Pixar Animation Studios je označované ako jedno z najlepších, najkvalitnejších a najúspešnejších štúdií v histórii kinematografie. Len ťažko by sme asi odporovali, veď jeho tvorcovia nám priniesli také animované pecky ako trilógiu Toy Story, Hľadá sa Nemo, Hore, WALL-E, Príšerky s.r.o. či V hlave. Naša generácia na nich vyrastala a keďže štúdio netvorí obsah len pre najmenších, ani my starší nemáme problém bez hanby zájsť na najnovšie snímky typu Hľadá sa Dory. Pokiaľ navštevujete kino pravidelne, tak viete, že Pixar počnúc Životom chrobáka predstaví pred svojím filmom jeden krátkometrážny animák, pričom mnohé z nich často získavajú ocenenia či nominácie na najcennejšie zlaté sošky. Úplne prvým bol kratučký počin The Adventures of André and Wally B. (pozrieť si ho môžete na tomto odkaze), ktorý vznikal ešte pod hlavičkou The Graphics Group (vtedajšia divízia Lucasfilmu, neskôr premenovaná na Pixar). Na dnešné pomery nič svetoborné, no pri predstave, že vznikol v roku 1984 musíme zložiť pomyselný klobúk z hlavy. Odvtedy nám štúdio, ktorého spoluzakladateľom bol mimochodom samotný Steve Jobs, predstavilo osemnásť „kraťasov“. Práve spomedzi nich sme pre vás vybrali tie najlepšie, ktoré si môžete pozrieť v tomto článku. Zoradené nie sú podľa kvality, ale postupne podľa rokov, kedy sme ich mohli vidieť v kinách. Poznáte všetky?

 

Luxo Jr. (1986) - John Lasseter

Pokiaľ ste sa niekedy zamýšľali nad tým, kde vznikol nápad stolnej lampy, ktorá „udupe“ písmeno I v logu Pixaru, nech sa páči, tu máte odpoveď. Animák totiž predstavuje krátky príbeh, kde Luxo Sr. sleduje juniora, ktorý sa hrá s loptou (tú mimochodom tiež môžete vidieť v niektorých snímkach tohto štúdia). Opäť na dnešné pomery slabá animácia, no pri svojej premiére na konferencii SIGGRAPH (Special Interest Group on Computer GRAPHics and Interactive Techniques) v 86-tom si kraťas vyslúžil obrovský potlesk, keďže Lasseterov cit pre emócie znamenal neskorší masívny rozvoj počítačovej animácie.

 

 

Tin Toy (1988) - John Lasseter

Rok 1988 bol zlomový nielen pre Pixar, ale pre celú tvorbu animovaných filmov. Lasseterovi skresol v hlavne nápad na krátkometrážny animovaný film a po dlhej debate so Stevom Jobsom mu boli udelené peniaze na tvorbu. V tom čase vznikla prvá verzia softvéru RenderMan, ktorý sa používa pri vytváraní každého filmu od tohto štúdia. Animácia pokročila, čo znamenalo aj zvýšený záujem odbornej i laickej verejnosti. Výsledkom bola premenená nominácia na Oscara. Išlo o prvý CGI animák, ktorý najcennejšiu sošku dokázal získať, čím sa začala prepisovať história kinematografie. Po zhliadnutí vám asi bude jasné, že práve tu vznikla idea vytvoriť animák Toy Story.

 

 

Geri's Game (1997) - Jan Pinkava

Tomuto českému animátorovi, ktorý vytvoril aj celovečerný animovaný film Ratatouille, sme venovali celý samostatný článok (prečítať si ho môžete na tomto odkaze). Animátor do roku 1997 pracoval na krátkometrážnom animáku Geriƒ's Game, ktorý sa stretol s veľmi pozitívnou kritikou nielen odborníkov, ale aj divákov a o rok neskôr mu vyniesol (okrem množstva iných cien) aj Oscara za najlepší krátkometrážny animovaný snímok. Toho preberal priamo v deň narodenín svojej matky a počas príhovoru jej poslal český odkaz:„...Mami, to maš k narozeninám. That means Happy birthday, Mom. It's her birthday today. Thank you.“  Pri Toy Story 2 zase zastával úlohu story artistu. Práve vďaka tejto pozícii si môžete na tomto videu všimnúť, že sa mu podarilo presadiť postavu Geriho z vyššie spomínaného animáku priamo do pokračovania prvého celovečerného animovaného filmu. V ňom staručký Geri vystupuje ako opravár hračiek.

 

 

For the Birds (2000) - Ralph Eggleston

Nové milénium so sebou prinieslo aj počítačovú grafiku, na ktorú sme zvyknutí. Animovaný kraťas je o malých vtáčikoch, ku ktorým sa chce pridať omnoho väčší, no trošku strelený vták. Farebná rozprávka je postavená na prísloví „Kto druhému jamu kope, sám do nej spadne“ a svojím nevinným humorom sa jej podarilo očariť mladého diváka na celom svete pri svojej premiére pred celovečernou snímkou Príšerky s. r. o. Výsledkom bola najcennejšia soška Hollywoodu a posledný Oscar za krátkometrážny animovaný film pre štúdio. 

 

 

Lifted (2006) - Gary Rydstrom

Animák, ktorý dokáže pobaviť aj desať rokov od svojej premiéry. Prenesieme sa na americký vidiek, kde mladý mimozemšťan skladá skúšky. Jeho úloha je jednoduchá, uniesť spiaceho muža priamo z jeho postele. Zelenému učňovi to ale vôbec nejde podľa predstáv, čo má za následok mnoho úsmevných momentov v necelej päťminútovke. Režisér Gary Rydstrom sa naposledy na režisérsku stoličku posadil minulý rok pri animáku Strange Magic, ktorý ale celosvetovo zarobil len niečo pod 13 miliónov, takže ho pravdepodobne dlhšiu dobu tvoriť neuvidíme. 

 

 

Presto (2008) - Doug Sweetland

Príbeh by sme najlepšie mohli prirovnať ku epizóde Toma a Jerryho v kvalitnom vizuálnom šate, no Pixar na čele s Dougom Sweetlandom k tomu pribalil ešte niečo navyše. Hladný zajko túžiaci po mrkve je bez váhania ochotný odplatiť kúzelníkovi to, že mu ju nechce dať. Nakoniec ale všetko dopadne podľa predstáv, ba dokonca lepšie, ako by sme čakali. Pri tvorbe kraťasu sa vyskytol problém, keďže režisér chcel mať zábery na 2500 divákov sediacich na sedadlách v opere, čo by si ale vyžiadalo nepredstaviteľnú sumu peňazí. Uspokojiť sa tak musel so zábermi len na zadnú časť publika. 

 

 

Partly Cloudy (2009) - Peter Sohn

Peter Sohn sa podieľal na The Iron Giant, Hľadá sa Nemo, Rodinke Úžasných, Hore či Dobrom Dinosaurovi. Kvalitné celovečerné animáky však v roku 2009 vymenil za krátkometrážny. Partly Cloudy patrí k tým najkrajším, aké Pixar vydal. Za necelých šesť minút sa dokáže pohrať s každou vašou emóciou a výsledok je dokonalý. Autor čerpal námet ešte z detstva, keď videl ako slona Dumba na začiatku priniesol bocian. Nádherný animovaný kraťas, však?

 

 

Day & Night (2010) - Teddy Newton

Animák nominovaný na Cenu Akadémie sa stal opäť pre Pixar revolučným, pretože išlo o prvý projekt, ktorý spájal 2D a 3D animáciu. Výsledok je nielen zaujímavý, ale aj príjemne pestrý. Bohužiaľ, Austrálčania nasadili do boja o zlatú sošku kvalitný počin The Lost Thing, proti ktorému nemala táto rozprávka šancu. Mimochodom, režisér Teddy Newton sa často podieľa na tvorbe pixarovských animovaných filmov aj ako hlasový herec. Hlas prepožičal právnikovi v Ratatouille, hračke telefónu v Toy Story 3 či zopár robotom vo WALL-E. 

 

 

La Luna (2011) - Enrico Casarosa

V roku 2011 si na režisérsku stoličku hlavného animovaného kraťasu Pixaru zasadol Talian Enrico Casarosa. To je z La Luny cítiť najviac. Už samotný názov je taliansky, hlavná postava chlapca sa volá Bambino a my musíme uznať, že príbeh je magický. Európsky feeling ale výslednému počinu prospieva a my akosi nechápeme, ako je možné, že nezískal Oscara, na ktorého bol nominovaný. Surrealistický príbeh nás zavedie z malej rybárskej loďky priamo na Mesiac, ktorý treba „upratať“. Toto je presne ten animák, ktorý vám roztopí srdce. 

 

 

The Blue Umbrella (2013) - Saschka Unseld

Krátkometrážny počin Saschku Unselda nás privádza viac-menej do súčasnej tvorby štúdia Pixar. Dychberúca animácia v The Blue Umbrella poriadne zaryla do sedačiek v kinách divákov pred premietaním Univerzity pre príšerky. Aj keď animák skôr pripomína vizuál k niektorej z dnešných smutných popových pesničiek, jeho kvalita sa mu uprieť skutočne nedá. Preto veríme, že ste ho videli už v kinách, pretože na internete sa v HD verzii zohnať nedá aj napriek tomu, že od vydania prešli už tri roky. Kto hľadá, nájde sa hovorí, takže pre vás máme aspoň kinoverziu.

 

 

Na záver by sme ešte radi chceli vyzdvihnúť najnovší animovaný krátkometrážny film štúdia Pixar, Piper. Ten premiéroval pred Hľadá sa Dory a musíme uznať, že režisér Alan Barillaro sa skutočne prekonal. Nádherná animácia a jednoduchý príbeh chytil za srdce každého v sále a už teraz je jasné, že snímka bude opäť bojovať o zisk najcennejšej zlatej sošky vo svojej kategórii. Je jasné, že všetky animované snímky sme do jedného článku zahrnúť nemohli, pričom sme sa zameriavali iba na tie, ktoré sa dočkali samostatnej premiéry a neboli súčasťou DVD/Blu-ray bonusov k určitému animáku. Veríme, že ste si medzi nimi našli svojho favorita, o ktorého sa s nami môžete podeliť v komentároch nižšie.

 

Nádherný aj dojemný. Taký je náš výber 10 najlepších krátkych animovaných filmov štúdia Pixar

Ohodnoť článok
54
Zdroj: wikipedia.org