Každý rok je to nesmierne ťažké. V súčasnosti je totiž v Hollywoode množstvo geniálnych hercov, medzi ktorými sú aj takí, ktorých obľúbenosť presiahla ich skutočné kvality. Reč je, samozrejme, o DiCapriovi, ktorého máme aj my v TOP 3 súčasných hercov Hollywoodu, no hype okolo neho, fanynky a tá aura zbitého bieleho chlapca, ktorého Akadémia nemá rada, je jednoducho väčšia, než jeho herecký talent (a že je sakramentsky obrovský, ba možno až nevyčerpateľný). Tak strašne mu toho Oscara prajeme, ale ani tento rok by to jednoducho nemal získať on. Hoci bol v The Revenant priam úchvatný a zažil pri natáčaní skutočne mnoho, aj tak akosi cítime potrebu povedať, že pri Fassbenderovom Jobsovi to bolo akosi autentickejšie, živšie a hlavne herecké stvárnenie, ktoré nás prikovalo k sedadlám a nútilo mu po skončení premietania tlieskať. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Leo už toho Oscara potrebuje, kto chytá lajky pod facebokoovými diskusiami s komentármi, že ho nepotrebuje, pretože je už väčší než toto ocenenie, môže konečne dostať kus rozumu. Na Leovi už v Revenantovi bolo cítiť, že kvôli tomu Oscarovi urobí čokoľvek a miestami si ho akoby pýtal na diaľku. V nasledujúcich rokoch by ignorácia jeho geniálnosti, veľkosti hereckého umu a sympatií už mohla jeho filmom aj malinko uškodiť. Aj tak by sme ale ešte počkali, pretože Fassbender to s Jobsom posunul do iných výšin. Ak to však Leo vyhrá, v redakcii sa nenájde jediný človek, ktorý by mu to neprial (a nebol zvedavý na ďakovnú reč, ktorú má v šuflíku už 22 rokov).

 

Naj Herečka 
Asi najistejšia herecká kategória? Kto vie, Akadémia vie každý rok prekvapiť, no Brie Larson sa v dráme Room skutočne zaskvela a predviedla jeden z tých výkonov, kedy si už vravíte, že sa pozeráte na dokument a skutočné udalosti zachytené v tvárach skutočných ľudí. Ak by sme sa ale mali prikloniť k sympatiám a k niečomu „mrazivejšiemu“, toho zlatého „plešouna“ by sme dali do rúk Alicii Vikander za Ex Machinu, kde bola famózna. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Najlepší herec vo vedľajšej úlohe
Ďalší nesmierny náročný výber. V redakcii by sme si aj oči vyšklbali len pre tú „svoju pravdu“, no aspoň sme sa zhodli, že tie najlepšie vedľajšie herecké výkony mužov boli v dráme The Big Short. Christian Bale sa zaskvel ako pokojný budúci miliónár, no a Steve Carell zase umlčal (znova) všetkých svojích kritikov. Mix dramatickej a komediálnej postavy mu sadne ako nikomu inému a aj v tomto prípade podal výkon ako z inej galaxie, akoby sa s postavou zžil natoľko, že už na pľaci nedokázal byť nikým iným... a my sme mu to extrémne žrali. Soška v jeho rukách po minuloročnom víťazovi J. K. Simmonsovi by bola almáziou pre mnohé divácke duše. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Ešte viac toho Oscara prajeme Slyovi za jeho Rockyho v Creedovi. Iste, z jeho hereckého výkonu nespadnete na zadok, ale je to to najlepšie, čo Sly za posledndých desať rokov predviedol, ak sa tu vlastne nebavíme o jeho najlepšom zachytení postavy vôbec. Navyše by sme tohto Oscara brali aj ako uznanie za jeho celoživotné dielo a nesmrteľné série/postavy. Sly si to jednoducho zaslúži a v momente, kedy by si toho Oscara prevzal, by mnohé mužské oká neostali suché. Čerta starého, Akadémia, dajte mu to už! 


Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe
Musíme sa priznať, pri tejto kategórii sa viedli asi najmenšie debaty, keďže toho až tak veľa na výber nebolo, ak sa teda bavíme o nezabudnuteľných výkonoch. Zhodli sme sa ale, že Kate Winslet si to za rolu asistentky Steva Jobsa zaslúži najviac a asi aj oprávnene. Kto videl, pochopí. Ak ale vyhrá niektorá z iných kandidátok (Alicia Vikander), vôbec nebudeme prekvapení. 


Najlepší slovenský film 
Eva Nová je skvelým príkladom súčasného európskeho trendu čistého filmu. Mrazivá surovosť a autenticita Skopovho debutu presakuje z každej scény, nehovoriac o brilantných výkonoch Ondríka a Vášáryovej. Eva Nová svojím minimalistickým šatom dokazuje, ze realistický, priam depresívny zážitok, sa dá dosiahnuť aj bez hudby a bez zložitej premisy.

 


Najlepší český film
Petr Zelenka se od Karamazových vrací ke svému oblibénému žánru pseudo dokumentu, jak jsme měli možnost zaznamenat už v Mňága a Žďorp - Happy end či v Roku Ďábla. Zelenka nazírá na čecháčkoství skrze jednu z největších historických křivd, Mnichovské dohody, a poodhlauje tak podstatu české společnosti, která je determinována nedostatkem elit a v momentě, kdy nějaké jsou tak je krátkozrká česká povaha není schopna docenit. Ztraceni v Mnichově jsou detailní sondou do duše českého národa.


Najlepší nehollywoodsky film - Son of Saul
Veľký kandidát aj pre najlepší cudzojazyčný film. My sme mu v recenzii udelili najvyššie hodnotenie, takže s podobným verdiktom nebudeme mať vôbec problém. 

 

Najlepší animák
Je trochu smutné, že tak málo pozornosti sa venovalo Malému princovi, ktorý sa omeškal s premiérou, no to čakanie stálo za to. Úprimné dojatie, nádherná animácia, skvelé prevedenie knižného príbehu a bezchybné spojenie s tým vymysleným sa nezmazateľne vrylo do našich hláv. Nádhernosť záverečnej scény a slov je znásobená tým, čo už máte odžité. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Je poľutovaniahodné, že Princ nie je ani v nomináciách, a tak je celkom pravdepodobné, že toho Oscara vyhrá po dlhej dobe Pixar. Nakoniec, bolo by to aj celkom zaslúžené. Po pár rokoch prišli so skutočne originálnym a skvelo spracovaným konceptom, na aké sme boli v minulosti pri tomto štúdiu zvyknutí. Skvelá animácia, množstvo kreatívnych nápadov a náhľad do hlavy malej Riley, to všetko sa spojilo v krásne dobrodružstvo v snímke Inside Out.

 

Najlepší seriál/séria
Trochu drsnejší boj, no predsa sa na jeho konci ukázal v redakcii ako víťaz Escobar. Narcos od Netflixu je neuveriteľne atmosférickou jazdou a autentickým zobrazením života jedného z najvplyvnejších zločincov na svete. Skvelí herci, úžasné dialógy a postavy a monštrózny rozbeh, ktorý len okorenil konzistentnú kvalitu. Toto bola trefa do čierneho, a tak sa, prirodzene, nevieme dočkať druhej série. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Najlepší originálny seriál
Najlepším seriálom vôbec sa síce stalo Narcos, no Mr. Robot nebol natočený podľa predlohy (vieme, vieme...), a tak mal v tejto kategórii prakticky istú výhru. Rami Malek zahviezdil ako hacker s psychickými problémami, z ktorých sa vykľulo niečo veľmi nebezpečné ako pre neho, tak pre samotnú spoločnosť. Jedno z najväčších prekvapení roka. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Najlepší seriálový herec/herečka - Rami Malek
Naj animovaný seriál - Rick and Morty
Najlepší comeback - Ash vs Evil Dead

 

Najlepšia kamera 
Síce odviedol Roger Deakins pri Sicariu skvelú robotu, jednoznačným víťazom by mal byť aj tretí rok po sebe Emmanuel Lubezki, ktorý nás previedol krásou Kanady a Argentíny v jej zamrznutých častiach v The Revenant. Okúzľujúce zábery prírody, perfekcionisticky zachytená úvodná, akčná sekvencia, nádherné intro na štýl Tarkovskeho... a takto by sme mohli pokračovať donekonečna. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Najlepší soundtrack 
Mnohí si zamilovali Williamsovu hudbu k novému Star Wars, mne osobne príde generickejšia, než by sa patrilo a aj tak sme sa v redakcii zhodli, že mrazivé tóny Sicaria si Oscara zaslúžia najviac. Príchod do Juárezu môžeme považovať aj vďaka hudbe za jeden z najsilnejších kino-zážitkov minulého roka.

Najlepší make-up/kostýmy 

Krátko sme to spomínali aj v našom nedávnom článku o The Revenant, no kostýmy boli na veľmi vysokej úrovni, nehovoriac o historickej korektnosti a detailoch. Hovoriť môžeme aj o skvelej práci vizážistov a maskérov, ktorí sa na DiCapriovi úžasne vyhrali. Na druhej strane tu máme milované Star Wars, množstvo nádherných kostýmov, másk a všemožných oblúd, ktoré neboli vytvorené pomocou počítačov, ale vďaka šikovným rukám členov štábu, kostymérov a maskérov. Veľmi nerozhodný boj, objektívne by sme to teda dali Revenantovi, no naše srdcia patria Star Wars. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Najlepšie efekty
Age of Ultron nepripadá v úvahu, Mad Max bol úžasný, no to nestačí, Jurassic World ohúril, no to, čo odviedli šikovné ruky počítačových dizajnérov a ľudí za efektami a CGI pre Star Wars: The Force Awakens je nutné ohodnotiť zlatou soškou. Tu sme sa v redakcii zhodli ako z objektívneho, tak subjektívneho hľadiska.


Najlepší zvuk - Star Wars a ešte raz Star Wars, ktoré ovládli technické kategórie v našom článku a podľa správnosti by tak mali urobiť aj na odovzdávaniach Oscarov.

 

Najlepší strih - Mad Max

 

A teraz už k sľúbeným odľahčeným kategóriám a zaujímavým scénam

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?

 

Herec roka - Tom Hardy
Hardy natočil hneď 4 filmy, pričom bol vo všetkých úžasný, aj keď Legend a Child 44 rozhodne neostanú v našich hlavách dlho. Oživil ale Maxa a podarilo sa mu takmer nemožné - zahral si zápornú postavu, ktorej sme vo filme fandili viac než postave DiCapria. Hardy bol tento rok na roztrhanie.


Herečka roka -  Alicia Vikander

Niečo podobné, ako Hardy. Jeden z najväčších hereckých objavov posledných rokov, Alicia Vikander, natočila slušné množstvo filmov a zaujala na míle odlišnými postavami, pričom sa z nej stala akási nová femme fatale chlapčenských aj mužských snov. Navyše je to aj úžasná herečka. 

 

Najlepšia scéna - Kostolný masaker z Kingsman


Najlepšia akčná scéna - celý Mad Max..., konkrétne ale úvodná naháňačka a vjazd do búrky s dokonalou hudbou 

Najlepšie finále - Whiplash, dokonalý záver a synchronizácia dvoch mužov, ktorí sa pochopili po vypotenej krvi len pomocou hudby. 


Najnapínavejší moment - Keď nás Benicio Del Toro vítal v Juáreze... a keď sme sa s ním lúčili na hraniciach


Najvtipnejšie scény - Kto by to bol povedal, že sa budeme smiať na komédii Melissy McCarthy, no Paul Feig to dokázal. Najvtipnejší bol ale Jason Statham, ktorý si v monológoch robil srandu zo svojej akčnej kariéry. Na nezaplatenie

 

Najlepší záporák - Kylo Ren - na toto by bol samostatný článok, ktorý asi napíšeme. Už teraz vidíme, koľko negatívnych komentárov táto voľba vzbudí. 

 

Ako by sme Oscary udelili v redakcii Filmkultu a ktoré zábavné kategórie sme pridali?


Najlepšia postava - Šušľavý záporák Samuela L. Jacksona z Kingsmana, ktorý mal zaujímavý plán, ako zabrániť zničeniu planéty... a taktiež nenávidel násilie. Na druhej strane tu máme najzbytočnejšiu postavu, a to Captain Phasma, ktorá nielenže bola zbytočná, ale aj otravná a nelogická.


Najemotívnejšia scéna - Koniec Furious 7 alebo úplne nečakane nádherne natočená a silná rozlúčka s Paulom Walkerom

 

Najväčšie prekvapenie - Netflix a ich spracovanie Daredevila. Spoločne s Winter Soldierom a Strážcami to najlepšie, čo z Marvelu za tú necelú dekádu vyšlo.

 

Najväčšie sklamanie - Fantastic Four alebo zákopová vojna talentovaného, no nevyzretého režiséra so štúdiom


Bonus: Samuel L. Jackson v Hateful Eight a celá sekvencia o tom, ako mu to ústami spravil nahý syn niekdajšieho nepriateľa a rasistu. Dokonale zahrané... dokonale.

 

Len malá časť, skutočne to treba vidieť celé na plátne


Najlepšie zo žánru:
Akčný film - Mad Max
Animovaný film - The Little Prince
Horor - It Follows
Thriller - Sicario
Sci-fi - Martian
Komédia - Spy
Dráma - Room
Dobrodružný/Historický - The Revenant
Komiksový film - Kingsman

 

Ak sa vám náš výber/článok či jeho koncept páčil, dajte nám o tom vedieť aspoň v komentároch, pričom by sme boli radi, keby ste prispeli svojími názormi a hlavne tipmi pre ďalšie odľahčené kategórie, ktoré by sme implementovali v ďalšom takomto článku budúci rok. 

Ohodnoť článok
1