Filmy

Alien: Covenant dopadol horšie ako Prometheus, s hlúpymi postavami a nevyužitými Votrelcami. Môže sa ešte séria vyhrabať z hrobu? (Recenzia)

Ridley Scott po skvelom Marťanovi nepotvrdil svoj návrat do formy. Dáte filmu šancu?

18. máj 2017, 17:44
18. máj 2017, 17:44

Keď prichádzal Prometheus (Ridley Scott) do kín, bola to udalosť. Kampaň sľubovala veľa, film aj veľa dal, horšie to však bolo s jeho konzistentnosťou a tým, ako pôsobil na diváka. Covenant má tú vyhodu, že sme po rozporuplne prijatom predchodcovi znížili nároky. Predposlednou snímkou The Martian Ridley dokázal, že to stále vie ukočírovať a so správnym tímom a dobrým scenárom nesklame. Príliš veľké ambície však vedia podlomiť nohy aj skúsenému remeselníkovi a výsledok môže byť opäť rozpačitý. Ako to teda dopadlo so slávnym mimozemským bubákom tentokrát?

Kolonizačná loď Covenant pomaličky napreduje k cieľu svojej cesty. Náklad, ktorý tvorí vyše dvetisíc kolonistov a pätnásťčlenná posádka v hibernácii, stráži čulý android Walter (Michael Fassbender). Technická porucha spôsobí predčasné prerušenie kryo-spánku technikov a pilotov korábu, umiera ich kapitán (James Franco) a na jeho miesto nastupuje submisívny Omer (Billy Crudup). Pri oprave lode jeden z kozmonautov - Tennessee (Danny McBride) zachytí neznámy signál, ktorý pochádza z blízkej planéty a je možné, že má ľudský pôvod. Vesmírne teleso sa zdá byť ideálne pre osídľovanie kolonistami a je o sedem rokov bližšie ako pôvodný cieľ cesty. Proti je iba žena bývalého kapitána Daniels (Katherine Waterston), ktorej sa sled príliš sľubných náhod nepozdáva. Krátko po pristátí sa ukáže, že jej obavy boli oprávnené.

Kým sa Prometheus držal vzorca, ktorý nastavili jeho predchodcovia, a to budovanie atmosféry, postupné zoznamovanie sa s realitou až po desivé a akčné finále, kedy sa bojuje o holý život, kričí sa a uteká, Covenant nás vrhá do víru diania pomerne skoro. Padnú prvé obete mimozemského organizmu, na scéne sa objaví android David (opäť Michael Fassbender) a vysvetľuje, čo sa dialo po konci predošlého filmu. Všetko je podané jasne a polopatisticky. Nejasnosti v príbehu, aké sme mali pri Prometheovi, budú skôr iného charakteru. Opäť sa filozofuje, rozoberajú sa otázky viery, stvorenia, dokonca zmyslu života. Inžinieri, ktorí nás stvorili a ktorí tvorili podstatnú časť mytológie, idú do ústrania a opraty hlavného kormidelníka diabolskej mašinérie genetických mutácii preberá práve David. Fassbender si v podstate kradne celý film pre seba, ostatné postavičky aj napriek zvučným menám ich predstaviteľov hrajú iba druhé husle a potravu pre desivých mimozemšťanov.

No, desivých. Votrelci a ich genetickí príbuzní pôsobia príliš umelo a scény, v ktorých ich strašidelnosť mala naplno vyniknúť sú, až na pár vynimiek, veľmi chaotické a neprehľadné. Facehugger, vajcia, starý známy Xenomorf, všetko to pôsobí v kontexte zvyšku filmu málo uveriteľne a znovu, ako pri predchádzajúcej snímke, iba ako fan service. Občas to až pôsobí dojmom, že Votrelci sú tu preto, aby sa to mohlo volať Alien a nie Prometheus 2. Fanúšikovia však spokojní nebudú. Opäť. Hoci melódia z prvých votrelcov v správnych momentoch vie spôsobiť príjemné zimomriavky, je to málo. Výhodu v tomto prípade majú nováčikovia, dokonca hlavne takí, ktorí nevideli ani Promethea. Im sa vďaka lákavému vizuálu a pre niekoho možno atraktívnym krvavým a gore scénam a konzistentnému zrozumiteľnému príbehu bude zdať Covenant ako nadpriemerný sci-fi horor so zopár zbytočnými odbočkami a logickými zakopnutiami. Nič viac - nič menej.

Scott sľuboval trilógiu (Promtheus bol prológ, Covenant prvá časť, čakajú nás teda ešte dve ďalšie) a na filme je tento koncept až prehnane badateľný. Jeden z jeho najväčších problémov je práve to, že pôsobí ako extrémne natiahnutý diel nejakého drahého seriálu s pomerne silným cliffhangerom. To máte tak, keď sa za týždeň vymyslí príbeh a v štúdiu tri dni rozmýšľajú, ako ho natiahnuť do troch filmov... Ako som spomínal, do víru diania sme hodení priskoro, no potom sa dej takmer nikam neposúva, začína sa vysvetľovať, objavovať a potom vraždiť a bojovať o život. Niekto možno začne namietať, že takto to bolo aj pri starých filmoch. No áno, bolo a to je práve ich problém, ak si odmyslíme prvý Alien a Aliens. Po x-tom opakovaní to začne nudiť a bez nejakých zaujímavých ingrediencií sú to len variácie toľkokrát videného. Kým sa Prometheus snažil vybudovať slušnú mytológiu, no väčšinu atraktívnych informácii podal nezrozumiteľne a nejasne, tu to všetko rovno hádže do koša a celé univerzum zjednodušuje, bohužiaľ, na tak banálnu úroveň až to opäť hraničí s béčkom". Filozofické rozpravy dvoch androidov pri píšťalke tak potom môžu pôsobiť úsmevne a strácajú čaro, ktoré by za iných okolností mohli mať.

Je mi to ľúto, ale asi som dospel do štádia, že už žiadny nový film s votrelcom nechcem vidieť. Prometheus úplne odbočil a keby sa príliš neviazal na priania fanúšikov, ktorí chceli prequel k Alien, a mal lepší scenár, mohol dopadnúť ako samostatný film skvele. Covenant je síce viac priamočiary a zrozumiteľný, no tým aj menej provokatívny, zaujímavý a hlavne úplne zbytočný. Pritom bolo na čom stavať. Mytológia okolo inžinierov (tzv. Space Jockeys) bola pútavá a scéna s nimi v tomto filme pôsobí dobre, je to však málo. Ostatné sme už videli, veľakrát lepšie a za lepších okolností 5/10.

0/10
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
návrat hore Foto: Fox
Zobraziť 31 komentárov
31 komentárov
Ewerlast18. máj 2017, 18:21

Neviem čo sa s refresherom stalo ale posledné mesiace sú tie hodnotenia fakt divné(až na Cuky Luky... tomu by som dal ešte menej). Dať tomuto 5 bodov z 10? Nebol to úžastný film ani nijako neohúril ale 5? Možno by to chcelo trošku odosobnenia pri recenziách...
Tento film určite nie je na 8, no takých 6,5-7 by si zaslúžil určite. 5 bodov sa dá dať filmu ktorý je zlý, čo sa o tomto filme nedá povedať

70 Odpovedať · Nahlásiť
Connor19. máj 2017, 10:16

úžastný nebol, no žial ani úžasný...

BecauseImBatman18. máj 2017, 22:20

...pseudoredaktor == pseudorecenzia ....čím dalej tým viac sa potvrdzuje že refresher ma "redaktorov" zo stredných škôl....poniektoré "články" tu by sa mohli porovnávať s výkvetom v Novom Čase.....ale česť výnimkám, pre ktoré sa sem oplatí chodiť....zatiaľ...peace

32 Odpovedať · Nahlásiť
bohis18. máj 2017, 19:52

Zrejme tam nebol homosexualny votrelec, alebo posadka nebola dostatocne pestrofarebna.

57 Odpovedať · Nahlásiť
fanboy Overený použivateľ18. máj 2017, 19:38

Ahoj.

nestalo sa nič. Recenzenti sa striedajú, každý má iné nároky a vkus. Braňo má Aliena za tie roky v srdiečku a očividne mu nesadlo, ako ho Ridley przní (veď nie je sám, nikto na svete nie je nadšený, aj keď niekto možno bodík a pol prihodil).

Ak sa vám to páčilo viac, je to dobré pre vás. Existujú takí, ktorí by tomu dali viac a takí, ktorí by dali menej, na tom nie je nič zlé, veď sú to všetko subjektívne dojmy :)

Ktoré iné hodnotenia sa ti zdali divné? Už minule tu bol podobný komentár a keď sme jeho útočný charakter vyvrátili, diskutujúci sa už akosi neozval, ale s tebou by tá diskusia bola civilizovanejšia, ako sa zdá. Môžeme to prediskutovať. A hlavne, nepozerajte tak veľmi na tie číselné hodnotenia. Tá hodnotná kritika (či už pozitívna alebo negatívna, sa skrýva v texte, s ktorým sa častokrát stotožníte viac ako s výsledným číslom. To vás občas môže zaskočiť, dôležitý je však text :))

PS: Refresher neudeľuje hodnotenia filmom. Filmy/seriály rieši Filmkult, takže ak nás chcete kritizovať, venujte kritiku nám, nie kolegom z Refresheru :)

Ewerlast19. máj 2017, 1:47

A k filmom:
Guardians of Galaxy 2... Áno, jednotka bola lepšia, avšak takto zhatovať dobrý film, to už bolo trochu príliš
Fate of the Furious: Na 8 to teda nebolo... ak Vám stačí pár vtipov, resp. zosmiešnení tak je to dosť smutné...
The Circle: Áno, nič moc film, bol som veľmi sklamaný ale dať tomu 3/10? To nemyslíte vážne

To sú len tie ktoré mi napadli.
Nechcem nijako kritizovať, ale vážne dávať priemerným filmom 3/10 je podľa mňa divné

Samozrejme je to len môj názor, no vidíte, že nie som sám s takým názorom

5 Odpovedať · Nahlásiť
Ewerlast19. máj 2017, 1:35

Fanboy, ak chce niekto písať DOBRÉ recenzie mal by sa odosobniť od toho či je fanúšik Votrelca, Marvelu, DC(čo krásne vidieť pri recenziách, kde sa teším na recenziu Wonder Woman) alebo čohokoľvek iného. Dať filmu 5 len preto, že niekoho sklamal a čakal viac, je totálne NEPROFESIONÁLNE. Tiež som čakal viac od Ghost in the Shell ako fanúšik no nedal som tomu v recenzií 5/10.... Film je určite niekde okolo 7, keďže atmosféra bola fajn, scenár nebol na zahodenie, kamera slušná a výkony hercov určite neboli na 5... To, že príbeh mal nedostatky chápem, preto nemal 9 ani 8... ale 5? To môže mať nejaká stupidná Stifflerovka s Dčkovým scenárom alebo ruskí Avangers...(aj tí boli možno na 5,5)...

4 Odpovedať · Nahlásiť
Braňo19. máj 2017, 10:03

Mily Ewerlast, mna Covenant nesklamal, kedze som od neho nic necakal. Za hodnotenim 5/10 si stojim. Argumenty mas v recenzii, skus disputovat s nimi a nie s cislom. Alebo skus obhajit to svoje. Ja sa rad pustim do polemiky ohladom filmov, ale bez zbytocnych urazok a hysterickych vylevov. Vo svete hodnotenia nie su o moc priaznivejsie (nie ze by som sa nimi riadil), cize problem asi nebude iba vo mne/filmkulte/refresheri. Porovnavat cisla z inych recenzii je nezmysel. Ja som F&F ani nevidel a ani nechcem, cize ja som mu 8/10 nedal. Uplne zbytocne si spajas veci, ktore spolu nesuvisia.

19. máj 2017, 9:41