O najnovšom slovenskom filme Kandidát debutujúceho režiséra Jonáša Karáska sa toho popísalo (aj na našom webe) relatívne veľa. Zaujal témou, dejom, hereckým obsadením, ale aj vydarenými ukážkami, trailerom, titulnou skladbou a vlastne celou mediálnou kampaňou. Dojmy z predpremiéry sme teda nechali trochu odstáť a vytriediť, aby sme vám našepkali, či je Kandidát naozaj kandidátom na kvalitný slovenský film. Je?

Odpoveď nájdete na konci článku, ale pre tých svedomitých, čo radi čítajú, ideme pekne po poriadku. Najprv pár slov o deji. Mladý Blonďáčik a starší čech Jazva sú najatí, aby odpočúvali život a prácu Adama Lamberta, majiteľa a šéfa reklamnej agentúry a zároveň cieľavedomého, no výbušného človeka, ktorý si potrpí na luxus a dobrú povesť. Ten dostáva za úlohu spraviť z neznámeho prezidentského kandidáta Petra Potôňa v nadchádzajúcich voľbách politickú pijavicu - má ostatným kandidátom odobrať niekoľko percent z voličských hlasov. Lambertova súťaživosť však spôsobí, že si prácu kvalitne skomplikuje - Potôň sa musí stať prezidentom, inak Lambert stratí všetko.

Je Kandidát najlepším slovenským filmom roka? (Recenzia)

Kandidát o sebe tvrdí, že je "cynický thriller" a zároveň "skutočný príbeh, ktorý sa nikdy nestal". Zatiaľ čo s tým prvým sa dá súhlasiť len čiastočne (cynizmu by mohlo byť viac, napätia dvakrát toľko), s druhým tvrdením súhlasíme. Práve aktuálnosť filmu a jeho zasadenie do súčasnosti je niečo, čo v podobných snímkach príliš často nevídať. Či už je to spomenutím niekoľkých známych tém v rozhovoroch, tváre Merkelovej, Zemana, či slovenských politikov, mihnutie lokálnych spravodajských denníkov, či televíznych staníc, alebo samotné zasadenie do Bratislavy (z ktorej ale veľa neuvidíme, škoda). Film je aktuálny aj témou, ktorá v ňom hrá hlavnú úlohu - politika a voľby čakajú aj nás. A hlavne, po skončení máte pocit, že by sa niečo podobné kľudne mohlo odohrať aj tu. Možno si to dokonca budete aj želať.

Prejdime však k dôležitým aspektom každého filmu - hereckému obsadeniu. Hlavnej úlohy sa zhostil Marek Majeský, neopozeraná a charizmatická tvár, ktorého hlas však spoznáte okamžite. Tento (prevažne divadelný, dabingový a seriálový) herec sa svojej úlohy zhostil sympaticky, odohral štandart a väčšinu času bol jeho jediným problémom samotný hlas. Možno preto, že je divákovmu uchu taký známy, možno pre fakt, že bol nanovo nadabovaný (samým sebou). Ťažko povedať, úloha mu však celkom sadla a ako bohatý a vplyvný Adam Lambert, ktorý sa nebojí ísť cez mŕtvoly, bol Majeský uveriteľný. Ale ako sa hovorí, vždy je čo vylepšovať a herecké orgie rozhodne nečakajte.

Film si však pre seba ukradla dvojica špiónov, mladý a priamočiary Michal Kubovčík alias Hesso Jašterák ako Blonďáčik a o niečo starší Čech Michal Dluhý ako Jazva. Ich dvojica je klasickým komediálnym duom - rozdielni, odlišní, nielen výzorovo a názorovo, ale aj povahovo a národnostne. Zvyšok hercov odvádza lepšie, i horšie výkony, jednotlivo to však nemá zmysel hodnotiť. Na úroveň zahraničných filmov, v ktorých aj babka-amatérka prechádzajúca cez prechod hrá lepšie ako 90 percent našich divadelných hercov, je to však stále ďaleko. Rovnako ako dialógy, ktoré sú toporné a klišovité, hlavne na začiatku filmu. Časom sa našťastie zlepšia na počúvateľné a film sa tak dá dopozerať bez ujmy na sluchovom aparáte. Malú výhradu ale máme opäť voči vulgarizmom - aj keď tentokrát bola väčšina použitá správne a znela prirodzene, kadencia sprostých slov je stále príliš vysoká. Chcelo by to obmedzenia na počet nadávok za minútu pre každého režiséra a scenáristu v tejto krajine, pretože správny balans sa stále nedarí nájsť.

Film už v traileroch pôsobil po obrazovej stránke (kamera, strih) ako zaujímavý pokus o dynamický a štýlový počin, vysoké tempo mu však nevydržalo dlhšie ako pár minút a až za prvou tretinou sa opäť rozbehol tak, ako sa patrí. Napriek tomu treba oceniť snahu tvorcov spraviť to inak a väčšina záberov je naozaj vkusná, až estetická. Mnoho ľudí filmu vyčítalo množstvo product placementu, čiže vloženej reklamy, ale keďže ide o slovenský film bez veľkého rozpočtu, treba mu to odpustiť, inak by možno nevznikol žiadny Kandidát a vlastne ani tento článok.

Predposledný odstavec venujem hudbe a zvuku. Ten pôsobil trošku nevyrovnane (možno to bolo zlým nastavením v kine) a osobne mi dosť vadilo rýchle striedanie hudobných motívov a ich "ostré" ukončovanie. Aj nápad nadabovať film po nakrútení tými istými hercami bol nešťastný, väčšina rozhovorov tak znela plocho a kostrbato. Je ale možné, že technická kvalita nahratého zvuku nebola dostačujúca, čo však rozhodne nič neospravedlňuje. Použité skladby sú na druhej strane plusom, vo filme sa objaví niekoľko známych, i menej známych vecí, nevynímajúc slovenskú tvorbu.

Suma summarum: Kandidát je slovenský film, natočený za pár ťažko vydretých peňazí, s málo známymi hercami, ale dobrým promom, aktuálnym dejom podľa knižnej predlohy a je takpovediac rýdzo slovenským dielom. Príbeh odsýpa príjemne rýchlo a je len pár momentov, počas ktorých by ste sa vyslovene nudili. Nechýba vtip, trocha napätia a nečakané zvraty. V konečnom dôsledku na mňa po zhliadnutí zapôsobil ako sympatický pokus o "iný" slovenský film. Konečne sa vyhneme rodinným drámam a milostným trojuholníkom, známym tváram z panelákov, ordinácií a kadejakého odpadu. Možno je to tým, že keď idem do kina na slovenský film, čakám len to najhoršie, možno tým, že je mi sympatická snaha nakrútiť niečo čisto slovenské, ale zároveň štýlové a dobre vyzerajúce. Zo sály som tak vychádzal s prevažne pozitívnymi dojmami, moji kolegovia mali podobné pocity a Kandidáta rozhodne odporúčame na zhliadnutie. Slovenským filmom roka (nateraz) zrejme je, či ho ale neprekoná niekto iný, si netrúfame povedať. Latka je totiž postavená mierne nad priemerom, treba teda čakať, či ju niekto preskočí. Alebo podlezie. 7/10

4