Americká stanica HBO má jednoducho nos na poriadne televízne projekty. Okrem svojej stálice menom Game of Thrones nás totiž dokáže každoročne ohurovať ďalšími a ďalšími skvelými záležitosťami, ktoré sú vďaka svojej vysokej kvalite často považované za to najlepšie, čo sa v danom období vyskytuje na diváckych obrazovkách. Z posledného obdobia spomeňme napríklad sci-fi Westworld, temnú minisériu The Night Of či hviezdne obsadenú drámu Big Little Lies. A novinka s názvom The Deuce rozhodne nie je výnimkou.

Ako už možno mnohí veľmi dobre viete, za vznikom tohto projektu stojí David Simon, z ktorého hlavy vyliezol aj celosvetovo chválený seriál The Wire. Tentokrát sa však z ulíc amerického Baltimoru presunul do New Yorku skorých sedemdesiatych rokov minulého storočia, pričom svoju pozornosť upriamil na príbeh legalizácie a následného vzostupu pornografického priemyslu. A to od prvých nesmelých krokov, až po priekopnícke momenty. Zároveň sa ale zameriava aj na iné pálčivé problémy doby, ako napríklad rozmáhajúci sa vírus HIV, násilie, mafiánske potýčky či drogové závislosti.

Recenzia: HBO seriál The Deuce ukazuje vzostup pornopriemyslu a ťaží z výborných postáv či úžasnej atmosféry špinavého New Yorku

No ak ste čítali náš nedávny Tip na seriál, v ktorom sme si The Deuce rozobrali presne v polovici jeho série, určite vám neunikla poznámka, že dianie v seriáli sa ústrednej témy z oficiálnej synopsy dotýka iba okrajovo. Teda presnejšie povedané, príbeh prvej série sa pornopriemyslom zaoberať skutočne začne, avšak iba jeho spomínanými nesmelými začiatkami, a to navyše pomerne neskoro. Toho pravého vzostupu a najväčšieho boomu sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou dočkáme až v ďalšej sérii, ktorá bola oficiálne potvrdená už po odvysielaní druhej epizódy, čo je trochu škoda.

A to najmä z dôvodu, že nech už sú jednotlivé postavy akokoľvek charizmatické, chýba im v ceste nejaká výraznejšia prekážka, ktorá by im spôsobovala vážnejšie problémy. Hrdinovia všetkých spoločenských skupín (barmani, pasáci, prostitútky, študenti, policajti, mafiáni) sú síce výborne napísaní aj zahraní a divák si ich dokáže vďaka pomalšiemu tempu veľmi rýchlo obľúbiť, pri sledovaní ich osudov však možno budete mať pocit, ako by takmer k ničomu významnému nedošlo, aj keď istý posun tam badateľný je. Nič to však nemení na skutočnosti, že srdcom a zároveň akousi hnacou silou celého seriálu sú práve postavy.

Tomu ale výrazne napomáha aj vierohodné a dokonale prepracované prostredie špinavého New Yorku, ktoré je dotiahnuté do toho najmenšieho detailu. Ten unikátny ‘‘smrad‘‘ doby minulej vás okamžite pohltí a či už sú ulice mesta zaliate slnečnými lúčmi alebo zahalené temnotou nočného života, budete tužiť po tom, aby ste tú atmosféru mohli zažiť na vlastnej koži aspoň na maličký moment. A keď je takéto poctivo vybudované prostredie potom zaplnené širokou paletou diametrálne odlišných postáv, ktoré sa vám dostanú pod kožu ľavou zadnou, viete, že sledujete niečo jedinečné.

Ani z hľadiska technickej stránky a hereckých výkonov teda seriálu niet veľmi čo vytknúť. Samozrejme, z pomedzi protagonistov dostáva najviac pozornosti asi James Franco, ktorý si okrem réžie dvoch epizód strihol dokonca dvojrolu, a to povahovo rozdielne dvojičky Vincenta a Frankieho. Najväčšiu pochvalu si však podľa môjho názoru zaslúži práve prostitútka v podaní vynikajúcej a nesmierne odvážnej Maggie Gyllenhaal. No na malý nedostatok priestoru sa nemôže sťažovať naozaj nikto. Aj keď The Deuce disponuje naozaj úctyhodným množstvom všakovakých postáv, šancu vyniknúť dostane každá jedna.

Čo teda dodať na záver? Nuž, David Simon dokázal vytvoriť ďalší originálny a zároveň poriadne atraktívny seriálový svet s obrovským potenciálom, ktorý diváka zaujme už od prvých sekúnd. V priebehu ôsmych epizód predstavil skvelé postavy mnohých vrstiev newyorského obyvateľstva, pričom interakcia medzi nimi patrí k tým najväčším kladom seriálu. Pozvoľné plynutie príbehu, ústredná téma a starostlivé budovanie nezameniteľnej atmosféry možno nesadnú každému, no ak budete ochotní pristúpiť na tieto podmienky, The Deuce vás odmení skvelým zážitkom.

Ako som ale spomínal už v riadkoch vyššie, seriálu tak trochu zráža nohy absencia nejakého toho markantného konfliktu a taktiež skutočnosť, že hlavná  a niektoré vedľajšie myšlienky ostali na môj vkus až príliš v úzadí. Stále však ide o mimoriadne podarený televízny projekt, ktorý sa bez problémov zaradí k tomu lepšiemu, čo sme mohli v roku 2017 vidieť. Pokiaľ si teda potrpíte na kvalitné seriály, odlišujúce sa od drvivej väčšiny súčasnej tvorby, The Deuce je pre vás jasnou voľbou. 8,5/10

0/10
5