Dánska kinematografia sa pomaly ale iste stáva vyhľadávanou i bežnými divákmi. Môže za to mnoho filmov, ktoré už takmer každoročne hviezda aj na oscarových nomináciách. Medzi tie patrí aj ďalší počin mladého dánskeho režiséra a scenáristu Tobiasa Lindholma, ktorý sa scenáristicky podieľal i na filmoch, ako R, Únos alebo Hon. A i keď si film Boj sošku neprevzal, určite stojí za pozornosť už len pre svoju veľmi aktuálnu tému, ktorú stavia na morálnych dilemách, aké musí novodobá spoločnosť riešiť. Už z Lindholmových starších filmárskych počinov môžeme usudzovať, že morálne a etické konflikty v súčasnej spoločnosti je oblasť, ktorej sa chce tento vychádzajúci filmový tvorca naplno venovať.

 

Dánska vojnová dráma ponúka tému veľmi aktuálneho morálneho konfliktu, ktorému musí čeliť nejeden veliteľ 

Boj by sme mohli označiť za obšírnu kombináciu vojnovej, rodinnej a súdnej drámy. V hlavnej úlohe sa nám predstavuje veliteľ Claus Pedersen (Pilou Asbæk), ktorý je spolu so svojou jednotkou vystavený Afganistanu v jeho čírej podobe. Neznesiteľné teplo, púšť a nekončiaca paranoja. Hlavnou úlohou roty je ochraňovať civilistov a tým im napomáhať v budovaní ich zbombardovanej krajiny. Pokojná atmosféra sa môže kedykoľvek zmeniť na boj o prežitie, čoho si sú všetci plne vedomí. Na vojakoch tak môžeme jasne pozorovať stres a nepokoj z každého styku s miestnymi a z každého opustenia vojenskej základne. Vyprahnutú afganskú krajinu striedajú zábery poriadkumilovnej Kodane, v ktorej pobýva rodina veliteľa Pedersena. Manželka spolu s tromi malými deťmi sa len ťažko vyrovnávajú s otcovou a manželovou neprítomnosťou, čo sa pomaly začína prejavovať u staršieho syna.

 

Dánska vojnová dráma ponúka tému veľmi aktuálneho morálneho konfliktu, ktorému musí čeliť nejeden veliteľ 

Poďme však späť na vojnové pole. Pri bežnej obhliadke príde jeden z vojakov o život, čo má za následok úpadok morálky a pochybovanie o význame celej operácie. Veliteľ Pedersen sa tak javí nie len ako autoritatívny veliteľ ale i ako psychológ a hlavný motivátor, pokúšajúc sa svojej jednotke vštiepiť tie správne hodnoty. Okrem toho sa rozhodne podieľať na viacerých operáciách spolu so svojim tímom, aby tak ukázal nebojácnosť a bol pre ostatných príkladom. Počas pomoci miestnym sa však ocitnú uprostred paľby, ktorá sa stáva absolútne neprehľadnou a život ohrozujúcou. Jedného z vojakov si napokon nábojnica predsa len nájde a tak sa dostáva na okraj života a smrti. Každá sekunda nečinnosti sa javí ako minúta a krv nekontrolovateľne tečie. Všadeprítomné lietajúce guľky robia celú situáciu neriešiteľnú. Pedersen v záplave stresu a vypätia žiada o pomoc leteckú podporu, aby tak predišiel ďalšiemu zbytočne vyhasnutému životu. Problémom sa však stáva určenie cieľu, na ktorý je potreba páliť. V časovej tiesni nie je priestor na zdĺhavé overovanie a prieskumy, Claus preto označí jedno z miest za cieľ bombardovania, po čom sa následne situácia vráti do normálu.

 

Toto nepremyslené rozhodnutie bude mať však na neho veľký dopad, čoho dôsledkom bude odvolanie z misie a následné obvinenie za zabitie niekoľkých civilistov. Claus je tak postavený pred vojenský súd a obvinený z vojnových zločinov. Ako sa ma súd postaviť k tak závažnej otázke? Na jednej strane stoja vojaci zasiahnutí ostrou paľbou, ktorí bojujú o život jedného z nich, na strane druhej nevinní civilisti zasiahnutí a zmasakrovaní náletom bojových stíhačiek.

Aké hodnotenie by si dal ty?
0/10
Ohodnoť článok
2
Foto: Nordisk Film Production