Keď som sa dozvedel o informácii, že nás na striebornom plátne čaká tento rok ďalšia adaptácia celosvetovo známeho príbehu o doktorovi Frankensteinovi, iba som nad tým lenivo a bez nejakého väčšieho záujmu mávol rukou. Akonáhle však začali z celého sveta prúdiť prvé správy ohľadom obsadenia, vzplanula vo mne malá iskierka nádeje a uvedomil som si, že je ešte priveľmi skoro, aby som nad touto záležitosťou lámal palicu. Daniel Radcliffe spolu s Jamesom McAvoyom sú predsa veľkí sympaťáci, čo nakoniec potvrdili aj v tom jednom jedinom traileri, ktorý sme mali možnosť počas celej, skutočne skromnej propagácie vidieť. Je až neuveriteľné, že sme pred premiérou snímky dostali iba niekoľko málo obrázkov a krátku ukážku, ktorá však splnila svoj cieľ a pôsobila naozaj lákavo. Keďže sa za fanúšika prehnaných či silených mediálnych masáží nepovažujem, musím uznať, že som sa na Victora Frankensteina tešil každým dňom viac a viac.

Victor Frankenstein ťaží najmä z ústrednej dvojice a pôsobivého vizuálu plného zaujímavých prvkov (Recenzia)

Ako som už zmienil v predchádzajúcich riadkoch, tohtoročný počin týkajúci sa umelého stvorenia života, sa zaradí k ďalším mnohým adaptáciám hororového románu s názvom Frankenstein, za ktorým stojí anglická spisovateľka Mary W. Shelley. Toto klasické knižné dielo je odborníkmi považované za základ gotického žánru a podľa niektorých ostatných autorov ide dokonca o vôbec prvé skutočné sci-fi. Tento obľúbený príbeh síce pozná takmer každý poriadny fanúšik, v minulosti sme však boli svedkami aj takých situácií, kedy si tvorcovia pôvodnú verziu trochu prekrútili či prispôsobili svojim potrebám, takže priestor pre rozmanitosť tu rozhodne je. A niečoho podobného sme dostali aj teraz, pretože dlhá cesta za večným životom a zrodom monštra je vyrozprávaná z pohľadu Igora (Radcliffe), Victorovho (McAvoy) asistenta, priateľa a partnera.

A vôbec to nebol zlý ťah. Režisér Paul McGuigan, ktorý má na svojom konte napríklad krimi thriller Lucky Number Slevin, zaujímavé sci-fi s názvom Push či štyri epizódy úžasného Sherlocka z dielne BBC, naservíroval divákovi vskutku zaujímavý cirkusový úvod. Sledujeme tak prvé stretnutie Igora so zanietením doktorom, pričom práve akčná sekvencia na mieste plnom artistov je odrazom nemalej filmárskej kvality a rovnako tiež prísľubom toho, čo má ešte prísť. Vďaka spomaleným záberom sú jednotlivé scény nádherne prehľadné, v dobrom slova zmysle občas pripomínajú dokonca Ritchieho Sherlockov a poriadnu čerešničku na torte potom predstavuje skĺbenie detailov na časti ľudského tela s röntgenom. Predstavte si niečo ako spojenie fatalít z Romeo Must Die a predstavivosť protagonistu zo seriálu Da Vinci's Demons. V každom prípade je určite lepšie raz vidieť, než stokrát počuť.

Po takomto našľapanom začiatku sa síce vysoké tempo vytratí, stále sa však je na čo pozerať. Chémia medzi dvojicou hlavných hrdinov funguje skvele a hoci je príbeh zameraný viac na Igorov pohľad na vec, proti úžasnému McAvoyovmu Frankensteinovi jednoducho nemá žiadnu šancu. Ten si totiž kradne každú scénu iba pre seba, vyžaruje z neho obrovský kus odhodlanosti, tona šialenstva a pochopiť jeho konanie by tak nemal byť vôbec problém. Určite však nemám v úmysle nijako zhadzovať výkon Danielovho Igora. Ten bol samozrejme tiež veľmi solídny, avšak, zaujímavo načrtnutá linka jeho postavy, žiaľ, až príliš skoro skĺzne do nudnejších a pre príbeh takmer nepodstatných vôd romantiky. Čo sa ostatných postáv týka, priestor dostane aj niekoľko ďalších tvárí, no kvôli prekvapivo nedotiahnutému a zvláštne nevyrovnanému scenáru z pera Maxa Landisa (Chronicle) nemá drvivá väčšina z nich čím zaujať.

Avšak, tam, kde zlyháva scenár, nastupuje zasa skutočne podmanivá výprava, okulahodiaci vizuál a aj krásne dobové kostýmy. Udalosti vo filme sú totiž zasadené do storočia, ktoré je charakteristické konfliktom náboženstva a prebúdzajúcej sa vedy, takže pohľad na jednotlivé technologické novinky stojí rozhodne za to. Priznám sa, že od hudobnej stránky som očakával iba temnejšie, vážnejšie a skôr ponurejšie ladené motívy. Som preto rád, že ma skladateľ Craig Armstrong (The Great Gatsby) milo prekvapil a do svojich tónov nezabudol zakomponovať ani prvky jemnejšie, melodickejšie a oveľa veselšie.

Victor Frankenstein ťaží najmä z interakcie sympatickej ústrednej dvojky, pričom sa zároveň snaží ísť svojou vlastnou cestou a rozprávať klasický príbeh z trochu odlišnejšej perspektívy, čo sa mu väčšinou aj celkom darí. Vynikajúci McAvoy však strháva väčšinu diváckej pozornosti na seba, takže Radcliffov výkon, nech už je na akejkoľvek úrovni, ostáva málinko v úzadí. Popri kvalitnej technickej stránke disponovala snímka aj niekoľkými pôsobivými vizuálnymi vychytávkami, ktoré síce výrazne pripomínali zopár starších počinov, no kvôli ich atraktivite by som to za mínus rozhodne nepovažoval. Najväčším negatívom sú v tomto prípade občasne citeľné diery v už vyššie spomínanom scenári, ktorý môže za väčšinu nedostatkov, stále však ide o nadpriemernú, príťažlivú a chvíľkami aj zábavnú záležitosť. Určite by ste jej teda mali venovať pozornosť. 7/10

0/10
0