Rogue One sa aj bez Jediov stáva jedným z najlepších Star Wars filmov s ohurujúcim vizuálom a neskutočným záverom (Recenzia)

Najlepšie Star Wars vôbec?

15. december 2016, 18:25
15. december 2016, 18:25

Očakávania boli obrovské. Po Skrytej hrozbe a dvoch nasledujúcich epizódach sa samotné slovo "prequel" stalo v spojení so Star Wars nadávkou. Samozrejme, aj prvé tri epizódy si našli svojich fanúšikov a za seba viem úprimne povedať, že sa tam nájdu elementy, vďaka ktorým si ich viem užiť. Rogue One je vo svojej podstate taktiež prequel. Do premiéry bol zároveň aj veľkou neznámou a doslova pokusnou myšou štúdia Disney za účelom odmerania záujmu fanúšikov o príbehy odohrávajúce sa mimo dejovej línie hlavnej ságy. Po úspešnom naštartovaní novej trilógie minuloročným The Force Awakens to naozaj tím stojaci za prvým A Star Wars Story nemal naozaj jednoduché, no so svojou úlohou sa popasoval so cťou.

Dej je zasadený tesne pred udalosti Novej nádeje. V ére občianskej vojny rebeli bojujú o svoje prvé víťazstvo. Geniálny vedec Galen Erso (Mads Mikkelsen) bol násilím oddelený od svojej rodiny, aby sa mohol naplno venovať štúdiu kryštálov Kyber, ktoré má Impérium v úmysle použiť na výrobu superzbrane. Jeho dcéra Jyn (Felicity Jones) našťastie stihne utiecť pred záhubou. Jej výchovy sa ujme Saw Gerrera, priateľ rodiny Ersovcov a extrémista v radoch rebelov, ktorý Jyn naučil, ako sa obracať vo svete, nad ktorým neustále visí pomyselný meč Impéria.

Dve veci si divák všimne okamžite. Pocit zo sveta Star Wars je presne taký, ako má byť. Edwards zjavne študoval pôvodnú trilógiu veľmi poctivo. Od prostredia, cez kostýmy, zariadenie príbytkov a architektúru jednotlivých planét, všetko má ten známy feeling pôvodnej trilógie. Druhým aspektom je ťaživá atmosféra. Tú sa podarilo navodiť už od úvodných sekúnd a pretrváva počas celej stopáže. Hrozba Impéria je citeľná na každom kroku, na ktorý sa naši hrdinovia odhodlajú. No nie sú to len naši protagonisti, kto je poznačený situáciou v praďalekej galaxii. Výzbroj stormtrooperov často pôsobí opotrebovaným dojmom, je špinavá a poškodená. Napriek neexistujúcej mimike schovávajúcej sa za známou helmou pôsobia ako ľudia, nie ako bezmenné bábky.

Hviezdne vojny boli vždy viac-menej čierno-biele v otázkach morálnych rozhodnutí. Vždy bolo jasné, kto je dobrý a kto je zlý. Samozrejme, existovali postavy balansujúce na oboch hranách, ako napríklad Han Solo, no Edwards sa nebál a hranice boli posunuté ešte o trocha ďalej. Vojaci sú vo vojne nútení robiť hrozné veci, no rozkaz je rozkaz a morálka v podobných situáciách nemá miesto. Ani pri rebelskej Aliancii. Stelesnením odboja je v tomto prípade Cassian Andor (Diego Luna), ktorý odviedol famóznu prácu. Ukázal nám, že každá minca má dve strany a nie všetky skutky sú ospravedlniteľné cieľom. Luna sa zhostil úlohy bravúrne a je to vlastne jeho postava, ktorá je motorom príbehu.

Felicity Jones je na druhú stranu v úvode dosť nevýrazná. Rebelka bez príčiny bezcieľne bojuje proti každému a všetkému len za účelom prežitia. Chce to nakopnutie, no po určitom momente film šliape ako dobre naolejovaný stroj k bezchybnému tretiemu aktu, aký sme tu nemali už veľmi dlho. Felicity sa po rozpačitom úvode zhostila úlohy akčnej hrdinky bravúrne. Ďalšou vyčnievajúcou postavou je prekvapujúco droid. K-2SO v minulosti slúžil Impériu. Rebeli ho po zajatí preprogramovali na svoj obraz, čo ale malo za následok absenciu akejkoľvek filtrácie myšlienok. Ľudovo povedané: Čo na srdci (alebo v obvodoch), to na jazyku. Vo výsledku tak ide o vtipný element, ktorý sa ale nestratí ani v boji. Jeho hlášky sú takmer vždy trefné, inteligentne napísané a perfektne zapadajúce do situácie. Jyn, Cassian a K-2SO tvoria ústrednú trojicu, ktorá nás prevedie celým príbehom.

Ak ste sa tešili na rozvinutejšiu postavu Yenovho slepého mnícha Chirruta Îmweho, jeho kamoša Baza alebo dezertéra Bodhiho, asi pre vás nemám dobré správy. Ich postavy sa vo filme vyskytujú len ako podpora ústrednej trojice a okrem zopár badass momentov nemajú veľa na práci. Je smutné, že najmä Yenova postava ostala nevyužitá, mal rozhodne naviac. V pomerne obmedzenej stopáži zvládli rozpovedať epický príbeh a budovanie ďalších charakterov by dej len zbytočne zdržiavalo. Aj to je pravdepodobne dôvod, prečo aj hlavný záporák dostal menej priestoru, ako by si možno zaslúžil. Práce na Death Star v čase, do ktorého je Rogue One zasadené, sú takmer ukončené a Orson Krennic (Ben Mendelson) usiluje o jej velenie. Musím uznať, že na obmedzenom priestore, ktorý mal Mendelson k dispozícii, dokázal v obecenstve efektívne vybudovať odpor voči svojej postave. Prekypujúc ambíciami nepozná priateľov, no ak je to potrebné, bude sa plaziť. Musím vás aj dopredu upozorniť, že ak sa do kina chystáte kvôli Vaderovi, možno odídete sklamaní. Jeho celkový čas na plátne sa pohybuje okolo štyroch minút. Sľubujem vám ale, že každá sekunda z toho času stojí za to.

Už spomínaný prvý akt je trochu chaotický. Uvedenie do deja pôsobí kostrbato a filmu chvíľku trvá, kým sa nájde. Disney chcelo A Star Wars Story odlíšiť od ságy absentujúcim úvodným textom, ktorý je tak charakteristický pre všetky doterajšie snímky z ďalekej galaxie. V tomto prípade to podľa môjho názoru bolo na škodu. Uvedenie do deja a opísanie udalostí predchádzajúce exil rodiny Ersovcov by bolo prospešné najmä pre divákov nečítajúcich knihy z tohto sveta, ale aj pre zaryté publikum. Film by tak nemusel stráviť čas vysvetľovaním pozadia a mohol mať väčší ťah na bránku už od samého úvodu. Ďalšie negatívum je CGI niektorých postáv. Snaha ostať verný pôvodnej trilógii je síce obdivuhodná, no niekedy je potrebné robiť kompromisy. Okrem týchto chybyčiek bol ale film po vizuálnej stránke dokonalý. Soundtrack, o ktorý sa tentokrát nepostaral John Williams, ale jeho nástupca Michael Giacchino si určite pohmkávať nebudete. Melódie síce dokážu efektívne podfarbiť jednotlivé scény, no sú nevýrazné a často sú len variáciou na pôvodné Williamsove skladby.

Star Wars je späť, či sa vám to páči alebo nie. Fanúšikovia jasajú, odporcovia budú The Force Awakens a Rogue One nazývať recykláciou starých nápadov. Edwards to ale dokázal  a v Rogue One vo veľa veciach posúva hranice stanovené ságou ďalej. Rozporuplná Godzilla mnohých donútila spochybňovalť režisérovu schopnosť pracovať s hercami. Garet pochybovačom dokazuje, že talent má a pri oznámení jeho ďalšieho projektu by sme mali všetci zbystriť pozornosť.

Určite neodporúčam do kina brať decká. Ide totiž o pravý vojnový film a logicky sa v ňom teda vyskytuje dosť násilia. Sága si tak konečne zaslúžila slovíčko "Wars" v názve. Experiment s príbehom odohrávajúcim sa mimo deja Skywalkerovcov Disney vyšiel a Kathleen Kennedy si môže s Bobom Igerom otvoriť šampanské a pozerať sa, ako sa im sypú peniažky. A nech je to tak! Ak budú kvalitu udržiavať na nastavenej úrovni, tak sem s tými filmami. Rogue One síce nie je perfektný ani revolučný, to ale nebol zámer. Perfektne rozpovedaný príbeh vypĺňajúci medzeru v dejinách tohto fantastického vesmíru fanúšikov vtiahne a až do záverečných sekúnd nepustí. 8,5/10
0/10
0
1