Na začiatok vám pripomenieme päticu filmov nominovaných na Oscara za najlepšie vizuálne efekty. Sú to Ex Machina, Mad Max: Zbesilá cesta, Marťan, Revenant: Zmŕtvychvstanie a Star Wars: Sila sa prebúdza. Nasledujúce videá vám ukážu, ako vyzerajú vizuálne úpravy (VFX) v náročných filmoch ako Mad Max či Marťan aj v porovnaní s menej nákladnými snímkami ako Straight Outta Compton. Pomôžu vám pochopiť, že najlepšie vizuálne efekty nemusia nutne znamenať najviac počítačovo dorobených snímok. 

 

Niekedy je mimoriadne ťažké identifikovať, čo je vo filme reálne a čo nie aj pre skúseného diváka, ktorý sa na VFX prvky zameriava. V tejto dobe dotvárajú počítačové prvky prakticky každý film. Vôbec nemusí ísť o veľkorozpočtové sci-fi. Napríklad aj pri natáčaní Jamesa Bonda, konkrétne pri scénach v mraze, dotvárali Danielovi Craigovi paru pred ústa, aby mu nebola pri natáčaní zima. To sa ale nedá povedať o Revenantovi, tento rok nominovanom na 12 Oscarov, kde si režisér Iñárritu zakladal na tom, aby bolo reálne natočených čo možno najviac scén. Žiaden kaskadér alebo atrapy. Leo spal vo vnútri mŕtveho zvieraťa, jedol surového bizóna a plával v takmer zamrznutých riekach. „Môžem vám vymenovať 30 až 40 scén, ktoré boli to najťažšie, čo som v živote musel spraviť. Či to bolo plávanie v ľadových riekach, alebo spánok v tele mŕtveho zvieraťa, alebo to, čo som počas natáčania jedol. Konštantne som bol podchladený,“ povedal pre Yahoo movies DiCaprio, ktorému už snáď každý želá Oscara za najlepší herecký výkon.

 

Pozrite sa s nami za oponu vizuálnych efektov Mad Maxa, Marťana a ďalších kandidátov na Oscara

 

Narozdiel od toho taký Mad Max: Zbesilá cesta je vizuálnymi efektami priam prešpikovaný. Aj keď, klobúk dolu za to, že tvorcovia nešli ľahšou cestou a veľa naháňačiek, ktoré mohli urobiť v pohodlí štúdia, sa rozhodli za pomoci odvážnych kaskadérov zachytiť priamo na pľaci, na púšti v Namíbii (aj ten kaňon sa odpísal naživo) „Hľadali sme miesto, kde by sme mohli nechať explodovať celý skalnatý útes, natočiť to a vložiť to ako reálny element.“ komentuje Jackson, supervisor pre VFX. „Našťastie sme v oblasti natáčania objavili starý lom, tak sme sa spýtali majiteľa, či by sme mohli časť zničiť. A on súhlasil. Tak sme postavili kamery do rovnakých uhlov, ako sme ich mali pri natáčaní v kaňone a nechali skalu explodovať a potom sme ju v kompozíciách vložili do záberu.“ Samozrejme, potom bolo ešte všetko doplnené o ďalšie CG simulácie, ale faktom zostáva, že veľa vecí, ktoré mohli spraviť čisto digitálne, urobili prakticky a to sa cení. Vo výsledku to skutečne vyzerá ako staré dobré akčné filmy z 80-tych rokov, kedy akcie boli reálne a keď sa padalo, tak to bolelo. Uvidíme, možno to ocení aj filmová akadémia.

 

A teraz sa pohodlne usaďte a vychutnajte si pohľad za oponu filmového plátna. Nasledujúce videá vám ukážu, kde je hranica medzi realitou a počítačovou grafikou. Každý film ju má nastavenú niekde inde.

 

Ohodnoť článok
0
Zdroj: netky.sk, webmagazin.teraz.sk, vizualneefekty.cz, matt goldberg
Foto: oscar nominees