Seriály

3. séria Narcos ponúka dramatické napätie, skvelých hercov a Kolumbiu špinavú od krvi, drog a peňazí, chýba jej však Escobar (Recenzia)

Niektorí tvrdia, že Cali kartel Escobara nahradil, ja som však zásadne proti...

11. september 2017, 20:46
zdroj: Netflix
11. september 2017, 20:46

Keď pred viac ako dvomi rokmi Netflix vydal prvý trailer pre projekt Narcos, nevedeli sme, čo máme od radosti robiť skôr. A tak sme poslušne čakali na deň, kedy streamovací gigant vydá všetkých 10 epizód naraz. O pár dní neskôr seriál poznal takmer celý svet, kritici nešetrili chválou a diváci sa do Kolumbie zamilovali. Najsilnejšou zbraňou oboch sérii bol nepochybne Wagner Moura v životnej role Pabla Escobara. Všetci sme však vedeli, že jeho čas sa kráti a že ho buď niekto nahradí, alebo Narcos skončí. Vzhľadom k úspechu sa tvorcovia rozhodli v približovaní sveta drogových narkobarónov pokračovať. My im toto rozhodnutie kvitujeme, keďže aj 3. séria Narcos je špičkou súčasnej televíznej tvorby a nepochybne sa dostane do rebríčkov o najlepších tohtoročných počinov. Bohužiaľ, je tu aj druhá strana mince, o ktorej sa dnes budeme prevažne baviť, aj keď ma to neteší.

Aby bolo jasné, tvorcovia sa neuchýlili k žiadnym veľkým fopá ako kolegovia z HBO. Scenár je až na pár menších logických trhlín celistvý a neponúka momenty, kedy sa divák musí zamýšľať nad nejasnosťou správania sa postáv. Párkrát sa síce chytíte za hlavu kvôli rozhodnutiam policajtov a ozbrojených zložiek, väčšina z nich je však autentická, takže to seriálu ako takému nemôžeme vyčítať. Vyčítať nemôžeme nič ani čo sa hercov týka. O absencii Wagnera Mouru si ešte čo-to povieme nižšie, no citeľný je aj odchod Agenta Murphyho (Boyd Holbrook), keďže Penovi citeľne chýba parťák, niekto, s kým by polemizoval o morálnych hraniciach, niekto, kto by mu kryl chrbát a niekto, kto by jeho linku oživil. Navyše, nevravte, že vám nechýbal Holbrookov voice-over odhaľujúci neuveriteľné fakty o Escobarovom biznise, mnžostve drog, peňazí a tak ďalej. V 3. sérii sa z toho akosi ustúpilo, čo ma dosť mrzí. Tieto scény prakticky zhrňovali dlhé dokumentárne videá do úžasných a veľavravných scén, pri ktorých sme neraz žasli. S odchodom Murphyho taktiež poklesol aj vývin Penovej postavy, respektíve jeho story arc ako taký. Nič nové a prekvapivé nám jednoducho neukázal a navyše skôr ťahal za nitky a neviedol ani nijako oslnivé dialógy.

Kartel Cali je na tom už lepšie. Či už hovoríme o jeho členoch, akciách, dialógoch a postavách ako takých. Priniesli do seriálu závan nového vedenia drogového biznisu a taktiež atmosféry. Na druhej strane, pri Escobarovi sa všetci mali na pozore, nikdy ste nevedeli, s čím príde ďalej a ako nás ohúri v momente, kedy je nútený improvizovať. S Escobarom Narcos žilo v každej epizóde, zatiaľ čo plánovanie a stratégia Cali kartelu nedovoľovali seriálu tak často ohurovať a ukazovať drogových dílerov v skutočných a život ohrozujúcich situáciách. V drvivej väčšine to boli práve právne záležitosti. V 3. sérii mi chýbalo aj násilie a tvrdosť predošlých epizód, kedy jednoducho Escobar narobil poriadok a nikto sa na nič nepýtal, teda ak chcel žiť. Pablo sa mi osobne dostal pod kožu oveľa viac už v priebehu pilotu seriálu než členovia Cali kartelu za celú sériu. Jednak za to môže fakt, že ani jeden z nich sa herecky nevyrovnal Mourovi, jednak fakt, že Escobarova charizma a energia, ktorá s ním vchádzala do každej scény, zmizla s jeho smrťou. Žiadny z hlavnej štvorice vedúcich kartelu neoplýva takými skvelými dialógmi či sympatickými priateľmi a veliteľmi ako Pablo. Nespoznali sme ich ochranku, ich pravé ruky, ich zvyky, koníčky, slabé a silné miesta.

Dokonca si ani nedokázali získať moje sympatie a bolo mi absolútne jedno, čo sa s nimi stane. Čas, ktorý mal pre seba Escobar v celej prvej sérii sa v tej tretej rozdelil do 3 veľkých a jednej malej časti. Jednoducho na to herci a postavy nemali priestor. A oni si ho pritom určite zaslúžili. Pacho bol čiernym koňom už dávno, no a Chepe mi absenciu Wagnerovho Escobara dokázal odbúrať jednoznačne najviac. Scénu v kaderníctve radím medzi tie najlepšie, aké 3. séria ponúkla, bohužiaľ, to bolo viac-menej všetko, čo nám postava ukázala, a to sa nachádzame na samom začiatku. Neskôr ho už tvorcovia odpratali do ústrania a venovali sa iným postavám, ktoré ma ale zďaleka tak veľmi nezaujali. Chyba nie je ani tak v nich, sami o sebe fungujú ako zaujímaví lídri drogového biznisu, no každý z nás predsa po Escobarovej smrti hľadal v 3. sérii silnú osobnosť. Miesto toho sa moc, screentime a vykresľovanie postáv rozdrobilo na viacero častí a existovala len malá šanca, že si u niektorého z "bratov" vytvoríme spojenie.

Zhrnuté a podčiarknuté, Cali kartel v mojich očiach funguje sám o sebe na výbornú, no porovnávaniu sa jednoducho nemôžem vyhnúť, a tak len musím skonštatovať, že 3. séria v tomto smere ťahala za kratší koniec. Ani pri jednej epizóde som sa ale nenudil, užil som si vycibrenú technickú stránku (réžia a kamera na tom boli znova viac než výborne) a očakával som, s akou nepravdepodobnou udalosťou ma Narcos zaskočí tentoraz. Pár ich síce bolo, ale rozhodne to nestačilo. Nemôžem to však tvorcom veľmi vyhadzovať na oči, keďže sa snažili držať histórie a tá jednoducho nedovolila, aby bola 3. séria Narcos rovnaká. Práve naopak, bola veľmi odlišná, stále úžasná, a tak nám neostáva nič iné než dúfať, že pri 4. sérii už Escobara skutočne necháme za sebou a budeme si užívať, čo prinesie príbeh drog a krvavých peňazí neskôr. Minimálne budeme dúfať v rovnakú technickú kvalitu, skvelý scenár, hercov a atraktívne nové postavy (Chepe a hlavne Jorge). To všetko totiž 3. série obsahovala, a tak sa o nižšej kvalite skutočne nemôžeme baviť. Je to jednoducho o vašich preferenciách a o tom, či sa dokážete odosobniť od porovnávania s prvými dvomi sériami.

Vrchol tej tretej prichádza v druhej polovici, kedy nastupuje svižnejšie tempo, konečne aj nejaká tá akcia a čoraz napínavejšie scény. Posledné dve epizódy sú potom takmer bezchybné a musel som po nich zvyšovať celkové hodnotenie. Vzhľadom na to, že druhá séria si odo mňa odniesla 9 z 10 bodov nie je dnešný verdikt nijako negatívny. Ak vám Escobar nechýba a nepociťujete, že ho nikto nedokázal nahradiť, pokojne si ten bodík a pol pridajte. Za mňa je to veľmi, veľmi silných 7,5/10, hoci sa stále neviem rozhodnúť, či by som predsa len pol bodíka nemal pridať. Bohužiaľ, mňa Cali kartel neohúril a pri spomienke na Wagnerove herecké kreácie a veľkosť Escobarovej persóny inak nemôžem. A až teraz si uvedomujem, že hoci bol Cali kartel väčší, organizovanejší a zarábal oveľa viac, ani v jedenej jedinej scéne mi nikto z nich neprišiel nad Escobarom, nad jeho silou a schopnosťou dostať sa ľuďom a divákom pod kožu.

0/10
0
1