28. septembra Televízia JOJ priniesla na televízne obrazovky očakávaný kriminálny seriál. Projektov s kriminálnym žánrom už za posledné roky vzniklo viacero, no Za sklom už po zverejnení prvých záberov pútalo veľkú pozornosť. Koleník, Maštalír a Loj v boji proti organizovanému zločinu? To znie dobre pre chtivé ženské publikum. Stojí to však za to?

 

Slovenský seriál Za sklom s Koleníkom a Maštalírom mal byť revolúciou v slovenskej televíznej produkcii. Ako to dopadlo?


Dej hovorí o elitných policajtoch Tiborovi (Tomáš Maštalír) a Norbertovi (Ján Koleník), ktorí sa po brutálnej vražde kolegu pustia do nekompromisného boja proti organizovanému zločinu plného pašovania drog, utečencov a vrážd. Cesta za spravodlivosťou pod tlakom tvrdohlavej šéfky (Kamila Magálová), médií a manželky zavraždeného policajta však nie je taká jednoduchá. Samotný organizovaný zločin je totiž napojený aj na tie najvyššie miesta.
Za sklom má za sebou prvé tri epizódy a dojmy sú zmiešané. Už v úvode nás tvorcovia zasadia priamo do deja, kde prebieha protidrogová policajná razia. Príjemný dojem z relatívne dobre spracovanej scény prekazí dýchajúca mŕtvola. Nebyť prítomnosti rušivého momentu, Za sklom naozaj po vizuálnej stránke vyzerá ako solídne spracovaný krimiseriál, ktorý sa necháva voľne inšpirovať americkou či severskou tvorbou. Zatiaľ čo je slovenský divák zvyknutý na montáž pomerne jednoduchých a rýchlo vznikajúcich záberov typických pre slovenskú seriálovú „rýchlotvorbu“, na tomto projekte cítiť, že tvorcovia dostali viac voľnosti i financií na realizáciu zložitejších scén. Tie v konečnom dôsledku vyzerajú naozaj dobre.

 

Slovenský seriál Za sklom s Koleníkom a Maštalírom mal byť revolúciou v slovenskej televíznej produkcii. Ako to dopadlo?

 

Lepší ako Mesto tieňov?


Chladný, ba až depresívny dojem v nás zanecháva kombinácia obrazu a nevtieravých tónov skupiny Korben Dallas, ktorých skladba Za sklom patrí k tomu najlepšiemu, čo za posledné roky na našej scéne vzniklo. Hudobníci tu odviedli naozaj vynikajúcu prácu. Patrilo by sa spomenúť aj podobný prípad z roku 2008, kedy Televízia Markíza na trh uviedla seriál Mesto Tieňov. Ten sprevádzala rovnomenná pieseň Lucie Siposovej, ktorú si pri náhodnom počutí ihneď človek spojí s vtedajším úspešným seriálom. Áno, pred šiestimi rokmi síce ešte kriminálky pracovali na princípe iných obrazov a Mesto Tieňov dbalo viac na minimalistické stvárnenie akcie, no len ťažko sa vyhneme ich porovnaniu, ak sme oba videli. Starší markizácky seriál bol viac detektívny a konverzačný, Za sklom ponúka aj bojové scény, vulgarizmy, sex či násilie. Chce byť viac autentický a explicitný, no nie vždy to funguje. Ak sa do ostrého slovníka púšťa (ne)herec, je to cítiť, nefunguje to. Rovnako mladučký komparz, ktorý predstavuje dotieravých novinárov, pôsobí ako ďalší zbytočne rušivý moment. A to sú momenty, ktoré sa dnes v televízii a vo filme nemôžu stávať. Nedokážem si predstaviť, ako by verejnosť v zahraničí zareagovala na spomínané neduhy, lebo štýlom „na slovenské pomery“ sa slovenská produkcia nikam neposunie. Dá sa to. Keď si Mesto tieňov všimla Televízia Nova, objednala si českú prerábku pod názvom Kriminálka Anděl, pričom seriál vďaka úspechu vyšiel aj v knižnej podobe.

 

Slovenský seriál Za sklom s Koleníkom a Maštalírom mal byť revolúciou v slovenskej televíznej produkcii. Ako to dopadlo?

 

Koleník a Maštalír vs Ondrík


Atraktívna herecká trojica, ktorá je zároveň aj súčasťou Činohry SND, patrí dlhodobo k tomu najžiadanejšiemu na Slovensku. Predovšetkým pri Koleníkovi a Maštalírovi tvorcovia vedia, že ich prítomnosť môže na ratingoch zavážiť. Aj preto nie som prekvapený, že sa o seriáli rozprávam viac so ženami ako s chlapmi. Čo je však dôležité, je herecké prevedenie. V tom fungujú všetci traja výborne. Ich herecký prejav je nenútený a presvedčivý a i keď slovenský divák vie, že nie za každým rohom hrá v divadle nový Maštalír, v kvalite výstupov v porovnaní s epizódnymi postavami je naozaj dosť veľký odstup. Často sú však motívy postáv nelogické a okato vykonštruované, čo škodí celkovému dojmu. V neposlednom rade je tu Milan Ondrík, ktorý by si zaslúžil aj samostatnú kapitolu. Čerstvý držiteľ ocenenia Slnko v Sieti, ktoré získal za hlavnú úlohu vo filme Eva Nová, pracuje zrejme na každej postave rovnako dôsledne. Jeho mafián Bongy patrí k najsvetlejším momentom celého projektu a je jednou z najvýraznejších televíznych postáv na slovenskom trhu za posledné roky. A tu sa dostávame k samotnému záveru. Nech je výsledný dojem nového seriálu akýkoľvek, zaslúži si svoj priestor. Aj napriek viditeľným nedostatkom domáca produkcia dokazuje, že sa nebojí skúšať nové veci, púšťať sa do ambicióznejších projektov a dať slovenskému publiku pocítiť, že aj u nás môže vzniknúť kvalitný slovenský seriál. Latka je však v zahraniční nastavená veľmi vysoko, musíme pridať. A čím väčšmi sa budeme prispôsobovať trhu a požiadavkám televízií, tým menej pridáme. Za nás však palec hore, malo to prísť o pár rokov skôr, no nakoniec je predsa len asi skvelé, že to vôbec prišlo. 

Ohodnoť článok
315